به گزارش پاداش سرمایه ،بازار روز شنبه 28 خردادماه 1401 پس از افت 16 هزار و  632 هزار واحدی، با ارتفاع یک میلیون و 547 هزار واحدی معاملات خود را به پایان رساند، شاخص کل هم وزن نیز با افت 0.87 درصدی مواجه شد،از جمله نمادهای موثر بر رشد بازار بورس به نمادهای  وبملت و شبندر می توان اشاره کرد همچنین نمادهای موثر بر افت بازار نماد نوری و میدکو می باشند. در بازار فرابورس نیز شاخص کل فرابورس افت 239 هزار واحدی را تجربه کرد و نمادهای  آریا و بپاس از جمله نمادهای موثر بر آن به شمار می ایند.

www.padash.ir


 ارزش معاملات خرد در روز جاری با افزایش 16 درصدی نسبت روز چهارشنبه، به محدوده 3.9 هزار میلیارد تومان رسید (این رقم با احتساب معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی می باشد). 
ارزش کل معاملات : درحدود  7.9 هزار میلیارد تومان می باشد ، همچنین ارزش معاملات اوراق بدهی :  در حدود 2.2 هزار  میلیارد تومان می باشد
لازم به توضیح است تا این لحظه در بخش خرید، 69 درصد خریدها توسط حقیقی ها و 31 درصد توسط حقوقی ها انجام شده استهمچنین در بخش فروش 86 درصد فروش ها توسط حقیقی ها و 14 درصد توسط حقوقی ها انجام شده است

www.padash.ir

در بازار امروز  شاهد خروج 267 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از 40 هزار میلیارد تومان و  خروج  462از   نمادهای با ارزش بازار بیش از 40 هزار میلیارد تومان بوده ایم.
همانطور که پیش بینی کرده بودیم بازار امروز با قابی قرمز فعالیت خود را اغاز کرد و دیری نپایید که این رنگ سرخ در بازار شدت گرفت اما چرا؟


شاید برایتان این سوال پیش بیاید که دلیل ریزش این روزهای بازار در چیست؟


در ادامه به بررسی عوامل موثر و اثرگذار بر بازار خواهیم پرداخت


اگر بخواهیم در رابطه با عملکرد گروه ها بگوییم به شرح زیر می باشد:


گروه قطعات خودرو مانند روزهای هفته ی خود در ابتدای بازار امروز فعالیتی روبه رشد داشتند این روند در میانه ی بازار کمی خنثی شد و در انتها مشاهده شد که در این گروه نماد خچرخش با 6 درصد خنصیر با 2.3 درصد نماد خپویش،  خاهن ، خبنیان و نماد خشرق با رشد چنددرصدی همراه شدند.
گروه انبوه سازی نیز با افزایش قیمت مسکن در این مدت مورد توجه سهامداران قرار داشت و می تواند با رشد قابل توجهی در آینده نیز همراه باشد.
بازار سهام متاثر از اخبار برجامی و کمی عقب گرد قیمت در دلار که در کانال 32 هزار تومان در حال نوسان است، در مدار منفی شروع بکار کرد اما ناگفته نماند برتری خریداران در خودرویی ها من جمله خزامیا توجهات را به خود جلب کرد اما با گذشت زمان شاهد افت قیمت در کلیت بازار سهام و بزرگان سرمایه بودیم. ولی در واقع می توان این روزهای بازار سهام را اینطور ارزیابی کرد که بازار سهام در شرایط فعلی چشم انتظار برخی تعیین تکلیف ها است که یکی از این موارد را می توان به برجام اشاره کرد. خریداران با چاشنی احتیاط، وسواس قیمتی و تمرکز خرید در قیمت های پایین تر روز معاملاتی خود را سپری کردند و به جز صنایع خودروی، شوینده، پالایشی و عرضه های اولیه که به ترتیب به دلایل انتشار رسمی خبر عرضه بلوکی، افزایش مجدد نرخ محصولات، داشتن سهامداران عمده فعال و قوی با ورود نقدینگی مواجه بودند. شوینده ها هم با خبر گرانی مواد شوینده که در اواسط بازار تزریق شد با رشد قیمت همراه بودند و روند متفاوت تر از بازار سهام را تجربه کردند. شبندر در پالایشی ها با خبر تعدل هر سهم خود از 124 تومان به 158 تومان با رشد قیمت و با برتری خریداران دنبال شد اما دیری نپایید که افزایش عرضه موجب عقب گرد قیمت در این گروه هم شد.
 در گروه عرضه برق و گاز نیز  با توجه به اخبار اخیر منتشر شده در این گروه،همان طور که در بازار روز جاری مشاهده کردیم اتفاقات مثبتی در نمادهای دماوند ، بزاگرس و بمپنا افتاده است و به نظر می رسد این روند ادامه دار باشد. 


در ادامه به بررسی جدول ورود خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت:

 

www.padash.ir


نگاهی به آمار تفکیک شده معاملات خرد ، ورود ( خروج ) پول حقیقی
در شکل بالا شاهد ورود و خروج پول در دقایق مختلف بازار بودیم،همان طور که مشاهده می کنید در تمامی تایم ها خروج پول حقیقی از سهام و حق تقدم، صندوق های سهامی،  صندوق درآمد ثابت و مختلط اتفاق افتاد است و این می تواند یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قرمزی بازار امروز باشد.


حال به اخبار موثر بر بازار خواهیم پرداخت :


پذیرش کالا و محصولات ۱۶ شرکت در بازار‌های بورس کالا
نرخ بهره بازار بین بانکی با افزایش 0.11 درصدی نسبت به هفته قبل این بازار، به رقم 20.68 درصد رسید
افزایش نرخ ۲۰ ارز رسمی
روند قیمت فولاد صادراتی ایران/ کاهش ۲۵ درصدی قیمت شمش صادراتی نسبت به سقف تاریخی
افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت دلار در صرافی‌ها
اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات اصناف
 خودنمایی  ۲۳۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن بر تابلوی بورس کالا
 820.000تن صادرات فولاد کشور
تغییرات طلای جهان

قطع برق واحدهای صنعتی، یک روز در هفته
سقوط بیت کوین به کانال ۱۸ هزار دلاری
تکذیب مسدود کردن حساب‌های با تراکنش بالا
رئیس جمهور: دولت برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی را هدفگذاری کرده است
نماد شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در فرابورس درج نماد شد
‌رئیسی: آمار‌ها حاکی از آن است که از رشد اقتصادی ۴ درصد عبور کرده‌ایم
مهم برای گروه فولاد: معاملات شمش بلوم تایید شد
دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: دلار به ۲۹ هزار تومان رسید
تولید مشترک خودرو ایرانی- روسی در ایران
موافقت با افزایش ۱۵ درصدی قیمت مواد شوینده
بورس کالای ایران در نامه ای میزان حداکثر ثبت سفارش شمش بلوم را ابلاغ کرد
 میلیارد دلار از بدهی عراق به ایران پرداخت شد1.6
افزایش روند قیمت جهانی شکر


و در پایان در جمع بندی بازار، می توان اینگونه گفت: چنانچه نرخ دلار نیمایی افزایش یابد ، می تواند در سهام صادراتی نیز اثرگذار باشد. اما عدم توافق در مذاکرات برجام انتظارات تورمی را بیشترمی کند  و این موضوع می تواند محرکی برای رشد بازار به واسطه ی رشد دلار باشد.تمام عواملی که گفته شد عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه و سبزی و قرمزی آن هستند اما اخبار برجامی نقش تعیین کننده در این میان دارد و اگر این توافق صورت گیرد می تواند بر رشد بازارو نمادهای آن موثر باشد .اما تا آن زمان، بازار احتمالا با هم نشینی  تک سهم ها روند رشدی خویش را ادامه دهد ،در این بازار باید تنها به حد ضرر خویش پایبند ماند

جمله ی طلایی:
یک انسان باید قبل از ورود به ذهن خود، از سر تا پا مسلح شود! 

پل_والری

 

تهیه کننده: #مرسده_گونه

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
سایه ترس همچنان بر بازار حاکم...
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 14:57
اولین سقوط آزاد بورس سال...
توسط محمدباقر سلیمانی 18 فروردین 1403 ساعت 15:05