به گزارش پاداش سرمایه  بازار روز دوشنبه 30 خرداد 1401 را با رشد هزار و287 واحدی و در ارتفاع  یک میلیون و 547 هزار واحدی  (۰.۰۸درصد) به پایان بردیم ، بازار امروز  با شاخصی مثبت و نمادهایی با قابی کاملا مثبت آغاز به کار کرد اما دیری نپایید که  از میزان این رشد سهم ها کاسته شد و تا اواخر پایان اکثر تک سهم ها و گروه هایی مانند خودرو روند رو به رشدشان را ادامه دادند،

 

www.padash.ir

 

شاخص‌ هم وزن نیز ۰.۳درصد رشد  را تجربه کرد، از جمله نمادهای تاثیر گذار بر رشد بازار بورس در تاریخ 30 خرداد ماه 1401 نماد حکشتی و خودرو و نمادهای موجب بر افت شاخص بورس ، شپدیس و فملی  بودند وضعیت در شاخص کل هم وزن نیز با بورس و فرابورس با رشد همراه بوده است ،  همچنین شاخص‌ هم وزن  ۰.۳درصد رشد  را تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به چهار هزار و ۳۴۰میلیارد تومان رسیده بود . و  ۲۹۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی اتفاق افتاده است.

 

در ادامه به بررسی جدول ورود و خروج  پول حقیقی خواهیم پرداخت:

در تایم های مختلف بازار خروج پول حقیقی صورت گرفته است اما ارزش معاملات خرد به صورت کلی نسبت به ساعت 10 افزایش یافته است.،همان طور که مشاهده می کنید در تمامی تایم ها خروج پول حقیقی از سهام و حق تقدم ، صندوق درآمد ثابت و مختلط اتفاق افتاد است. اما به صندوق های سهامی ورود پول سنگین اتفاق افتاد

 

www.padash.ir

 

همچنین بالاترین ارزش معاملات به ترتیب مربوط به نمادهای زیر می باشد:

 

نماد هاي وب با معاملات به ارزش 120 میلیارد تومان ، نماد اسياتك با معاملات به ارزش 107 میلیارد تومان ، نماد خگستر با معاملات به ارزش 97 میلیارد تومان دارای بالاترین ارزش معاملات در روز جاری بودند.

 

هم چنین در بازار امروز رشد بیش از سه درصد ۷۶نماد و افت بیش از سه درصد ۹۹نماد را شاهد بودیم.

 

در ادامه به بررسی عملکرد گروه ها خواهیم پرداخت:

 

نماد خودرو نمادی موثر بر بازار امروز و گروه خودرویی ، گروهی  که در بورس امروز خوش درخشید

 

 شاید برایتان سوال پیش بیاید که در این بازار دلیل رشد خودروهای دردسر  در چیست؟

شاید بتوان نامه رئیس سازمان خصوصی سازی به وزیر صمت در خصوص فروش بلوک‌های ایران خودرو و سایپا را دلیل این رشد قیمتی و افزایش تقاضا در این گروه دانست   ، در این گروه نماد خزامیا با 5 درصد،نماد خساپا با 3.4 ، خودرو با 1.9 درصد ، خاور و خزامیا با 3 درصد مثبت همراه بودند

 

گروه انبوه سازی در ابتدای بازار امروز رشد خوبی داشتند اما از تعداد این نمادها کاسته شد،و در انتها این گروه با رشد تک سهم هایش همراه شد در گروه سرمایه گذاری ها نیز  با نمادهای خگستر با 6 درصد نماد وساپا با 5.6 درصد ، ورنا با 5.9 درصد و حکشتی با 5 درصد مثبت همراه بوده اند.

علاوه بر این دو گروه ، گروه سیمانی با افزایش تقاضا در نمادهای سپاها با 5.6 درصد ،سآبیک با 5 درصد و در سایر نمادهای این گروه با رشد چنددرصدی همراه شده اند،گروهی که در این روزها بسیار خوش درخشیده اند،  علاوه بر آن اکثر تک سهم ها در انتهای بازار متعادل امروز با تقاضای سهامداران قرارداشتند از جمله نماد های_وب از گروه مخابراتی، نماد دماوند در گروه برقی نیروگاهی، نماد ثفارس از گروه انبوه سازی، نماد بانک دی پس از بازگشایی  در بازار امروز با 5 درصد مثبت همراه بوده است.

هم چنین تک سهم هایی مانند آسیاتک که پس از مدتها صف خرید بودن امروز شاهد صف فروش در این نماد بودیم هم چنین نماد تفارس از صف فروش خود را به صف خرید رساند و رنج مثبتی را د رسرنوشت خود رقم زد درگروه دارویی ها نیز نماد ددانا که با روندی مثبت گام بر می داشت اما با رسیدن به پایان تایم معاملاتی در صفر تابلو نوسان کرد ، نماد کی بی سی با 2.9 درصد ، دسانکو با 5 درصد مثبت همراه شده اند.

حال به بررسی جدول شاخص ها خواهیم پرداخت:

 

www.padash.ir

 

هم چنین اخبار متعددی از برجام و قطعنامه به گوش میرسد که نمی توان منکر این موضوع که این اخبار می توانند سمت و سوی بازار ما را تعیین کنند شد.

 

از جمله اخبار تاثیرگذار بر بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

قیمت طلا پس‌از شدیدترین سقوط هفتگی قیمت از اوایل ماه ، افزایش یافت

دريافت مجوز تغيير در نرخ فروش محصولات خزامیا

توقف نمادهاي معاملاتي (بركت)،(وصنا)(خزامیا)

توضیح خطیب‌زاده درباره پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه در آژانس

خطیب‌زاده: امیدواریم در عمل شاهد آزادسازی محموله نفت ایران در یونان باشیم

خطیب‌زاده: پایان هفته میزبان لاوروف خواهیم بود

از مرداد ماه ؛ ممنوعیت عرضه لوازم یدکی خودرو بدون کد رهگیری به بازار

شفاف سازی در خصوص نوسان قیمت سهام در نماد آسیاتک

واگذاری 3 درصدی سهام غیرمدیریتی "ودی، در تیرماه عرضه می شود؛

دلار و یورو صادراتی از امروز در بازار متشکل ارزی راه اندازی می‌شوند

آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود

آمریکا تعهداتش در برجام را بپذیرد، براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم

نماد سرخابی‌ها بزودی باز می‌شود

بیمه  ودی و عرضه  بلوکی سهم

خودروهای وارداتی لزوما چینی نیستند

استعفای وزیر صمت تکذیب شد

ابلاغیه‌ی جدید؛ منتظر افزایش قیمت شدید برای محصولات وانت نیسان باشید

هزینه وام مسکن در مسیر صعود

زمین برای ساخت ۲.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زیان انباشته ۷۵ هزار میلیاردی تومانی ۳ خودروساز

فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نمادهای معاملاتی جدید

 

 

و در پایان ورود نقدینگی به بازارهای موازی توجیه مشخصی شاید نداشته باشد  و حتی می‌توانیم فردا شاهد ورود نقدینگی بیشتری به بورس باشیم. طبیعتا در تیرماه هم ترافیک مجامع را داریم و اکثر شرکت‌ها سیاست‌های تقسیم سود نقدی را در دستور کار خود دارند که این می‌تواند از جذابیت‌های فصل تیرماه باشد،  باتوجه افزایش نرخ ارز طی دو هفته گذشته و افزایش چشم‌انداز تورمی در بازارهای موازی شاهد خروج نقدینگی از بازار بودیم و در روز جاری شاهد ورود پول به صندوق های سهامی بودیم در حال حاضر بازارهای موازی به تعادل رسیده‌اند و کمتر شاهد فروش نقدینگی در بین بازارها هستیم. طبیعتا پس از این شوکی که افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی به بازار ما وارد کرد، یک واگرایی بین رشد تورمی و بازار ما شکل گرفت. به نظر من باتوجه به اینکه الان بازارها به تعادل رسیده‌اند می‌توانیم منتظر همگرا شدن بورس را همگام با رشد تورم داشته باشیم. امید است که بازار بتواند به روال پرسود خویش باز گرداند و مدام در حال تغییر و نوسانات منفی نباشد و بتواند تا پایان تایم معاملاتی خود  را سبزپوش نگه دارد.

 

اگر می خواهید بر بازی بازار چیره شوید روند شاخص ها را در دید بان خود زیرنظر داشته باشید ، سرمایه تان را در بخش های مختلف سرمایه گذاری کنید تا مدیریت ریسک مناسبی داشته باشید ،اخبار را دنبال کنید اما به گفته ها سهامی خرید و فروش نکنید

اگر تخصص لازم در این زمینه را ندارید از یک متخصص درباره ی چند برابر کردن سرمایه تان کمک بگیرید.

با علم حتی در روزهای منفی بازار هم می توانید کسب سود کنید .

 

 اما جمله ی طلایی امروز:

همه ی بادكنك ها روزی می تركند . حقايق و روياهای زندگی چون بادكنكی است كه كودكی در دست گرفته و به دنبال خود می كشد

كودك با شنيدن صدای تركيدن بادكنكش به گريه می افتد ، اما بعد به دنبال بادكنك تازه ای مي گردد . زندگی تسلسل بادكنك هاست......

 ابر صورتی

عليرضا_محمودی_ايرانمهر

 

تهیه کننده:مرسده_گونه

 

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01