با توجه به شرایط به وجود آمده فعلا  که خبرهای  خوبی  از  برجام  به  گوش نمیرسد  و  اوضاع   نگران  کننده  به نظر می رسد. 

دلار  چندان  به  نتیجه  برجام  خوشبین  نیست  و  طی   هفته های   اخیر  رشد  زیادی  کرده است. معمولا  دلار  و  طلا   توانایی  پیش بینی  رخدادهای  آینده را  دارند  و  به  پیشواز  آن  رخدادها  میروند . اینکه  دلار  خارج از مرز  و  داخل  تهران  اینگونه  رشد  کرده   یعنی  به  نتیجه  برجام   امیدی  ندارد. 
کافیست  رسما  شکست  برجام   اعلام  شود  که  دلار  از  سقف تاریخی  نیز   عبور  کند  و  موج صعودی  جدید  بسازد. 

بورس نیز  بعد  از  یک شوک روانی  که  چند  روزی  بیشتر  نخواهد  بود   به  مدار  صعود  برمیگردد  و  اینبار  به  دلیل تورم  ، تمام  سهمها  رشد  خواهند  داشت. 

در این روزها باید پای مداوم پای معاملات خود باشید تا ضرر های ایجاد شده را جبران کنید

www.padash.ir

هفته دوم خرداد ماه 1401 به پایان رسید .


و برخلاف روزهای آغازین این هفته که با افت های نماگر کل و هم وزن همراه بودیم، شاخص کل و شاخص هم وزن توانستند در مدار مثبت و با افزایش تقاضا به کار خود پایان دهند و شاهد برتری خریداران در نمادهای کوچک بودیم. در واقع می توان گفت هفته ای که پشت سر گذاشتیم، هفته ای با تماشاچی بود.


 بازار سهام در معاملات این هفته با حواشی مختلفی روبرو بود.از جمله:


گرانی قطعات در پی افزایش نرخ ارز / طرح شناسایی لوازم یدکی تقلبی ای که عامل جدید رکود بازار شد

هشدار انجمن نوردکاران به وزیر نیرو در خصوص عواقب قطعی برق در صنعت فولاد

 

اسامی خریداران خودرو در سامانه یکپارچه خودرو با یک روز تأخیر اعلام شد


قیمت طلای جهانی که با افزایش  قیمت نفت  کاهش پیدا کرده است.


و خبری از مخبر بدین شرح که ((کالابرگ هنوز آماده نشده و ناچاریم پرداخت یارانه نقدی را ادامه دهیم و بدون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم موج گرانی‌ها را داشتیم. گرانی بنزین اصلا مطرح نیست.))

حال اگر بخواهیم به بررسی وضعیت بازار بپردازیم: 

بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بازار سهام اتفاق افتاده است و خروج حقیقی ها از بورس ادامه دارد.

در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۲۲۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۹۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۸درصد یعنی ۷۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۶ درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «لاستیک و پلاستیک» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

سه نماد فغدیر، شستا و فملی لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به زاگرس، های وب و پکویرح معطوف بود.

مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان معادل ۳۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی پتروشیمی زاگرس با برتری ۴۶میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۹۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۷۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۶۰میلیارد تومان بود.

شاخص کل با رشد ۹۷۳واحدی معاملات را به پایان برد.

رشد ۹۷۳واحدی (۰.۰۶درصد) شاخص کل را در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۳هزار واحدی قرار داد


شاخص‌ هم وزن نیز ۰.۴۶درصد رشد کرد


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به  سه هزار و ۸۹۰میلیارد تومان رسید


۲۲۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی


رشد بیش از سه درصد ۱۰۸نماد و افت بیش از سه درصد ۶۹نماد


با برخورد شاخص کل با مقاومت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد (در هفته آخر اردیبهشت)، گزارش‌های ۱۲ ماهه نه چندان جالب پالایشی و شرکت‌های متانول ساز به بازار مخابره شد.


درکنار آن، به پایان نرسیدن ارزشگذاری بلوک خودروسازان و مصاحبه‌های ضد و نقیض سرپرست سازمان خصوصی سازی در خصوص ارزش بلوک این شرکت‌ها و همچنین شیطنت یکی از سهامداران عمده سایپا در نحوه عرضه سهام آن به بازار، باعث ایجاد جو نامناسب در سهام لیدر بازار و به تبع، افت شاخص کل و سایر گروه‌های بازار گردید به طوریکه ارزش معاملات نیز افت محسوسی داشته و در دو روز اخیر به کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان رسید.


 چه دوست داشته باشیم یا نه باید بپذیریم که بخش عمده‌ای از بازار، نگاه ویژه‌ای به این صنایع دارد و سرنوشت خود را به تحولات این گروه‌ها گره زده است؛ لذا ابهام از نوع منفی در این صنایع می تواند کلیت بازار را تحت تاثیر قرار دهد.


در بازار امروز صندوق های ETF  و گروه لاستیک و نیروگاهی ها بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشتند اما در مقابل فلزات اساسی و فراورده های نفتی و محصولات غذایی و شرکت های چند رشته ایی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودند.
ددانا ،قچار ،وسبحان ، فتوسا، حپترو، غگیلا هم بیشترین ورود پول هوشمند را متعلق بودند .


نماد های خودرو وبملت و خگستر  وتجارت خساپا  در بازه ی مثبت و نماد شستا در بازه ی منفی  در بین نمادهای دارای بیشترین حجم معاملات بودند.


بانکی ها با گزارش جذاب بانک ملت به مرکز توجهات سهامداران بازگشتند  

وبملت در 12 ماهه 1400، 76 تومان سود به  ازای هر سهم ساخت و در پی این گزارش شاهد رنج کشی مثبت در این نماد و رشد بیش از 2 درصدی قیمت در بانک ملت بودیم . 


وتجارت رشد 1.5 درصدی داشت . وپست هم رشد 2 درصد را تجربه کرد.


گروه برقی ها همانند روزهای گذشته ی خویش به رشد قیمتی و افزایش تقاضای خویش ادامه دادند.

در پایان بازار میتواند بازار خوبی باشد اما پایان تا هفته بعد و پشت سر گذاشتن تعطیلات صبر کرد 

پیام طلایی امروز:

مهمترین کاری که باید در معامله‌گری انجام دهید اینست که احساسات خود را به طور جدی کنترل کنید؛ زیرا سریع‌ترین راه برای شکست، فکر کردن با قلب به جای فکر کردن با مغز است.

تهیه کنندگان: تیم خبری پاداش

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید