محمد هادی صحت پور – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت:  وضعیت بازار در هفته گذشته متاثر از افت قیمت های جهانی به خصوص در فلزات و ادامه ابهامات پیرامون مذاکرات احیای برجام با فشار عرضه همراه شد و شاخص کل در محدوده پرحاشیه 1.6 واحدی مجددا عقبگرد داشت.

وی افزود: به صورت عمومی در هفته پیش رو بازار سهام متاثر از چندین عامل از جمله نرخ ارز (خصوصا روند نرخ نیمایی)، وضعیت بازارهای جهانی، سیاست پولی بانک مرکزی و همچنین متغیر مهم تصمیمات ناگهانی و قانونگذاری های نسنجیده است.

صحت پور عنوان کرد: پس از عدم نتیجه گیری خاص در مذاکرات دوحه روند نرخ ارز در بازار آزاد، با بازپس‌گیری تمامی خوش بینی ایجاد شده در مسیر رشد قرار گرفته و همین مساله می تواند تورم انتظاری و البته به ناچار نرخ در سامانه نیما را متاثر کند و تا حدودی ریزش قیمت های جهانی را کم اثر کند؛ در حالی که در روندهای نزولی شاهد سکوت فراگیر تصمیم گیرندگان هستیم، متغیر تصمیمات نسنجیده و ناگهانی به منظور سرکوب روندهای مثبت بازار نیز می تواند هر لحظه بر بازار سهام تاثیر بگذارد.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: موضوعی که به وضوح به فرار پول از بازار سهام و ورود به بازارهای غیرمولد همچون سکه و ارز منجر شده و گزارش تحولات بازار مسکن در خرداد نیز حاکی از جذب بخشی از نقدینگی به این بازار است.

به گفته وی؛ به صورت عمومی بازار در هفته پیش رو تا اواخر ماه جاری تحت تاثیر مجامع شرکت ها نیز خواهد بود و نمادهای همراه با سیاست تقسیم سود جذاب می توانند مورد توجه قرار گیرند؛ همچنین توقف نمادها برای برگزاری مجامع می تواند به کم حجمی اخیر بازار دامن بزند. نکته مهم دیگر گارد اخیر بانک مرکزی برای رشد نرخ بهره به منظور مقابله با تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی است که در صورت تایید رسمی می تواند به صورت منفی بر بازار اثرگذار باشد؛ هرچند باتوجه به تلاطم اخیر در بازار ارز و چشم انداز دسترسی به درآمدهای نفتی به نظر می رسد رشد محدود نرخ بهره نیز نمی تواند چندان در روند انتظارات تورمی اثرگذار باشد و صرفا به کندی محدود روند صعودی می انجامد.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




پیش بینی نرخ تورم در...
توسط ملیکا باقلایی 28 آبان 1402 ساعت 12:10
پیش بینی روز جاری و صنعت مورد...
توسط مرسده گونه 05 شهریور 1402 ساعت 08:20
اقتصاد در لبه تیغ...
توسط الناز جمالی 01 مرداد 1402 ساعت 08:12
تقاضا در بازارهای موازی پیشی نخواهد...
توسط الناز جمالی 28 تیر 1402 ساعت 07:16