شاخص کل بورس تهران در روز سه شنبه 17 خردادماه در ارتفاع یک میلیون و 515 هزار واحدی و با رشد هزار و ۷۳واحدی (۰.۰۷درصد) همراه بوده است البته  روند کوتاه مدت شاخص کل نزولی بوده همچنین روند کوتاه مدت شاخص هم‌وزن هم روندی نزولی در پیش گرفته است.

امروز نمادهای شاخص‌ساز تقاضای بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند

و در پایان روز جاری  بازار متعادل تری شکل گرفت

www.padash.ir

 

گروه های سیمانی با مثبت بودن اکثر نمادهای آن به دلیل افزایش قیمت سیمان  بازار رو به رونق خوبی داشتند و شاید این روند را بتوان  واکنشی  به اخبار  امروز در نظر گرفت اخباری که در رابطه با سیمانی ها منتشر شد بدین شرح است:

تالار سیمان میزبان ۱.۱ میلیون تن محصول است

ترافیک عرضه ۶۳ شرکت سیمانی در بورس کالا

عرضه های هفته پیش رو سیمانی ها انجام می شود،و در روز دوشنبه ۱۶ خرداد، ۶۳ شرکت سیمانی در مجموع یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۸۱۳ تن سیمان تیپ ۱ و ۲ را روی تابلو معاملات بردند، برای ۴۰۰۰ تن کاتد، ۱۴۰۰۰ تن درخواست تقاضا ثبت شده است و  سیمان هم امروز رقابت در بورس کالا تا 80 درصد بالاتر انجام شد و خریدارها به استقبال قطعی برق رفتند.    

در بین گروه های دیگر بازار  گروه های  ،عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم و رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن ، سبزپوش و از گروه های مورد توجه بازارقرار داشتند.

گروه  خودرویی برخلاف روزهای گذشته روندی رو به رشد در پیش گرفت و جوی مثبت برای کل بازار ایجاد کرد

نمادهای گروه پالایشی در محدوده ی صفر تابلو در حال نوسان بودند،در گروه اطلاعات و ارتباطات نماد آسیاتک همچنان به رشد قیمتی خویش ادامه میدهد،

و در مجموع بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «سیمان، آهک و گچ» و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

سه نماد فملی، حکشتی و وبملت لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به کایزد، پلاستح و سپاها معطوف بود.

مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت ملی صنایع‌ مس‌ ایران‌ معادل ۶۴میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی فرانسوز یزد با برتری ۱۸میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۵نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۲۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۳۰میلیارد تومان بود.

ورود پول حقیقی به گروه های صندوق درآمد ثابت،سیمان،کاشی های غیرفلزی،لاستیک و پلاستیک، رایانه، هتل و رستوران، اطلاعات و ارتباطات،ساخت محصولات فلزی،حمل و نقل آبی ، و زغال سنگ شکل گرفته است.

ارزش صف‌های خرید 442 میلیارد تومان است که نسبت به میانگین هفتگی 11 میلیارد تومان افزایش داشته است.

از سوی دیگر ارزش صف‌های فروش با کاهش 27 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده 212 میلیارد تومان قرار دارد.

((ریز به ریز این عناوین را بخوانید ،به سادگی مسیر بازار را برای شما تعیین میکند))

از جمله خبرهای موثر بر بازار سرمایه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 آرای کافی برای تصویب قطعنامه وجود دارد

خاموشی‌ها در همه صنایع و با برنامه کارشناسی اعمال شود

رشد منفی نقدینگی در فروردین 1401

سرمایه گذاری قانونی مردم در بازار ارز با انتشار اوراق ارزی

مجوز فعالیت در بازار بین بانکی

تالار حراج باز بورس کالا میزبان عرضه  ۶۲ هزار تن وکیوم باتوم

کاهش رشد اقتصادها با بروز تورم کالایی

مالیات بر سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی تکذیب شد

شرکتهای قندی، باید چغندرقند را به نرخ 22000 ریال خریداری کنند

و  اخباری که مبنی بر  بازارسکه منتشر شد و  بدین شرح است:

بازار سکه قفل شد/ واکنش احتمالی بازار سکه به دخالت بانک مرکزی

خبر ممنوعیت بازار فردایی باعث قفل شدن بازار سکه فردایی شد و هیچ نرخی در در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه اعلام نشد.

روز پنجشنبه گذشته بود که خبر ممنوعیت معاملات فردایی در بین معامله گران برجسته شد. در این خبر آمده بود طبق یک مصوبه، معامله گران در بازار فردایی طلا به جرم اخلال در نظام اقتصادی، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

برخی از تحلیلگران معتقدند شاید این مصوبه در کوتاه مدت سد راه معامله گران افزایشی شود اما در بلند مدت بازار به این مصوبه پاسخ می‌دهد.

از نظر برخی از فعالان بازار حذف بازار فردایی تقاضا از این بازار به بازار نقدی مهاجرت خواهد کرد و همین امر می تواند زمینه ساز رشد سکه در کانال ۱۵ میلیون تومان شود.

اما عده ای دیگر می گفتند که با دخالت بازار ساز احتمال فروش در بازار امروز بیشتر شود.

و جمع بندی بازار در طی این هفته راشاید بتوان این طور در نظر گرفت:

شرایط کلی بازار سرمایه  با بی اعتمادی به  بازار همراه است و همین باعث شده که بازار به حالت خنثی درآید و حتی تصمیمات اخیر مسئولین نیز موفق به جلب اعتماد سهامداران نشود  و فقط در مقاطعی فروشندگان سهام طمع کرده و  به واسطه فروش در قیمت بالاتر سهم خود را نفروختند  یا برخی افراد به امید بهتر شدن شرایط و جبران زیان‎‌ در سهم‌های خود باقی ماندند و  اقدام به فروش نکردند که به تعدیل در عرضه و افزایش تقاضا منجر شده است اما روند کلی در بازار تغییری نکرده است. باتوجه به این شرایط پیش آمده بهتر است تا متعادل شدن جو بازار خریداران و فروشندگان با احساسات و از روی ترس اقدام به معامله نکنند تا بلکه جو حاکم بر بازار آرام گیرد..

.

.

و اما جمله ی طلایی امروز:

تنها دو انرژی در هسته تجربه انسان وجود دارد: عشق و ترس.

عشق آزادی می بخشد،

ترس آن را از بین می برد.

(دونالد والش)
.
.

کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

پرسود باشید?