یک اتفاق خوب!

بازار سهام امروز هم در مدار مثبت قرار گرفت و با رشد 17 هزار و 378 واحدی (1.52 درصدی) در سطح یک میلیون و 156 هزار و 913 واحدی قرار گرفت. با وجود شروع مثبت معاملات روز یکشنبه، 9 خرداد تفاوتی که نسبت به معاملات روز شنبه (با رشد 2.7 درصدی شاخص، بیشترین رشد در سال 1400) شاهد بودیم، شکل گیری رنج کشی منفی فروشندگان در نیمه دوم معاملات بود. امری که با غلبه بر کلیت روند معاملات در ساعات پایانی معاملات روز یکشنبه، باعث قرار گرفتن داد و ستد برخی از نمادهای بزرگ در سطوح پایین تر نسبت به ساعات ابتدایی و همچنین قرار گرفتن نمادهای خودرویی ها در مدار منفی شد.

جنبش سبز خریداران و هیجان حاکم شده در سوی تقاضا، کل نمادهای بزرگ را تحت تاثیر خود قرار داده است اما دیری نگذشت که قدرت در دستان فروشندگان قرار گرفت و شاهد عقب نشینی خریداران و سیو سود آنها در کلیت معاملات امروز بودیم. شاخص بورس تهران که در نیمه اول معاملات با رشد بیش از 23 هزار واحد همراه بود که در نهایت با رشد 17 هزار و 377 واحدی در سطح 1 میلیون و 156 هزار و 913 واحدی متاثر از رشد نمادهای "فولاد"، "فملی"، "شستا"، "کگل" و "فارس" به کار خود پایان داد.

در پایان بازار امروز خالص ورود و خروج نقدینگی حقیقی ها منفی شد و حدود 208 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. ارزش معاملات خرد به بیش از 4900 میلیارد تومان رسید که رشد 25 درصدی نسبت به روز قبل دارد و رتبه دوم بیشترین ارزش معاملات خرد در سال جاری قرار گرفت.

انتخابات و وعده های کاندیدها در این روزها  افسار بازار را در دست گرفته است، بطوری که بازار سرمایه سلاح پیشتازی کاندیدها برای مطرح کردن برنامه هایشان شده است که رشد حاکم شده در این روزهای بازار سرمایه هم بی تاثیر از این خبرها نبود.

از دیگر نکات مهم این روزهای معاملاتی می توان به راهی شدن گزارشات ۱۲ ماهه شرکت‌ها به سامانه کدال اشاره کرد که عملکرد بسیار خوبی داشتند و موضوع دیگری که مهم است و سود شرکت‌ها به آن وابسته است، نرخ دلار بازار است؛ که به محدوده بالای 24 هزار تومان رسیده  که این موضوع سمت تقاضا برای نمادهایی که از نرخ ارز تأثیر می‌پذیرند را بیشتر کرده است و بنظر روند صعودی برای کلیت بازار شکل گرفته است و می‌تواند تداوم روند صعودی برای گروه‌هایی که از نرخ دلار تأثیر می‌پذیرند بیشتر باشد

در نمادهای کوچک تر هم بازگشایی ها بدون دامنه نوسان پس از برگزاری مجامع سالانه، در شرکت هایی که سال مالی منتهی به اسفند ماه دارند در کنار قانون رفع گره معاملاتی و همچنین حرکت به سمت آزادسازی قیمت ها از جمله راهی شدن اطلاعیه شفاف سازی قند مرودشت "قمرو" از افزایش نرخ شکر سفید از 66 هزار و 500 به 1115 هزار ریال در هر کیلو همچنین اولین عرضه سیمان در بورس کالا، از جمله عواملی است که می تواند باز شدن قفل معاملات در گروه های کوچک را به همراه داشته باشد.  البته از روز چهارشنبه هفته گذشته هم سهم های کوچک حرکت خود را آغاز نمودند و با توجه به روند بازار امروز نشان می‌دهد این نمادها هم یکی پس از دیگری در حال به تعادل رسیدند.

در جریان معاملات گروه خودرویی ها در نیمه دوم بازار شاهد افت تقاضا و قرار گرفتن داد وستد این گروه در مدار منفی بودیم و این در حالی است که شروع معاملات نمادها در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه با شکل گیری صف خرید بروی اغلب نمادها دنبال شد. نماد "خودرو" در نهایت با گذر از حجم بیش از 621 میلیون برگه سهم در قیمت 176 تومان به کار خود در محدوده منفی پایان داد. "خساپا" در قیمت 160 تومان با افت نسبی تقاضا به کار خود پایان داد. حجم معاملات در این نماد 528 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. در "خزامیا" انتظار بازار از گزارش 12 ماهه بیشتر بود. بنابراین در کوتاه‌مدت است بعید است برگشت سهم به قیمت‌های بیش از 770 تومانی را داشته باشیم.  

در بانکی ها نمادهای "وبصادر" و "وتجارت" در مدار توجهات سهامداران و با رشد حداکثری قیمت همراه بودند اما در نهایت در قیمت 192 و 198 تومانبا رشد نزدیک به 1 و 3.5 درصد به کار خود پایان داد. در "وپارس" روند معاملات سر و شکل بسیار خوبی گرفته است. این سهم بانکی هدف نخست 320 – 330 تومانی را دنبال می‌کند اما چنانچه از این سد گذر نماید، با شرایط بهتری مواجه خواهد شد.  

در دارویی ها نماد "درازک" در قیمت 2589 تومان رشد 1.4 درصد داشت. "برکت" امروز هم با افزایش تقاضا در قیمت 2544 تومان با رشد حداکثری قیمت با صف خرید همراه بود.

قدرت نمایی خریداران در گروه فلزی ها در نیمه دوم بازار بیداد می کرد، بطوری که نماد "ذوب" در قیمت 327 تومان با صف خرید قابل توجهی تا پایان معاملات ادامه داد. "فولاد" در قیمت 961 تومان با رشد حداکثری قیمت داد و ستد می شد اما در نهایت در قیمت 961 تومان با رشد 2.3 درصد به کار خود پایان داد. "فملی" در مرز 1300 تومان قرار داشت و موجی از تقاضا را با خود همراه کرد اما در نهایت در قیمت 1248 تومان به کار خود پایان داد. فاسمین، فخوز و کویر و سایر نمادها مثبت دنبو متعادل دنبال شدند.

جمله طلایی روز

وقتی همه‌چیز آسان است رشد نمی‌کنیم؛

رشد ما زمانی اتفاق می‌افتد

که با سختی‌ها و چالش‌ها مواجه شویم...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی