بازار سهام روزهای تکراری و فرسایشی را در پیش گرفته و می توان گفت انگیزه ای برای سهامداران باقی نمانده است. روزهای که با بی رمقی معاملات و عدم ورود نقدینگی تازه روبروست و نقدینگی موجود در بازار تنها در گردش است. به رغم سرخی کلیت بازار روز گذشته، بیش از ۳۰ درصد نمادها در محدوده‌ی مثبت کار خود را به پایان رساندند و این قاعده قطعاً امروز، ۱۲ تیرماه نیز تکرار خواهد شد و این‌بار با تعداد نمادهای مثبت بیشتر. اما اینکه شاخص‌‌های اصلی بازار امروز حتماً سبز باشند، با این هجمه‌ی سنگین از القائات منفی کانال‌های نوسانگیر، به نظر کمی بعید می‌نماید. با این حال، نباید هرگز فراموش کرد که هیچ چیز در بازارهای مالی صددرصد قابل پیش‌بینی نیست و چه بسا این اتفاق هم با فشار خرید حقوقی به گونه‌ای رقم بخورد. چه، هرچه پیش‌تر می‌رویم، از تعداد افرادی که انگیزه‌ی ضعیف‌تری برای حضور در بورس برخوردارند، کاسته می‌شود و در عوض آن‌ها که می‌مانند، ریسک بیشتری را می‌پذیرند و از عرضه‌ی سهام خود در هر قیمت و به هر قیمت خودداری می‌کنند. خلاصه همیشه باید این احتمال را داد که سهام ما (ما به معنای سهام‌داران حاضر در بازار) در صورت ارزندگی، به هر دلیل ممکن جزو سهم‌های مثبت بازار باشد و از رنگ و عدد شاخص‌ها تأثیر مستقیم نپذیرد. شک نکنید آن‌ها که در روزهای منفی بازار، آن‌هم بازاری که حسابی کف‌سازی و اصلاح کرده، در نقش خریدار ظاهر می‌شوند، به مراتب حرفه‌ای‌تر و تحلیل‌پذیرتر از کسانی هستند که در این روزها چشم‌بسته از در فروش دارایی خود وارد می‌شوند.

اما در کل باید بگوییم انگیزه ای در بازار سهام به قدر کافی وجود ندارد و این در حالی استکه بازارهای موازی هم در کمای خریداران به سر می برند و شاهد رکود در این بازار ها هم هستیم. بازاری که این روزها با اخبار در حال حرکت است و در این چند وقت اخیر شاهد افت تقاضای قابل توجه در کلیت بازارها من جمله بازار سهام هستیم.

بازار بورس با گام های تقریبا بلند بابا لنگ دراز اصلاحیش، روزهای بی نوسان و بدون جهتی را در حال سپری کردن است. خرید و فروش های مقطعی و خیلی زودگذر حال و احوال این روزهای بازار است. متاسفانه در بازاری که جهت واقعی ترید کردن مشخص نیست و از انواع مختلف سرمایه گذاران با دیدگاه های مختلف را پوشش میدهد، انتظاری بهتر از این شرایط نداریم. هرچند ریزش این روزهای بازار سرمایه درگیر مسائل سیاسی شده است. اما امید برخی از فعالان بازار سرمایه به گزارشات ماهانه ی شرکتها بود که آن هم تفاوتی در روند بازار سهام نداشت و  میتوان گفت آب پاکی را بر دست سهامداران ریخت. همه میدانند طبیعت بازار این است هر بالایی پایینی دارد و بالعکس. بازار سهم مانند زندگی است، نه همیشه صعودیست نه همیشه زیان فقط باید سوار بر موج جاریش باشید.

 

 

کارشناس و تحلیل گر بازار: الناز جمالی

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید







کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 دی 1402 ساعت 08:55
پیش بینی بازار/ افزایش تقاضا در انتظار...
توسط الناز جمالی 13 آبان 1402 ساعت 08:20
بررسی بازار و سهام عدالت / هیچ کس در...
توسط مرسده گونه 28 تیر 1402 ساعت 13:39
انتظار کاهش هیجان در...
توسط الناز جمالی 10 تیر 1402 ساعت 13:06