خداحافظی نچندان دلچسب با بهار 1401

به گزارش پاداش سرمایه، بورس در آخرین هفته از فصل بهار افت دو درصدی را ثبت کرد و شاخص کل از محدوده 1 میلیون  و ۵۶۴ واحد در روز ۲۵ خرداد به محدوده یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد در اولین روز تابستان رسید. از سوی دیگر سهامداران حقیقی همچنان فروشنده گان بازار سهام بودند و هر روز شاهد پررنگتر شدن نقش آنها در کلیت بازار سهام بودیم، برای مثال در اولین روز معاملاتی هفته اخیر تنها ۷۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی داشتیم که به واسطه این خروج نقدینگی، بازار با کمبود پول روبه‌رو همچنان روبروست و می‌توان انتظار معاملات رو به پایین را داشت.

در این پایانی خرداد ماه شاهد خروج پول حقیقی از بورس و افزایش آن نسبت به هفته پیشین بودیم. در مجموع کل هفته ۲ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۴۴۸ میلیارد تومان بود. میانگین سرمایه خروجی از بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین رشد ۱۸۳ درصدی داشت. در این هفته وبملت، فملی، شستا، بپاس، شبندر، وپاسار، فایرا، سامان، سآبیک و شپنا بزرگان بازار سهام هستند که بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند. اما می توان گفت روند کلی بازار در هفته آخر خرداد کاملا نزولی بود که می توان دلیل نزول بازار و خروج سرمایه حقیقی از بورس را افزایش بی‌اعتمادی به دولت دانست.

امام می توان گفت، بورس در اولین هفته کاری تابستان روند متعادل و گا‌هی منفی به خود می‌گیرد ولی این منفی بودن ادامه‌دار نیست و نباید انتظار منفی بودن بازار را در بلند مدت داشت. به طور کلی با توجه به تورم حاکم شده در کشورمان، افزایش قیمت دلار و قرار گرفتن در کانال 32 هزار تومان ، افزایش قیمت کامودیتی‌ها، مذاکرات برجام و دیگر عوامل موجود در اقتصاد کشور می‌توان یک روند صعودی خوبی را برای بازار سرمایه متصور بود. اما مهم‌ترین مشکل بورس در حال حاضر کمبود نقدینگی و اعتماد است. رشد و صعود بازار سرمایه در فصل تابستان و هفته‌های پیش‌رو با روندی ملایم خواهیم داشت.

 اما می توان گروه های پیشرو در این هفته را خودرویی ها و غذایی ها دانست و البته برخی از تک سهم ها روزهای متعادل و مثبت تری را در هفته قبل به ثبت رساندند. با توجه به صحبت‌های وزیر صمت و رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد قیمت‌گذاری فروش بلوکی خودروسازان بزرگ کشور، انتظار می‌رود هفته آینده نماد‌های خودرویی مثبت خواهند بود. همچنین نماد‌های گروه غذایی با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارائه گزارش سه ماهه آنها، می‌توانند برای سهامداران جذاب باشند.

این نکته را باید در نظر داشت که در فصل مجامع هستیم و از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها در هفته‌های آینده در مجامع شرکت می‌کنند ممکن است بازار حالت خنثی داشته باشد و تا زمانیکه این ابهامات پیرامون آینده اقتصادی کشور وجود دارد، روند بازار به همین شکل باشد.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش 

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید







کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 دی 1402 ساعت 08:55
پیش بینی بازار/ افزایش تقاضا در انتظار...
توسط الناز جمالی 13 آبان 1402 ساعت 08:20
بررسی بازار و سهام عدالت / هیچ کس در...
توسط مرسده گونه 28 تیر 1402 ساعت 13:39
انتظار کاهش هیجان در...
توسط الناز جمالی 10 تیر 1402 ساعت 13:06