حامد فقرایی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با مشاورسرمایه گذاری پاداش سرمایه گفت: در حال حاضر و با اطلاعات روز 8 تیرماه، باتوجه به آن که احتمال وقوع رکود در اقتصادهای دنیا، قیمت های جهانی که در هفته گذشته با کاهش همراه شده بود، اندکی رشد را تا بدین لحظه نشان می دهد و در صورتی که اتفاق خاصی در روزهای تعطیلات هفته روی ندهد، می توان انتظار داشت اندکی شاهد رشد قیمت های فلزات اساسی تا میانگین یک ساله اخیر خود باشیم که می تواند اندکی جنبه مثبت برای شرکت های فعال فلزات اساسی ایجاد کند؛ البته که حمله هکری و همچنین قطعی برق می تواند اثری منفی بر روند قیمت ها داشته باشد.

وی افزود: در بخش پتروشیمی نیز افت قیمت های جهانی و بالاماندن قیمت اتان و نفتا می تواند موجب شود که حاشیه سود ناخالص این روزهای شرکت ها در حال کاسته شدن باشد. بررسی همین دو بخش از بازارسرمایه، تا حدود بسیاری جهت شاخص کل را در هفته بعد نشان می دهد و اگر تکنیکالی نیز نگاهی داشته باشیم، به نظر می آید در صورتی که خبر خاصی وجود نداشته باشد، باید شاهد کاهش تا محدوده 1490 هزار واحدی باشیم.

فقرایی بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه، قیمت ارز است، قیمت دلار در روزهای اخیر با کاهش همراه شده است که می تواند ناشی از احتمال حصول توافق در قالب برجام را دلیل آن دانست.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: کاهش نرخ ارز در بازارهای آزاد می تواند هیجان خرید در بازار بورس کالا که پیشتر روی داده بود، با کاهش همراه سازد؛ هر چند که نگاه به دلار نیمایی داشت و نه دلار در بازار آزاد. همچنین بسیاری از اخبار این روزها در خصوص کاهش فاصله نیما و آزاد بوده است و باتوجه به آن که حمایت دلار در محدود 28 هزار تومان بوده و دلار نیما در حدود 25 هزار تومان است، می توان انتظار داشت که نیما همچنان صعودی باشد؛ هرچند که در نیمه اول سال، امری ملموس نباید باشد، اما افزایش نیما می تواند نوید افزایش سودآوری بسیاری از شرکت ها باشد.

به گفته فقرایی؛ باتوجه به احتمال توافق، صنایع برجامی، مانند حمل و نقل دریایی می تواند گزینه های جذابی باشد؛ هرچند در دو هفته اخیر، بیشترین رشد مربوط به این صنعت بوده است و ورود به آن مستلزم رعایت اصل احتیاط است.

وی افزود: به نظر می آید احتمال بازده بهتر در شاخص کل هم وزن را نسبت به بازده کل، بیشتر بدانیم که این امر نشان دهنده آن است که شرکت های کوچک گزینه بهتری در قیاس با شرکت های بزرگ خواهد بود.

 

تهیه کننده: خبرنگار پاداش سرمایه

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




پیش بینی بازار/ حمایت برای حفظ 2...
توسط الناز جمالی 24 مهر 1402 ساعت 08:19
بازار به دنبال...
توسط مرسده گونه 16 مهر 1402 ساعت 12:40
پیش بینی روندآخرین روز کاری...
توسط مرسده گونه 29 شهریور 1402 ساعت 07:42
انتظار بازاری مثبت در هفته آتی / ...
توسط الناز جمالی 14 شهریور 1402 ساعت 10:34