نگاهی به بازار سهام


به گزارش پاداش سرمایه بازار روز چهارشنبه 4 خرداد ماه 1401 با برتری خریداران و جهش قیمت در بزرگان توانست سپزپوش بکار خود پایان دهد و این درحالیست که نوسانات منفی فلزی ها مانعی بر سر راه حرکت شاخص شدند، اما با پیشتازی پالایشی ها و صف خرید شدنشان شاخص کل توانست بیش از 8.5 هزار واحد بر ارتفاعش بیفزاید و روز سبزپوشی را رقم بزند. معاملات خوب و پرحجم تر خودرویی ها انگیزه خوبی برای نیمه دوم بازار بود. بطوری که نماد خزامیا در این گروه چراغ صف نشینی خریداران را روشن کرد و نماد خدیزل در قطعات توانست با برتری خریداران و تقاضای قابل توجه شکل گرفته شده بروی نماد با صف خرید به کار خود پایان دهد. همچنین در میان صنایع می توان از صنعت قند و شکر که با توجه به افزایش قیمت جهانی شکر و همچنین افزایش حاشیه سود قندی ها، ممنوعیت واردات شکر، افزایش قیمت مواد غذایی، افزایش قیمت علوفه و ارزشمند شدن تفاله خشک، بحران علوفه و نیاز به تامین غذایی دام اشاره کرد. 

این گروه که در هفته های پایانی اردیبهشت ماه با توجه به رشد قابل توجهی که در سابقه معاملاتی خود به ثبت رساندند با اصلاح قیمت و سیو سود سهامداران روند متعادل و منفی را دنبال می کردند اما در هفته که پشت سر گذاشتیم روند تغییر کرد و سهامداران نقش خریداران را ایفا کردند و در آخرین روز کاری شاهد درخشش نمادهای این گروه بودیم.

در گروه دامپروی ها به غیر از نماد غناب با 2 درصد منفی ، غنیلی با 4.8 درصد منفی و آینده با 2.9 درصد منفی تمامی نمادها مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند.

در گروه پالایشی ها با لیدری شپنا با 5.9 درصد مثبت در بازار خوش درخشیدند و شاهد برتری خریداران در نمادهای این گروه بودیم. شبریز هم همچنان از نمادهای مورد توجه این گروه بشمار رفت.

آسیاتک در گروه اطلاعات و ارتباطات امروز صف خرید خود را جمع کرد. همچنین عرضه اولیه نماد ددانا درگروه مواد و محصولات دارویی با یک صف خرید قدرتمند روبرو شدند.

گروه بانکی ها با وجود سبز بودن برخی از نمادهایشان مانند نماد وبملت با 2.3درصد مثبت ، نماد سامان با 3 درصد مثبت وتجارت با 2.2 درصد مثبت اما هنوز در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند.

گروه های غذایی و کشاورزی در مرکز توجهات سهامداران قرار گرفته اند و شاهد تابلو سبز و پرتقاضا این گروه ها از دقایق ابتدایی تا پایان معاملات بودیم.

در روز چهارشنبه نمادهای شپنا، رمپنا، اخابر، شبریز، شبندر، پارس، همراه و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نمادهای فولاد، فملی، فخوز، فارس و فخاس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بازار مورخ 4 خرداد ماه 1401، مبلغ 5939 میلیارد تومان بوده است، همچنین شاخص کل بورس با صعود ۸ هزار و ۸۷۹ واحدی در پایان معاملات روز چهارشنبه به عدد یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید اما از دلایل ریزش بازار در اوایل هفته می توان به گزارش‌های شرکت‌های مختلف از جمله پالایشی‌ها به دلیل ضعیف بودن عملکرد در مقایسه با انتظارات سهامداران، فلزی‌ها به دلیل قطعی برق و پتروشیمی‌ها به دلیل نرخ بالای گاز به عنوان مواد اولیه اشاره کرد.

در روز چهارشنبه شاخص فرابورس با افزایش ۱۶۸ واحدی به محدوده ۲۱ هزار و ۴۸۸ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۳۳۹ هزار و ۳۱۷ معامله بود. نمادهای وسپهر، غصینو، ددانا، وهور، دماوند، آریا و خدیزل بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فزر، حگهر، فجهان و هرمز نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. نمادهای ددانا، کرمان، فزر، افرا، ثرود، مدیریت و وسپهر نیز لقب نمادهای پرتراکنش فرابورس را گرفتند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود پنج هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان رسید.حقوقی‌ها امروز ۱۳۵میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج کردند.

 

www.padadsh.ir

 

کارشناس بازار: مرسده گونه

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید