نگاهی به بازار

در حالی معاملات اولین روز هفته 8 خرداد ماه را با جهش بیش از 30 هزار و 131 واحدی (رشد 2.72 %) نماگر بورس به پایان رساندیم که شاهد قرار گرفتن شاخص کل در سطح 1 میلیون و 139 هزار و 479 واحد بودیم. رشد بزرگان و جهش حاکم شده در روند معاملاتی نمادهای بنیادی و EPS محور موجب شد تا امروز برای بازار سرمایه یک روز خاص بشمار رود چرا که شاهد قرار گرفتن عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز از جمله "فولاد"، "فملی"، "فارس"، "کگل"، "شستا" در سقف قیمت روزانه و همراه شدن سهامداران این دسته از نمادها در صف خرید روزانه بودیم. غلبه خریداران حقیقی بر فروشندگان و نقش آفرینی آنها تنها دلیل رشد قیمت در بازار امروز به شمار می رفت.

با اعلام نتایج کاندیدهای ریاست جمهوری در سال جاری، شاهد کاهش ریسک سیتماتیک در کلیت بازار بودیم، بطوری که با اعلام این خبر، روند معاملات بازار از روز سه شنبه هفته گذشته متعادل و در برخی از نمادها مثبت دنبال شد که در اولین روز هفته قدرت تقاضا بیداد کرد. همچنین افزایش مجدد قیمت های جهانی، بازگشت مس به کانال 10 هزار دلاری، 10 هزار و 275 دلار و بازگشت روی به کانال 3 هزار دلاری، 3 هزار و 72 دلار در کنار تداوم روند صعودی قیمت اوره فوب خلیج فارس و ثبت رقم خیره کننده 392 دلاری در معاملات آتی سررسید ژوئن پیش از تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی،  درکنار گزارشات ماهانه مطلوب شرکت ها از دیگر پارامترهای تأثیرگذار در معاملات این روزها به شمار می رود. اما نکته مهمی که در معاملات این روزها به چشم می خورد، خروج نقدینگی از سوی صندوق ها و تزریق آن به سمت سهام می باشد که امروز خالص ورود و خروج نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و 480 میلیارد تومان پول حقیقی جذب بازار شد که بیشترین سطح از ابتدای سال جاری است. "فولاد"، "فملی" و "شپنا" بیشترین ورود نقدینگی حقیقی ها را داشتند. ارزش معاملات خرد نیز حدود 3690 میلیارد تومان به ثبت رسید که بیشترین طی یک و نیم ماه اخیر است. اما در مقابل نتیجه مذاکرات برای احیای «برجام» همچنان ریسک سیستماتیک موجود در بازار است . باید خاطرنشان کرد که احیای «برجام» با از سرگیری فروش نفت، کاهش تخفیف فروش کالاهای صادراتی، همچنین کاهش هزینه های صادراتی از جمله عوامل مثبت بر سودآوری سهام شرکت های در حال معامله در بازار سرمایه است.  از دیگر نکات قابل توجه در معاملات امروز می توان به ارزش صفوف خرید که در محدوده بالای 1000 میلیارد تومان قرار گرفت و در مقابل، ارزش صفوف فروش که هر روز شاهد کاسته شدن آن هستیم، اشاره کرد. در مجموع بازار سهام با توجه به موج جدیدی که از سوی حمایت حقوقی ها در بازار شکل گرفته است روزهای آتی هم می تواد در مدار مثبت و متعادل دنبال شود.

در معاملات امروز گروه خودرویی، شاهد پیشتازی قیمت در اغلب نمادهای این گروه من جمله "خودور" و "خساپا" بودیم بطوری که نماد ایران خودرو در قیمت 177 تومان با صف خرید بالای 71 میلیون برگه سهم همراه بود و نماد سایپا در قیمت 161 تومان با صف خرید بالای 54 میلیون برگه سهم همراه بود. اولین چراغ صف خرید را نماد "خگستر" در معاملات امروز روشن کرد و شاهد قرار گرفتن خریداران در قیمت 194 تومان در این نماد بودیم. نکته مهم و قابل توجه در معاملات امروز این گروه متعادل شدن معاملات برخی از نمادهای قطعه ساز در روط جاری بود که برخی از آنها از کف های قیمتی خود فاصله گرفته و در مدار مثبت دنبال می شدند.

نکته قابل توجه در داد وستد گروه پالایشی ها افزایش نرخ خوراک این گروه بود که از همان دقایق ابتدایی شاهد پررنگ شدن این خبر و رنج کشی مثبت در عمده نمادهای این گروه بودیم. طرح بهبود فرآیند و کیفیت گازوئیل پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری 540 میلیون یورو و 37 هزار میلیارد ریال، با هدف افزایش 10 برابری ظرفیت تولید گازوییل یورو 5 و کاهش یک‌هزار برابری غلظت گوگرد وارد مرحله پیش‌ راه‌اندازی شد. بدین ترتیب تولید گازوئیل یورو 5 در شپنا از 2 تا سه میلیون لیتر به ظرفیت 18 تا 20 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت. اجرای طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان افزایش درآمدی 324 میلیون یورویی را برای این پالایشگاه به دنبال خواهد داشت.  این نماد در معاملات روز جاری با صف خرید 70 میلیون برگه سهمی در قیمت 1000 تومان به کار خود پایان داد و سایر نمادها من جمله "شبندر"، "شتران" و شبریز" نیز در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود ادامه دادند.

در گروه سرمایه‌گذاری و شرکت‌های چند رشته‌ای "شستا" به حمایت 920 تومانی واکنش نشان داد و در معاملات روز جاری با صف خرید همراه بود. در سوی دیگر "وصندوق" با nav کمتر از 50 درصدی را دارد.

در گروه فلزی و معدنی رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی را داریم که می‌تواند محرکی برای توجه بازار به این نمادها باشد. طی یک هفته اخیر رشد قیمت مس نزدیک به 4 درصد بوده است. آلومینیوم نیز جهش بیش از 5 درصدی را تجربه کرده است. در فلز روی نیز رشد قیمت در حدود 3.5 درصد بوده است. هر چند که فولاد و سنگ‌آهن افت نزدیک به 5 درصدی را ثبت کرده‌اند. به نظر برای امروز تحرکات مثبت در نمادهایی نظیر "فملی"،  "فایرا"،  "فاسمین" و "کروی" را داشته باشیم.

در گروه دارویی شانس با همه یار نبود و نمادهای "والبر"، "دزهراوی" و "برکت" با رشد بیش از  4درصدی توانستند گوی رقابت را از سایر هم گروه های خود بقاپند و با حجم معاملاتی قابل توجه پیشتاز این گروه بودند.

جمله طلایی روز

"چیزهای خوب وقتی اتفاق میوفتن که شما از چیزهای منفی دوری کنید"

 

کارشناس بازار: الناز جمالی