ابتدا عید غدیر را به شما همراهان پاداش سرمایه تبریک عرض می کنیم

بازار برخلاف انتظارات دنبال شد. این در حالی است که انتظار داشتیم هفته پایانی تیر ماه با اخبار تاثیر گذار در محدوده های حمایتی روبرو شود اما بر مدار منفی آغاز شد.  بلوک خودرویی ها، معاملات این هفته بازارهای جهانی،  اخبار مهم برجامی تماما بر روند مخالف انتظارات تاثیر گذار بودند.

بازار سهام در آخرین هفته تیر ماه 1401 آغاز منفی را به نمایش گذاشته است و این در حالی است که در دو روز ابتدایی معاملات ابتدایی هفته با افت حاکم شده در بزرگان و شاخص سازها نماگر بورس تهران در پایین تر از سطح 1.480 هزار واحد قرار گرفت. متاسفانه روند اصلاح بازار، فرسایشی، کند و خسته کننده شده است و شاخص کل حدود یک ماه است که وارد فاز نزولی شده و تنها 6 درصد اصلاح کرده است.

گروه دارویی در صدر پرتقاضا ترین گروه ها بیشترین ورود نقدینگی حقیقی در دو روز ابتدایی هفته قرار گرفتند و بعد از آن اوراق تامین مالی و تسه هم اقبال ورود نقدینگی حقیقی را داشته اند اما در مقابل گروه بانکی و ETF ها و گروه خودرویی و فلزات اساسی با خروج نقدینگی حقیقی همراه بودند. اما به قدری فشار فروش بالا است که خبر افزایش نرخ دارویی ها هم دوام زیاد نیاورد و تنها برای یک روز شاهد افزایش تقاضا در این گروه بودیم و این در حالیست که آغاز این گروه هم در مدار مثبت آغاز کرد اما با گذشت زمان شاهد افت تقاضا در این گروه و تغییر نقش سهامداران بودیم.

بازار امروز با افت 11 هزار واحدی شاخص کل و خروج 506 میلیارد تومانی پول های حقیقی، به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد نیز روندی نزولی داشت و به 2700 میلیارد تومان رسید. نمادهای شبندر و خدیزل صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای شپنا و دی بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند. ارزش کل معاملات امروز بازار  76.326 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ  2767 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.

امان از بی پولی که بازار سهام را در روند خنثی و فرسایشی قرار داده است و روزهای منفی و نا امید کننده ای را برای سهامداران رقم زده است.

بازار سهام برخلاف تصورات روزهای بی رمق و کم حجمی را پشت سر می گذارد و در آخرین هفته تیر ماه هم شاهد روند متعادل و با برتری خریداران در دارویی ها روبرو بودیم. بطوری که دارویی ها با خبر افزایش نرخ در سقف قیمت روزانه قرار دارند و در مرکز توجهات بازار سهام در معاملات روز جاری قرار گرفتند. خودرویی ها بی توجه به حواشی احتمالی واگذاری بلوک دو شرکت خودرو ساز، در مدار تعادل و با افت قیمت روبرو بودند. بورس مدتی است که از کمبود نقدینگی رنج می برد و این موضوع با گذشت زمان، بیشتر به چشم می آید. به طوری که هرچه روزها و هفته ها می گذرد، کمبود نقدینگی بیشتر به چشم می آید و این موضوع بر تصمیمات سرمایه گذاران اثر می گذارد. البته به دلیل ارزنده بودن بسیاری از نمادها و پایین آمدن نسبت قیمت به درآمد آن ها، احتمال افت شدید نیز کم است اما به همان نسبت احتمال رشد شدید بورس نیز در کوتاه مدت بسیار ضعیف و کم رنگ است.

رشد نرخ بهره از عوامل بی رمقی بازار است و نبود نقدینگی باعث می شود تا درصورت اقبال بازار به یک گروه، بقیه گروه با فشار فروش همراه شوند. نکته قابل تامل اما رفتار تصمیم گیرندگان در رابطه با نرخ بهره است. در حالی که در اقتصادهای بزرگ و شفاف، تصمیم گیرندگان از هفته از ماه ها قبل استراتژی خود در رابطه با فضای اقتصاد و بازار را به صورت کامل و به منظور پیش بینی پذیری اقتصاد تشریح میکنند. در بازار امروز نیز احتمال ادامه رویه روز گذشته وجود خواهد داشت و باید دید مجامع پیش رو که انبوهی از نمادهای بزرگ را در پایان معاملات این روزها متوقف خواهد کرد می تواند بازار را متقاعد به کاهش فشار فروش نماید و یا همچنان فروشنده های تمایل به خروج به هر قیمتی از بازار خواهند داشت.

در ابتدا به این امر اشاره شد که بورس تهران همچنان در قیاس با رقبا ظرفیت‌های جالب توجهی برای رشد دارد. در واقع، هنوز بسیاری از سهم‌ها با عنایت به سودهای پیش‌نگر با نسبت قیمت به درآمد پایین‌تر از ۴ خریدار چندانی ندارند. اگرچه گزارش‌های خرداد ماه و گزارشات فصلی شرکت ها  بر ادامه روند متعارف تولید و فروش در اغلب شرکت‌ها صحه گذاشت اما به نظر می‌رسد افزون بر نگرانی از کاهش غیرمنتظره قیمت‌های جهانی، نااطمینانی به نحوه رفتار سیاست‌گذار هم به مانعی برای حضور سرمایه‌گذاران در سمت تقاضای سهام مبدل شده است.

با این حال شرایط کلی بازار تعریفی ندارد و یک افت دیگر در کارنامه شاخص‌های اصلی بازار ثبت شد. متاسفانه روند خروج نقدینگی ادامه دار است و از بین رفتن اعتماد موجب شده تا فعالان حقیقی هر تعادلی را فرصتی برای خروج از بازار قلمداد کنند.

افشای اطلاعات با اهمیت

خریخت: افزایش نرخ محصولات ارسالی به شرکت ایدم33.96 درصد می باشد که از تاریخ 1401/01/01 لازم الجرا بوده .لازم به ذکر است اثرات مالی و سود و زیانی گزارش مذبور شامل افزایش مبلغ فروش و نیز افزایش درآمد عملیاتی به مبلغ 80.954میلیون ریال از تاریخ1401/01/01لغایت 1401/03/09 می باشد.

وسدید:انعقاد قرارداد به مبالغ 9،967،020 یورو ، 1،280،198 دلار و 39،383 میلیون ریال در شرکت فرعی پتکو.

تمحرکه: عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده.فروش اقلام راکد انبار.نبود متقاضی با شرایط مناسب و مد نظر شرکت.

تاپکیش:شرکت در مناقصه:تأمین تعداد صدهزار دستگاه پایانه فروشگاهی (POS).

مرقام:شرکت سهامی عام ایران ارقام عطف به صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1401/03/22 درنظردارد سه دستگاه ساختمان اداری را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.

دزهراوی دلقما ، دتولید ، دروز دپارس دامین دکوثر دعبید: دريافت مجوز تغيير بيش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات :برای انواع محصولات دارویی.

 

جمله طلایی روز:

فقط یک زمان است که اهمیت دارد: اکنون!

این مهمترین زمان است. چون تنها زمانی است که روی آن قدرت داریم.

"لئو تولستوی"

 

کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه: الناز جمالی 

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




صندوق تثبیت حامی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20
تاثیر جنگ ایران و اسرائیل بر...
توسط محمدباقر سلیمانی 26 فروردین 1403 ساعت 15:00
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 فروردین 1403 ساعت 08:31