به گزارش پاداش سرمایه  

در پایان بازار روز یکشنبه 5 خرداد ماه ، بازار با افت 18 هزار و 987هزار واحدی به عدد یک میلیون و 501 هزار واحدی رسیده است ،

  کاهش 9.8  درصدی در ارزش معاملات خرد در مقایسه با روز گذشته اتفاق افتاده است.

 

ارزش معاملات خرد در بازار امروز در حدود 3.7 هزار میلیارد تومان ( معاملات خرد +حق تقدم +صندوق قابل معامله سهامی ) و ارزش  کل معاملات ، درحدود  6.4 هزار میلیارد تومان  بوده است، هم چنین ارزش معاملات اوراق بدهی  در حدود  1.7هزار  میلیارد تومان است.

در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با افت حدود 19 هزار واحدی مواجه شد و در  یک قدمی از دست دادن مرز 1.5 میلیون واحد متوقف شد.

طی روز جاری  550 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به 3600 میلیارد تومان رسید.

نمادهای تایرا و وساپا صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای شپنا و فولاد بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند.

۴۸۵میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی و رشد بیش از سه درصد ۴۲نماد و افت بیش از سه درصد ۲۱۴نماد  را شاهد بودیم .

 

www.padash.ir

 

در ادامه به بررسی جدول ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت:

 

در بازار امروز ورود پول حقیقی در تایم های مختلف بازار به صندوق درآمد ثابت و مختلط اتفاق افتاده است .

هم چنین به گروه های ص. درآمد ثابت ، ماشین آلات و تجهیزات ، رایانه ، لاستیک و پلاستیک ، محصولات چوبی ، ساخت دستگاههای ارتباطی ، استخراج نفت و گاز ورود پول حقیقی اتفاق افتاده است.

 

هم چنین در بازار امروز از جمله نمادهای موثر بر رشد شاخص کل بورس وساپا ، شیران ، و نمادهای موثر بر رشد شاخص کل فرابورس ساروج و تلیسه و نمادهای موثر بر افت شاخص کل نمادهای فملی و فولاد و در بازار فرابورس نمادهای زاگرس و بپاس  هستند

بیشترین تاثیرگذاری شاخص بازار میدکو، فملی،فولاد،وبملت،شستا، وامید،فارس و وغدیر بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار فرابورس زاگرس، بپاس، کگهر، هرمز، شگویا، غصینو، صبا است. 

اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با کاهش قیمت مواجه شدند.

پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و خگستر و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» افت کرد و این سه گروه یکپارچه قرمزپوش شدند. 

 

 

www.padash.ir

 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نُهمین روز متوالی منفی شد و 531 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 6 روز کاری اخیر است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 32 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 

در ادامه به بررسی عملکرد گروه ها خواهیم پرداخت:

 

در ابتدای بازار با نمایی به نسبت مناسب ، در دقایق ابتدایی بازار با لیدری نمادهای خودرویی روبرو شدیم اما این رشد دیری نپایید که با افزایش عرضه روبرو شد و بازار با رشد اندک در تک سهم ها روند خویش را ادامه داد،  با آنکه معاملات این گروه در مدار مثبت دنبال می شد اما خریدار قدرت قابل توجهی نداشت و شاهد معاملات منفی در ادامه ی این گروه بودیم

 از جمله نماد های خزامیا با 1.9 درصد مثبت و نماد خاور با 3 درصد مثبت همراه بوده است 

در گروه پالایشی ها نمادها در محدوده ی صفر تابلو نوسان داشتند و نماد شپنا با 1.2 درصد مثبت همراه بوده است

در گروه فلزات اساسی نمادها در مدار منفی قرار داشتند  و نماد  فلوله با رشد نسبی تقاضا همراه  بوده است.

با آنکه با معظل کم حجم بودن معاملات و نقدینگی روبرو بودیم اما در این سطوح قیمتی هم نمادها خریدار نداشتند و با افت قیمت در تمام نمادهای بزرگ و شاخص ساز شاهد افت بیش از 19 هزار واحدی نماگر بورس تهران بودیم.

نماد تایرا از گروه ماشین آلات امروز بیشترین توجه سهامدارن را به خود جلب کرده بوده است و بیشترین ورود نقدینگی و سرانه خرید را به خود اختصاص داده است.  تکمبا در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه شد

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خچرخش (شرکت چرخشگر) تعلق داشت که ارزش آن 21 میلیارد تومان بود. پس از خچرخش، نمادهای فتوسا، خشرق، تپمپی و سفار بیشترین صف فروش داشتند.

 

www.padash.ir

 

 

در ادامه به بررسی  اخبار تاثیرگذار بر بازار روز یک شنبه خواهیم پرداخت:

 

الجزیره: ادامه مذاکرات برجام در قطر

تحریم صادرات میعانات گازی را شکستیم

معامله ۱۴ میلیون تن سیمان در سه ماه ابتدایی امسال در بورس کالا / معامله ۱۷۷ میلیون گواهی سپرده سیمان

عرضه یک میلیون و 235 هزار تن سیمان

مقام کاخ سفید: همچنان معتقد به بازگشت به برجام هستیم

موافقت رئیس جمهور برای تسویه بدهی دولت به بانک ملی ایران

شفافیت؛ نتیجه عرضه خودرو در بورس

جزئیات طرح فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو اعلام شد

تولید خودروی ال -۹۰ با همکاری روسیه

زمان معاملات تالار سیمان امروز ساعت 14 می باشد

خبرهای خوش برجامی در راه است

جواز تاسیس احداث واحدگندله آهن و دانه بندی سنگ آهن

مصطفی الکاظمی وارد تهران شد

اوره مجددا صعودی شد

عدم تاييد بخشي از معاملات

 بخشي ازمعاملات نماد معاملاتي شركتهاي سرمايه گذاري صدر تامين (تاصيکو)، پتروشيمي خراسان (#خراسان)، پتروشيمي نوري (نوري)، پتروشيمي پرديس (شپديس)، پتروشيمي شيراز (شيراز)، سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي (وپترو) در روز جاري يکشنبه مورخ 1401/04/05 تاييد نگرديد.

قیمت‌ گذاری دستوری بلای جان اقتصاد کشور است

ایران در سالهای گذشته نیروگاه های متعددی را در کشورهای همسایه احداث کرده و صادارت برق داشته است اما با این وجود با کمبود برق مواجه است و میتوان گفت قیمت گذاری دستوری موردی است که باید به آن پرداخته شود

 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 127 درصد افزایش یافت و 66 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 81 درصد افت کرد و در رقم 34 میلیارد تومان ایستاد. 
و در پایان با توجه به اخبار مثبت برجامی و گزارشات ماهانه شرکت ها انتظار مثبتی از بازار سهام می توان داشت و امیدواریم بتواند به برگشت بازار تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

و اما جمله طلایی :

واکنشی که پس از اشتباه کردن نشان می‌دهیم از خودِ اشتباه مهمتر است. 

#رودلف_درایکورس

 

کارشناس بازار: مرسده گونه

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01