تورم و رشد دلار محرک های اصلی بازار سرمایه ...

با آنکه زمان زیادیست شاهد رشد تورم و اخیرا نظاره گر رکورد زنی قیمت دلار در کشورمان هستیم اما بازار بورس تهران روند منفی و متعادلی را در پیش گرفته بود که البته بازار دلار همیشه بازار هوشمند در زمینه تورم بوده چرا که همیشه شاهد واکنش سریع این بازار به این موضوع بودیم اما دیری نگذشت که روزهای بی رمق و کم حجم بازار سهام بنظر می رسد در حال اتمام است و این موضوع را در معاملات دو روز اخیر شاهد بودیم. بازار سهام برای دومین روز متوالی با برتری خریداران در نمادهای بزرگ و کوچک در مدار مثبت قرار گرفته و شاهد رشد بیش از 39 هزار واحدی نماگر بورس تهران با تقاضای بالا در نمادهای شاخص ساز بودیم. شاخص بورس تهران در محدوده 1 میلیون و 571 هزار واحد قرار گرفت.  اما اتفاقی که در هفته‌های گذشته رخ داد این بود که کندل‌های منفی قوی بالای ۲۰ هزار واحد بر شاخص تحمیل شد که نشان از روند منفی داشت که همانطور هم در روزهای گذشته در بزرگان شاهد افت قیمت بودیم که بنظر اصلاح برخی از سهم ها و نزدیک شدن به زمان مجامع بزرگان به اتمام رسیده و شاهد بازگشت رونق به بازار سهام هستیم که می توان گفت تورم 40 درصدی در کشور و افزایش نرخ دلار هم بی تاثیر نیست.

www.padash.ir

توجه داشته باشید که قیمت سکه حدود 16 میلیون تومان شد. این افزایش قیمت های بازارهای موازی باعث شد که سهام دلاری رشد به نسبت خوبی را تجربه کنند و این رشد را ما در سهام پالایشی و شیمیایی ها شاهد بودیم. همچنین در سایر سهام ریالی چون خودرو و بانک و یا سهامی که تبعیت زیادی از دلار نمی کنند هم افزایش های به نسبت خوبی را شاهد بودیم. 

به نظر من با توجه به پیش فرض های موجود می توان بازار فردا را یک بازار مثبت پیش بینی کرد اما هنوز معتقد نیستم که روند نزولی شکسته شده است و طبیعتا احتیاج به زمان بیشتری داریم که بتوانیم این موضوع را ثابت کنیم. به نظر من این هفته که هم اکنون سه روز کاری آن را پشت سر گذاشته ایم، اگر کندل منفی قوی زده نشود می شود امیدوار بود که روند نزولی کوتاه مدت شاخص شکسته شده باشد و می توان به آینده امیدوار بود.

متاسفانه سه شنبه این هفته باز هم شاهد عرضه اولیه ای خواهیم بود که برای سهامداران نیست و دوباره به صندوق ها داده می شود. طبیعتا این موضوع تاثیر خود را بر روی بازار خواهد گذاشت و منتظریم که بهترین ها در بازار اتفاق بیفتاد. در مجموع با توجه به کندلی که شاخص کل در روز جاری زد می توانیم امیدوار به ادامه روند تا پایان هفته باشیم.

به نظر در روزهای اینده باید شاهد سیاست نخ نما و تکراری و دیگه مضحک ارزپاشی توسط بانک مرکزی در بازارها باشیم تا کمی از التهاب بازارهای سکه و دلار کاسته شود. هرچند همه میدانیم این سیاست دیگه به اندازه مُسکن هم اثرگذار نیست و تا اشکال بصورت بنیادی رفع نشود غول تورم در کشور هر لحظه بزرگتر می شود.  متاسفانه هیچ همتی هم برای رفع مشکل بصورت بنیادی در بدنه این دولت مشاهده نمی شود.

بنابراین اگر دیدتون بلندمدت نیست در خرید در این قیمت ها جانب احتیاط رو رعایت کنید.

خبرهای مهم برای بورس امروز:

 

۱- تپسی به روش گشایش سه‌شنبه ۲۴ خرداد عرضه اولیه می‌شود.
۲- سخنگوی وزارت صمت: تا آخر شهریور ماه قطعا پنجاه مدل خودرو از لیست قرعه کشی حذف خواهند شد.
۳- سازمان جهانی فائو با پیش بینی افزایش ۳۴ درصدی تولید غلات ایران در سال زراعی جاری اعلام کرد تولید گندم ایران در این سال ۴ میلیون تن و جو ۱ میلیون تن افزایش می‌یابد.
۴- وکبهمن به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، تعلیق نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ادامه می‌یابد.
۵- ارزش کل معاملات امروز بازار ۱۰.۱۸۸ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۴۴۶۱ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی بوده است.
۶- افزایش سرمایه ۵۸۴ درصدی سخواف از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت.
۷- در مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه) به ازای هر سهم ۵۹۰ ریال سود بین سهامداران تقسیم شد.
۸- براساس ابلاغ جدید وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصناف، قیمت هر کیلوگرم قند ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان برای مصرف‌کنندگان تعیین شده است.
۹-مدیر عامل بانک دی:  صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی نشده بانک دی تا پایان خرداد ماه اعلام می‌شود
نماینده سازمان بورس: پس از ارایه صورت‌های مالی شرکت، نماد بازگشایی می‌شود.
۱۰- مجوز افزایش سرمایه بسویچ به میزان ۲۹۴ درصد برای اصلاح ساختار مالی در اجرای مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالا‌های ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی

جمله طلایی روز

هیچ وقت

برای شروع دیر نیست

از طبیعت بیاموز

هیچ گاه ثابت نمی ماند.

چرا تو باید بمانی . . .!

 

تهیه کننده: تیم تحلیلی پاداش

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




پیش بینی بازار/ حمایت برای حفظ 2...
توسط الناز جمالی 24 مهر 1402 ساعت 08:19
پیش بینی بازار/ حرکت به سمت...
توسط الناز جمالی 23 مهر 1402 ساعت 08:15
پیش بینی بازار / بررسی صنایع پیشنهادی...
توسط مرسده گونه 27 شهریور 1402 ساعت 07:47
پیش بینی / بازار در خواب نیم...
توسط مرسده گونه 19 شهریور 1402 ساعت 07:59