نگاهی به بازار سهام

به گزاش پاداش سرمایه، بازار سهام در معاملات امروز 4 تیر ماه 1401 با افزایش تقاضا و رخ نمایی خریداران در نمادهای خودرویی ها و برخی از تک سهم ها آغاز بکار کرد و شاهد برتری خریداران در این نمادها بودیم و اما در نیمه دوم بازار شاهد عقب گرد قیمت در نمادهای بزرگ و قدرت فروش بیشتر در نمادهای فلزات اساسی و محصولات شیمیایی موجب شد تا در نهایت نماگر بورس تهران با افت بیش از 13 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 520 هزار واحد و با قدرت پیشتر فروشندگان به کار خود پایان داد و در میان افزایش قیمت در تک سهم ها که موجب رشد 1800 واحدی نماگر هم وزن شده بود، با شدت گرفتن افزایش عرضه در کلیت بازار سهام با رشد 360 واحدی در سطح 422 هزار واحد به کار خود پایان داد.

www.padash.ir

بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به بروی فولاد، فملی، میدکو و تاپیکو داشتند. اما نکته ای که بازار سهام در معاملات این روزهای خود به نمایش گذاشته است، نبود نقدینگی و اعتماد است که این موضوع معظل نه تنها امروز بلکه ماه هایی است که بازار سهام با آن روبروست. با توجه به فشار فروشی که در یک ساعت انتهایی معاملات بر بازار آمد، حدود 304 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به 4100 میلیارد تومان رسید. نمادهای حبندرح و ورنا صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای شپنا و فولاد بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند.

ارزش معاملات خرد با بیش از 6 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی قبل به حدود 4,100 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات در گروه های خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانک ها و موسسات و فرآورده های نفتی به ثبت رسید.

و اما در معاملات روز جاری گروه ها چه گذشت

در میان معاملات پرعرضه که در کلیت بازار سهام شکل گرفته بود، در طی داد و ستد روز جاری شاهد برتری خریداران و قدرت نمایی خودرویی ها در کلیت بازار سهام بودیم و بازار سهام با لیدری خودرویی بکار خود پایان داد بطوری که با توجه به اخبار مبنی بر واگذاری نمادهای خودرویی و خساپا مدار معاملات این گروه تغییر کرد و از همان ابتدای داد وستد شاهد برتری خریداران بودیم که در میانه های بازار خگستر هم با مدار معاملات بازگشت و با صف خرید به کار خود پایان داد. اخباری که در محوریت امروز این گروه در حال چرخش بود، سیدرضا فاطمی امین در نشست خبری، در پاسخ به این سوال که خصوصی‌‌سازی بلوک‌های خودرویی در چه مرحله‌ای است و چه زمانی انجام می‌شود، گفت، سهم‌های وثیقه شده پروسه طولانی دارند. قیمت‌گذاری از اسفندماه شروع شده و ۹۵ درصد کار پیش رفته است. ۱۲۰۰ اقلام کارشناسی رسمی شناسایی شده و به محض اتمام واگذار می‌شوند. مشکل ما در طراحی برنامه و اجرا رویکرد حکمرانی است. اولویت‌گذاری، تنظیم گری قواعد، تسهیل‌گری، پشتیبانی و نظارت برای موفقیت کسب‌وکارها ۴ وظیفه حاکمیت است. صنعت خودرو روسیه بعد از جنگ به شدت دچار مشکل شد و طرف‌های تجاری از این کشور خارج شدند. مذاکراتی شده که برخی از قطعات تندر ۹۰ که در این کشور هم ساخته می‌شود از روسیه وارد و برعکس برخی دیگر از قطعات از ایران به روسیه صادر شود. انباشتگی در تقاضای خودرو داریم و این شکاف باعث شده که اختلاف قیمتی زیادی به وجود بیاید و رانتی هم شکل بگیرید. مجموع تولید خودرو بهار امسال نسبت به سال قبل ۲درصد کمتر است. اما ۱۶۷ هزار خودروی کامل تولید شده است. سبد محصولاتمان ناقص است تنها ۳ پلتفرم، شاهین، تارا و تندر ۹۰ را به صورت درست داریم که قابل توسعه هستند که قیمت‌های بالا دارند.

www.padash.ir

باز هم فصل تابستان و شروع قطعی برق کارخانجات و افزایش رشد قیمت سیمان را شاهد هستیم. در این بین افزایش نرخ ارز نیز تقاضا در بورس کالا را برای این محصول پرکاربرد افزایش داد. خرید مستقیم از کارخانه و حذف دلالان می تواند راه کاری برای ذینفعان باشد. بنابراین با توجه به اینکه کارخانه های سیمان تنها در بورس کالا محصول خود را می فروشند در این قسمت به راه کارهای خرید سیمان از بورس کالا را توضیح می دهیم. تنها داشتن یک کد بورسی کافی است تا بتوانیم سیمان تیپ دو را در بورس خرید کنیم. در حقیقت همان کد بورسی که سهام می خریم برای خرید گواهی سیان کفایت می کند. خرید گواهی سیمان برخلاف زعفران معاملات ثانویه ندارد و به تحویل فیزیکی کالا منجر خواهد شد. لذا تنها دو هفته فرصت دارید تا سیمان خود را از انبار تحویل بگیرید. ساعت معاملات گواهی سپرده سیمان روزهای دو شنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت 12:45 تا 13:30 می باشد. شما حداقل 10 تن و حداکثر 100 تن می توانید خرید کنید. خرید از همه نمادها مجاز است اما حجم آن از 100 تن نباید فراتر برود و حال معاملات این گروه در روز جاری، با افت تقاضا و در مدار منفی دنبال شد و شاهد تابلو سرخ عمده نمادهای این گروه بودیم. سآبیک در محدوده قیمتی 1354 تومان با افت 4 درصد به کار خود پایان داد. سنیر، سپاها، سکرد، سیلام و سایر نمادها در مدار منفی قرار داشتند.

به جرات می توان گفت یکی از گروه های موثر بر روند بازار، گروه محصولات شیمیایی می باشد که روند معاملاتی این گروه متعادل و منفی دنبال شد. نوری امروز با فشار فروش کمتری روبرو بود و با توجه به گزارش غیرقابل انتظاری که ارائه کرد، اقبال به سهم کاهش یافته است. سهم از نظر بنیادی بدلیل سود بالقوه پتروشیمی هنگام اوره‌ساز که در آستانه بهره‌برداری می باشد و همچنین احتمال بالای افزایش نرخ بعلت افزایش بهای خوراک گاز مصرفی در وضعیت مناسبی قرار دارد. از نظر تکنیکالی با توجه به عدم عبور موفق از مقاومت استاتیک ۱۳،۰۵۰ تومنی و شکست خط حمایت داینامیک (سبز پررنگ)، فعلاً در محدوده حمایت ۲۳٪ فیبوناچی و حمایت بالایی چنگال اندروز قرار گرفته است و اما نماد زاگرس، نماد مورد توجه ای که سهامداران خاص خود را دارد و با توجه به گزارش مأیوس کننده فصل زمستان ۱۴۰۰ بدلیل افزایش بی‌رویه نرخ خوراک مصرفی این شرکت، فشار عرضه بر این سهم افزایش یافت و تا تعیین تکلیف باز پس‌گیری پول اضافی مازاد بر ۵،۰۰۰ هزار تومان مصوب، اتفاق بنیادی مثبتی قابل انتظار نیست. شاراک هم در این گروه در مدار منفی دنبال شد و در این لحظه که این گزارش را می نویسیم گزارش ماهانه شرکت برای خرداد ماه بروی سامانه کدال قرار گرفت. پتروشیمی شازند در خرداد ماه  به درآمد فروش  25,760,526 میلیون ریالی دست یافته  که نسبت به ماه قبل 30%  رشد و نسبت به میانگین سه ماه گذشته رشد 26%  نشان می دهد. جمع مبلغ  فروش شاراک  در دوره 3 ماهه به 35,702,257 میلیون ریال رسیده است  که تغییر34.7%  نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد.

در میان معاملات بانکی ها امروز شاهد درخشش نماد وبصادر این میان بودیم. سهم پس از پولبک به خط روند نزولی بلند مدت با افزایش تقاضا همراه شده است و مادامی که بالای محدوده 170 تومان معامله شود میتواند 2 هدف 230 و 280 تومان را در میان مدت ببیند (سهم تا پایان معاملات با صف خرید ادامه داد). وپست با صف خرید روبرو بود و نماد ونوین با رشد 3 درصد روبرو بود.

در فلزات اساسی فولاد همچنان با حمایت های حقوقی در محدوده بالای 1100 تومان دنبال می شود که امروز هم مستثنی از روزهای قبل نیست. فملی دیگر خواهان ندارد و در مدار منفی روزهای معاملاتی خود را دنبال می کند و در داد و ستد روز جاری به محدوده پایین تر از 700 تومان رسید و افت 3 درصد را به ثبت رساند. امروز می خواهیم در مورد هرمز کمی صحبت کنیم، شرکت فولاد هرمزگان در سال 1390 تاسیس گردید و شرکت دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب می باشد و در بندرعباس واقع می باشد. از ویژگی های مهم این شرکت نزدیکی به خلیج فارس جهت دسترسی به اب های ازاد و نزدیکی به مخازن گاز عسلویه و مجاورت ذخایر سنگ اهن کل گهر و مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده ای و ریلی می باشد. محصول نهایی شرکت تختال یا اسلب می باشد که ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن در سال می باشد. واحد احیا مستقیم شرکت دارای ظرفیت تولید 1.65 میلیون تن در سال اهن اسفنجی و واحد اهک پزی 108،000 تن اهک و واحد بریکت سازی با ظرفیت تولید بریکت از اهن اسفنجی می باشد. هرمز هم از لحاظ بنیادی شرایط خوبی دارد اما همسو با روند حاکم شده در معاملات گروهش در مدار منفی و در قیمت 1335 تومان به کار خود پایان داد.

www.padash.ir

جمله پایانی

سعی نکنید مشکلاتتان را حل کنید.

ذهنتان را درست کنید، مشکلات راه حل خودشان را پیدا می کنند.

یک ذهن آشفته، خود مشکل آفرین است. یکی از بهترین راه ها برای درست کردن ذهن، انجام تمرین مدیتیشن است. معامله گران موفقی مانند ری دالیو به صورت روزانه مدیتیشن انجام می دهند. مدیتیشن ذهن شما را کالیبره می کند.

"مارکتیکس"

 

کارشناس و تحلیلگر بازار: الناز جمالی 

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اسفند 1402 ساعت 08:51
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 اسفند 1402 ساعت 08:57