و نگاهی به پایان تایم معاملات امروز و آخرین روز کاری بازار بورس

به گزارش پاداش سرمایه، پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات و  3روز کاری در این هفته، بازاری هیجانی را شاهد بودیم که با تاثیر اخبار این هیجان دوچندان می شد.

شاید بتوانیم در رابطه با خبر قطعنامه بگوییم که قطعنامه با خروج پول از بازار همراه بوده است زیرا ترجیح مردم بر سرمایه گذاری قابل اطمینان تری مانند بازار دلار یا سکه است تا سرمایه گذاری بر روی بازار سرمایه، عدم اطمینانی که شکل گرفته توسط مردم بر بازار سرمایه نیازمند اصلاح توسط دولت دارد تا سرمایه مجددا به جریان بازار بازگرداد و کسب و کار، رونق دو چندان گیرد.

www.padash.ir

در روز ابتدایی هفته شاهد جابه جایی شاخص از مثبت به منفی و در روز دوم کاری، شاخصی مثبت اما با جو روانی منفی را مشاهده کردیم. شاید انتظار کلی سرمایه داران بر منفی بودن شاخص امروز اشاره داشت اما بازاری مثبت و متعادلی را به چشم دیدیم ، بازاری با  شاخص مثبت  یک میلیون و  520 هزار واحد و رشدی به اندازه ی  4هزار واحد ،که روزنه ای امید را به همراه خود داشت.

ارزش کل معاملات امروز بازار 11.600 میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ  3444 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.

۲۵۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی و رشد بیش از سه درصد ۱۰۳نماد و افت بیش از سه درصد ۵۷نماد اتفاق افتاد.

www.padash.ir

اکثر گروه ها همانند گروه های سیمانی ،سرمایه گذاری ،سبزپوش بازار بودند و همچنین گروه هایی همانند بانکی ها از روند خسته کننده ی خویش دست برداشته و با بازار امروز همسو شدند، همچنین خودرویی ها با افزایش تقاضا بر جو کلی بازار با تاثیری مثبت حکم فرما شدند. تعداد نمادهای منفی در بازار بسیار کم به چشم می آمد اما افزایش نسبی عرضه در دل بازار محسوس بود.

در ساعات مختلف روز جاری شاهد بازی ورود و خروج پول حقیقی به صندوق درآمد ثابت و مختلط بودیم و در رابطه با ورود پول به گروه ها میتوان گفت:

که به اکثرگروه های مختلف بازار مانند کانی های غیرفلزی، زغال سنگ، اطلاعات و ارتباطات، لاستیک و پلاستیک، ساخت محصولات فلزی، حمل ونقل و انبارداری، رایانه، کاشی و سرامیک، سیمان، صنایع دارویی، واسطه‌گری‌های مالی، مخابرات، لیزینگ، خرده فروشی، نساجی، قند و شکر، محصولات چوبی، پیمانکاری صنعتی، هنری و سرگرمی، استخراج نفت و گاز ص. درآمد ثابت، ورود پول حقیقی اتفاق افتاده است.

www.padash.ir

در  گروه خودرویی ها برخلاف روند معاملاتی روزهای قبل، شاهد قدرت نسبی تقاضا در روند معاملات این نمادها بودیم. نماد خاور با 3 درصد مثبت  و در تایم ابتدایی بازار خاور در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبرو شد و تا پایان معاملات ادامه داشت .مدال بهترین عملکرد در این گروه بر گردن خاور و خکاوه نمادهای بازار پایه ای گروه خودرویی اویخته شد.

در گروه سیمانی ها با اخبار منتشر شده ی چندروز اخیر میتوانستیم روند پرتقاضای آنها را پیش بینی کنیم.

در این گروه سپاها با 6درصد مثبت، سکرد با 5درصد مثبت و سایر نمادهای این گروه با رشد قیمتی همراه بودند.

در گروه ارتباطات و اطلاعات نماد اسیاتک با رشد 5 درصدی و های_وب با رشد 1.2 درصدی و در گروه دارویی ها نماد ددانا در مدار مثبت و با افزایش تقاضا  قرار داشتند.

بر خلاف نوسان مثبت نفت برنت در بازار های جهانی و قرارگرفتن در سقف تاریخی خود گروه پالایشی بی اعتنا از این موضوع روندی کم حجم و بی رمق در اخرین روز کاری در پیش گرفت. نمادها در گروه پالایشی هم در بازار امروز در محدوده ی صفر تابلو نوسان میکردند

فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط  محبوب‌ترین صنعت امروز با خالص تقاضای ۳۴۵میلیارد تومان بودند و پس از آن گروه اطلاعات و ارتباطات قرار دارد که برآیند سفارشات خرید آن ۴۲میلیارد تومان می‌شود، از سویی دیگر گروه انبوه‌سازی، املاک با فشار فروش ۲۸میلیارد تومانی همراه است.

ارزش ۱۰صف خرید برتر بورس و فرابورس در مجموع ۵۲۰میلیارد تومان (۸۴درصد کل) و ۱۰صف فروش برتر ۱۲۵میلیارد تومان (۷۶درصد کل) می‌شود، همچنین حجم صف‌های خرید در  هشت نماد و حجم صف‌های فروش در ۶نماد بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده است؛ گفتنی است حجم صف تفارس به ۱۷.۳درصد کل تعداد سهام آن می‌رسد.

پس از بررسی معاملات  امروز به بررسی خبرهای تاثیرگذار بر بازار خواهیم پرداخت:

لغو عرضه خودروهای تولیدی شرکت بهمن موتور  دربورس کالا

الجزیره: هرگونه قطعنامه احتمالی علیه ایران در شورای حکام به هیچ عنوان به شورای امنیت ارجاع داده نمی‌شود

قیمت برخی شوینده‌هایی که  ۲۵ درصد افزایش یافت

تغییر در نرخ خرید و خدمات، که کرایه حمل چغندر از 1.000 ریال به 4.000 ریال افزایش یافته است که با توجه به نرخ خرید 17.000 ریالی چغندر در مجموع از 18.000 ریال به 21.000 ریال افزایش پیدا نموده است.

بدهی های گازی عراق به ایران به دولت های قبلی بازمی گردد

افزایش ۲۰۶ درصدی تعداد معاملات مسکن/ خانه‌های کهنه‌ساز پرتقاضا شد

کاهش وابستگی فولاد مبارکه به شبکه برق تا سال آینده

تکذیب اخذ مالیات ۲۰ درصدی از صندوق‌های درآمد ثابت

عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق شد

اروپا: لغو تحریم‌های هسته‌ای بخش ضروری برجام است

خودنمایی ۹۰ هزار بشکه میعانات گازی در تابلوی رینگ داخلی

و همچنین بیانیه ای از تحلیلگران بازار که بدین شرح است :

 همه چیز فدای لاتاری خودرو؛ 

 وقتی مافیای خودرو منافع مردم و سهامداران را هم ذبح می‌کند/  چرا از شفافیت عرضه خودرو در بورس کالا هراس دارید؟ /دولت مدعی شفافیت لیست مافیا را منتشر کند

 و خبر قطعنامه ای که بدین شرح است:

آژانس بین المللی انرژی اتمی:

پیش نویس قطعنامه شورای حکام از ایران تنها می خواهد با آژانس همکاری کامل داشته باشد

و  در پایان اخبار زیادی که باید منتظر روشن شدن تکلیف آنها و تاثیر آن بر بازار سرمایه باشیم از جمله  خبر قطعنامه ،خودرویی  هایی  که بعد از بیانیه ی تحلیلگران امید است  تکلیف انها مشخص شود . به نظر بازار سرمایه هفته ای مبهم در پیش رو خواهد داشت.

 

و در پایان جمله ی طلایی:

نصف اشتباهاتمان ناشی از این است که وقتی باید فکر کنیم، احساس می‌کنیم و وقتی که باید احساس کنیم، فکر می‌کنیم   .

به_آواز_باد_گوش_بسپار ?

هاروکی_موراکامی

کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

پرسود باشید?