نگاهی به بازار سهام

معاملات بورس در اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۱۱هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۵۵۳هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن و  شاخص فرابورس  به ترتیب ۴۲۵۲واحد و ۹۰واحد افت داشتند. به طور کلی بیش از ۱۱میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و ۴۵۰میلیارد تومان پول توسط حقوقی‌ها به بازار وارد شد.

بازار سهام در اولین روز هفته در حالی رقم خورد که شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم و این در حالی است که روند معاملاتی این هفته مثبت و پرتقاضا رقم خورد اما دیری نگذشت که افت تقاضا در خودرویی ها بهانه ای شد تا به کلیت بازار سهام سرایت کند و کلیت بازار را به رنگ سرخ در آورد.

www.padash.ir

از سوی دیگر روند بازار و به طور کلی اقتصاد ایران به نحوی است که بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان نسبت به رشدی که شاخص کل بورس در دو ماه ابتدایی سال جاری تجربه کرد ابراز تعجب کرده و این روند را به طور کلی غیرطبیعی خواندند. البته این نظر در بین سهامداران و فعالان بورسی طرفداری نداشته و بسیاری از اهالی بازار رشد قابل توجه شاخص را حاصل روال طبیعی بازار می‌دانند. اما با نگاهی به پرتفوی سهامداران نیز این ابهام را تقویت می کند که مبادا رشد شاخص کل در نتیجه اعمال سیاست هایی رقم خورده باشد که عملا به معنای دست بردن در سازوکار بورس بوده و تعادل را در این بازار برهم بزند.

همانطور که گفته شد پرتفوی فعالان بازار سرمایه نشان می دهد که با وجود رشد قابل توجه شاخص کل بورس تهران، بسیاری از سهم های بورسی هنوز در ضرر بوده و حتی نه تنها میزان ضرردهی آنها کاهش نیافته بلکه روالی که در زمستان ۱۴۰۰ جریان داشت کماکان ادامه داشته و به نظر می‎‌رسد رشد شاخص تنها محدود به چند سهم بزرگ و شاخص ساز است و کلیت بازار از سبز شدن تابلوها منتفع نشده‌اند

با این اوصاف بسیاری از بازاریان اعتقاد دارند وضعیت کنونی بورس تهران طبیعی بوده و افت شاخص کل نیز بخشی از روند طبیعی و نرمال بازار سهام است و نیازی به ابراز نگرانی از سوی سهامداران نیست. اما این نظر در بین کارشناسان و اقتصادی و جمع قلیلی از متخصصان بازار سرمایه طرفداری ندارد چرا که این دسته اعتقاد دارند بورس تهران در حال حاضر روند غیرطبیعی دو ماه اخیر خود را ترک گفته و در حال حاضر روند اصلاحی و طبیعی سازی سازوکار خود را در پیش گرفته است.

البته دسته دوم از کارشناسان بر این باور هستند که نشانه هایی از مقاومت‌های مصنوعی در برابر ریزش‌های شاخص قابل مشاهده است اما به طور کلی نمی توان از نرمالیزه شدن خودکار بازار جلوگیری کرد و احتمالا اگر دستکاری انجام نشود این اتفاق در ماه جاری رقم خواهد خورد.

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: تعرفه آب از دهم اردیبهشت ماه ۹۹ بر اساس مجوز‌های شورای اقتصاد هفت درصد افزایش یافته است.

در نشست اخیر شورایعالی بورس و اوراق بهادار زمان تعیین روش آزادسازی سهام عدالت تا ۱۵ خرداد تمدید و مهلت مراجعه به بانک ها نیز تا ۱۳ خرداد تعیین شد.

وزارت صمت اعلام کرد:پیش ثبت نام جهت خرید خودرو در طرح ویژه فروش عید سعید فطر تا ۱۴خردادماه ۹۹ ادامه دارد، خودروسازان حق دریافت هیچگونه وجهی را جهت حضور در قرعه کشی از متقاضیان نخواهند داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران از افزایش ۵۰ درصدی قیمت ماکارونی خبر داد و گفت که قیمت های جدید تقریبا از اوایل ماه رمضان اعمال شده است. وی با بیان مبنای قیمت ماکارونی، قیمت بسته های ۷۰۰ گرمی است، قیمت هر بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی را ۷۸۰۰ تومان عنوان کرد. این در حالی است که قیمت این محصول در سال گذشته ۵۲۰۰ تومان بود. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران در ادامه مهم ترین دلیل افزایش قیمت ماکارونی را افزایش قیمت گندم عنوان کرد و گفت که قیمت گندم از ۱۸۰۰ به ۲۸۰۰ تومان رسیده است.

رئیس جمهوری آمریکا از قصد خود برای تحریم چین به خاطر اقدامات آن علیه هنگ کنگ خبر داد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، از اجرایی شدن طرح پیش فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد با همکاری وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

باتوجه به افشای اطلاعات بااهمیت از جمله اطلاعات منتشره در سایت کدال، عرضه ی اولیه سهام شرکت زر ماکارون 7 خرداد ماه انجام نخواهد شد و زمان جدید عرضه سهام این شرکت متعاقبا اعلام می شود.

بازارگردانی به روش مبتنی بر حراج نماد معاملاتی شرکت آسیا سیر ارس(حآسا) از روز شنبه 10 خرداد ماه آغاز می شود.

دوره بازارگردانی روش مبتنی بر حراج نماد معاملاتی بهپاک و ساینا تا  5 اسفند ماه تمدید شد.

شرکت کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه، شرکت توسعه و تعمیرات شبکه های برق نیرو توسعه 13.11 درصد از سهام شرکت نیرو سرمایه  در روز دوشنبه 9 تیر ماه به قیمت هر سهم 3500 تومان واگذار می کند.

رئیس جمهور گفت: جدای از بخش مالیات و درآمدهایی که داریم، بازار فروش سهام نیز فعال خواهد بود و تمام بخش‌های دولتی باید سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند تا بازار بورس تقویت شود.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس جهت تسهیل نقل و انتقال وجوه بین مشتریان کارگزاران و صندوق ها، خواستار حذف محدودیت واریز ۵۰ میلیون تومانی از طریق درگاه بانکی کارگزاران شد.

شرکت ذوب و روی اصفهان(فروی) از واگذاری 5 درصد سهام شرکت باما به قیمت هر سهم 7388 تومان خبر داد.

شرکت کارخانجات صنعتی آزمایش(لازما) اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت سهام شرکت صنایع جوشکاب یزد، گسترش صنایع پیام وکارخانه های صنعتی آزمایش نسبت به بهای تمام شده آنها، لزوم تعدیل بهای تمام شده سهام تحصیل شده در دفاتر قانونی خبر داد.

شرکت زر ماکارون از تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات خود خبر داد.

شرکت هتل بین الملی پارسیان کوثر اصفهان(گکوثر) از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبرداد.

شرکت کارخانجات صنعتی آزمایش(لازما) با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات به مدت 2 روز کاری متوقف گردید.

بانک شهر(وشهر) از مزایده برای فروش 107 رقبه از املاک مازاد با شرایط نقد و اقساط در تاریخ 20 خرداد خبر داد.

شرکت قاسم ایران(قاسم) در مجمع عمومی عادی سالانه از194 تومان، 135 تومان را تقسیم نمود.

حسابرس افزایش سرمایه 500 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران شرکت داروسازی تهران دارو(دتهران) را تایید کرد.

شرکت سرمایه گذاری دارو تامین(تیپیکو) از واگذاری 4.9 درصد فراوده­ های تزریقی و دارویی ایران به قیمت هر سهم 3103 تومان به منظور تسویه بدهی بابت  مطالبات سود سهام خبر داد.

سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه 295 درصدی شرکت شوکو پارس(غشوکو) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر نمود.

شرکت گروه صنایع کاغذ پارس(چکاپا)  از پذیرش سهام شرکت در بازار دوم بورس خبر داد.

جمله طلایی روز

مهمترین کاری که باید در معامله‌گری انجام دهید اینست که احساسات خود را به طور جدی کنترل کنید؛ زیرا سریع‌ترین راه برای شکست، فکر کردن با قلب به جای فکر کردن با مغز است.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید