بازار امروز را به پایان رساندیم و همان طور که پیشتر در رابطه با روند بازار امروز  گفته شد نمای بازار منفی و اکثر تک سهم ها با رشدقیمتی  همسو شدند، شاخص کل بورس تهران در پایان روز معاملاتی  دوشنبه 16 خردادماه  در ارتفاع یک میلیون و 514هزار واحد قرار گرفته است وبا  افت 27 هزار واحدی مواجه شده است البته می توان گفت، یکی از عوامل تاثیر گذار بر روند بازار معاملاتی روز جاری، شایعه افزایش سود سپرده های بانکی بوده که داد و ستد معاملات را نزولی کرد. 

 ارزش کل معاملات امروز بازار 155.100 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ  4989 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.

 

www.padash.ir

 ارزش کل معاملات امروز بازار 155.100 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ  4989 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.

نمادها در گروه سرمایه گذاری ها   با رنج کشی منفی همراه بودند، همچنین  گروه خودرویی ها  در تایم ابتدایی بازار امروز در صفر تابلو قرار داشتند اما پس از نزدیک شدن به راند اول بازار و پس از آن در نمادهای گروه خودرویی نیز رنج کشی منفی اتفاق افتاد.

گروه  عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم با نمادهای سبز بفجر و مبین خوش درخشیدند و با افزایش تقاضا و رشد چنددرصدی روبرو بودند،،

بعد از انتشار گزارش 12 ماهه شرکت نفت پالایش تبریز در گروه پالایشی ها ، شاهد رنج کشی مثبت در این نماد بودیم  و تقاضا در گروه پالایشی با امیدواری به گزارشات خوب بقیه نمادهای این صنعت، در حال افزایش است.

نمادهای بفجر و مبین از جمله نمادهای موثر بر رشد شاخص کل و فولاد و شپنا نمادهای موثر بر افت شاخص کل بورس ایران بودند ، همچنین نمادهای کزغال و زقیام موثر بر رشد شاخص کل فرابورس و نمادهای آریا و زاگرس موثر بر افت شاخص  بودند.

سه نماد وبملت، فملی و فغدیر لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند،

توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به بفجر، مبین و آسیاتک معطوف بوده است.

مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک ملت معادل  ۵۴ میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی فجر انرژی خلیج فارس با برتری ۳۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۵ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۶۰نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۷۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۹۶۰میلیارد تومان بود.

تک سهم آسیاتک همانند روز های گذشته با رشد بیش از 4 درصد به ترقی خویش ادامه داد.و  سهامدار جدیدی  به نام شرکت گسترش الکترونیک تدبیر ایران به ترکیب درصدی های هایش  اضافه شد.  نماد آسیاتک از جمله عرضه اولیه ها یی است که  به مرور توانسته  ارزش بازار را بالاتر بیاورد.

از جمله خبرهای موثر بر بازار سرمایه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت نفتی که  به بیش از ۱۲۰ دلار رسید

نرخ بهره بین بانکی برخلاف روند هفته های گذشته، کاهش یافت و به رقم 20.55 درصد رسید.

و اخباری مبنی بر عرضه های هفته پیش رو سیمانی ها که امروز و فردا انجام می شوند. در روز دوشنبه ۱۶ خرداد، ۶۳ شرکت سیمانی در مجموع یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۸۱۳ تن سیمان تیپ ۱ و ۲ را روی تابلو معاملات می برند.

همچنین مقصد جدید نقدینگی سرگردان که میتوان به آن اشاره کرد،حجم معاملات روزانه تمامی نمادهای فعال از دارایی پایه طلا، در هر سه بازار صندوق‌های طلا، گواهی سپرده سکه و حتی قراردادهای آتی روبه افزایش است، تا جایی که رکورد افزایش قابل‌توجه معاملات این بازارها نیز در هفته جاری به ثبت رسید.تقاضا برای اوراق طلایی روبه افزایش است و شاهد بازشدن واحدهای جدید از سوی برخی از صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری طلا هستیم، ورود نقدینگی به این بازارها افزایش یافته است، بنابراین مسیری جذاب برای هدایت نقدینگی سرگردان افراد، به این اوراق مهیا شده که با توجه به تکانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت قیمت در بازار آزاد ارز مورد استقبال این افراد قرار گرفته است..

در بازار امروز خروج پول حقیقی از صندوق های سهامی و صندوق های درآمد ثابت و مختلط اتفاق افتاده است، همچنین به گروه های  صنایع نیروگاهی، اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل آبی، کاشی و سرامیک، انتشار، چاپ و تکثیر ورود پول حقیقی  تزریق شده است.

و در اخر پاسخ به این  سوال که رابطه بورس و برجام قطع شده است یا خیر ؟

برخی از فعالان بازار سرمایه ضمن ناامید شدن از احیای برجام، اعتقاد دارند که رابطه بین بازار سهام با مذاکرات اتمی که تاثیرات مستقیم و معنی داری بر روند بازار داشت، قطع شده و بورس تهران دیگر اثرپذیری خاص و قابل توجهی از روندهای دیپلماتیک در حوزه احیای برجام ندارد

به باور این گروه تاثیر پرونده برجام بر بازار سرمایه، توسط طرفداران سیاسی احیای توافق هسته‌ای بیش از آنچه می‌تواند و می‌توانست، بزرگ جلوه داده شده بود و این رابطه به اندازه‌ای که انتظارش می‌رفت محکم و جدی نبوده است.

اما با نگاهی به روند مذاکرات و مطابقت آن با اوضاع بازار در هفته‌ها و ماه‌های اخیر می‌توان گفت برخلاف آنچه سهامداران مدعی هستند رابطه‌ای جدی و محکم بین بازار سهام و روند احیای توافق اتمی (برجام) برقرار است

بنابر اظهار کارشناسان و با تعقیب جدول انتشار اخبار مربوط به برجام و تطبیق آن با تابلوهای بازار می توان گفت این رابطه به حدی نزدیک است که حتی می‌توان گفت بیش از هر دوره دیگری این دو حوزه به یکدیگر نزدیک شده و آثار آشکاری از مسیر حرکت مذاکرات بر شاخص بورس دیده می‌شود که تا پیش از این کمتر دیده شده بود.

شاید بتوان از دوران انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به عنوان تنها دوره‌ای که بورس تا به این اندازه تحت تاثیر دیپلماسی بوده یاد کرد. دورانی که پس از شکست دونالد ترامپ و پیروزی دموکرات‌ها شاهد برگشتن ورق در بورس تهران بودیم و اوضاع به کلی در بازار تغییر کرد.

و پیشبینی بازار سرمایه در تاریخ سه شنبه 17 خردادماه  احتمالا همانند روز معاملاتی جاری خویش  با قابی  قرمز و تک سهم هایی رو به رشد باشد.و رفته رفته  بازاری متعادل تر در پیش رو داشته باشیم.

جمله ی طلایی:

بدنبال اخبار بد برای پایان یک روند صعودی و معکوس شدن روند نباشید.
روندهای صعودی اغلب نه تنها با اخبار بد بلکه با اخبار بسیار مثبت خاتمه می یابند. 
- رابرت پریچر -

کارشناس بازار سرمایه :مرسده گونه

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید