نگاهی به بازار سهام

بازار سهام با شاخصی 1,534, هزار واحدی و با پشت سر گذاشتن یک روز منفی دیگر با افت بیش از 19 هزار واحد به کار خود پایان داد ،

و اما اخباری که در نیم ساعت پایانی معاملات روز جاری به بازار خودرویی ها مخابره شد و از  عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا خبر داد، موجب شد تا معاملات این گروه تحت الشعاع این خبر قرار گیرد و در دقایق پایانی شاهد رنج کشی قیمت در نماد خودرو باشیم. 
 

www.padash.ir

روزنه امید به معاملات متعادل تر از این دو روز اخیر به بازار سهام ایجاد شد.

در بازار امروز گروه های  فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط ، گروه پلاستیکی ولاستیکی ها ،گروه ها ی مورد توجه در بازار معاملات  بودند.


شاید بتوان گفت اخبار افزایش قیمت تایر باعث مورد توجه قرار گرفتن گروه پلاستیکی لاستیکی ها شد و اکثر نمادهای آن سبزپوش بازار امروز بودند.


ارزش معاملات خرد (سهام+حق تقدم) امروز بازار مورخ 8 خرداد ماه 1401، مبلغ 5279  میلیارد تومان بود. 


 روند کوتاه مدت شاخص کل نزولی است. همچنین روند کوتاه مدت شاخص هم‌وزن نیز نزولی است. امروز نمادهای کوچک و متوسط عرضه بیشتری به نسبت نمادهای شاخص‌ساز داشته‌اند. 

 ارزش معاملات خرد عدد 5284 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، 8% و نسبت به میانگین ماهانه 16% کاهش داشته است. 

 در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش 2402 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای دومین روز متوالی با ثبت رقم 689 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

 برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از 1045 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود 65 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی  به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.

 ارزش صف‌های خرید 756 میلیارد تومان است که نسبت به میانگین هفتگی 15 میلیارد تومان افزایش داشته است. 
این در حالی است که ارزش صف‌های فروش هم با افزایش 15 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده 232 میلیارد تومان قرار دارد. 

  بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 728 میلیارد تومان (1.1 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات 447 میلیارد تومان (0.8 برابر میانگین هفتگی) و شیمیایی با ارزش معاملات 428 میلیارد تومان (0.8 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند. 

 گروه اطلاعات و ارتباطات با ارزش معاملات 163 میلیارد تومان (2 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه لاستیک و پلاستیک با ارزش معاملات 74 میلیارد تومان (1.8 برابر میانگین هفتگی) و گروه عرضه برق و گاز با ارزش معاملات 85 میلیارد تومان (1.7 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

و در پایان معاملات امروز خبر منتشر شده ی خودرو در رابطه با  اینکه ( کل خودروهای تولیدی از طریق بورس عرضه میشوند و در اختیار  بورس برای حمل و نقل به مشتری قرار میگیرند) تغییر پیدا کرد به (در اختیار فروش برای حمل و نقل به مشتری قرار میگیرند)

با این وجود باید در روزهای معاملاتی  آتی ببینیم تکلیف خودرویی ها چه می شوند؟
 

کارشناس بازار: مرسده گونه 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید