از کدام مورد برایتان بگوییم، از حمایت جانانه خریدارانی که توانستند سطح 1 میلیون و 100 واحدی شاخص کل را پس بگیرند یا رنگ سبزی که در تابلو معاملات چشم نوازی می کرد

بالاخره بازار سهام تکانی به خود داد و سعی کرد کمی فضا را از یک رنگ بودن دربیاورد و کمی گرد سبز بر تابلو معاملاتی برخی از نمادها بپاشد، به این ترتیب شروع متفاوتی با روزهای قبل را رقم زد و در همان دقایق اولیه، افزایش تقاضا، گوی میدان را از دست فروشندگان مانده در صف قاپید و بازار در دست خریداران افتاد.

بازار امروز کار خود را در حالی آغاز کرد که نظاره گر حمایت خریداران و پررنگ شدن نقش آنها در معاملات روز جاری از همان دقایق ابتدایی بودیم. این در حالی بود که زمزمه هایی از تزریق نقدینگی برای جمع آوری صفوف فروش، در این روزها به گوش می رسید اما معاملات امروز دلگرم کننده بود و می توان گفت نوعی روزنه امید در میان معاملات این روزهای بی جان بازار بشمار می رفت.

بازار سهام امروز با رشد دسته جمعی نمادهای بزرگ و شاخص ساز توانست در مدار مثبت قرار بگیرد و تا پایان معاملات شاهد پیشتازی بزرگان و قرار گرفتن برخی از آنها در سقف قیمت روزانه بودیم و شاخص کل متاثر از رشد نمادهای "فارس"، "فملی"، "شپنا"، "شستا" و "شبندر" توانست در محدوده 1 میلیون و 105 هزار و 444 واحدی با رشد 9747 (0.89%) به کار خود پایان دهد. نمادهای "وپاسار"، "وبملت" و "برکت" با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند و "شپنا" بیشترین ورود پول حقیقی را داشت.

 ارزش معاملات خرد حدود 2550 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 25 درصد (540 میلیارد تومان) بیشتر از روز گذشته است. انتظار داریم از فردا معاملات به صورت طبیعی متعادل شود چرا که در نیم ساعت پایانی با رنج کشی مثبت در برخی از بزرگان و سبز پوشی فلزی ها و معدنی ها و بازگشت مثبت و پر تقاضای "فولاد"، "خساپا" و " خودرو" می توان انتظار بر روند متعادل برای بزرگان را در آخرین روز کاری این هفته داشت.

در گروه فلزی و معدنی گزارش خوب "فایرا" از راه رسید. کل درآمد شرکت در 2 ماه نخست سال گذشته 4.798 میلیارد ریال و برای کل سال 69.061 میلیارد ریال بوده است. فایرا در فروردین امسال 4.601 میلیارد ریال و در اردیبهشت 10.122 میلیارد ریال (مجموع درآمد دو ماهه 14.728 میلیارد ریال) بوده است. در واقع شرکت تنها در دو ماه معادل 21 درصد از کل فروش سال گذشته را پوشش داده که اتفاق جالبی است و نشان از قابلیت‌های فایرا دارد.  در فولادی‌ها هم گزارش‌های خوبی منتشر شده و البته فجر کولاک سنگینی به راه انداخته است. گزارش‌های 3 ماهه نشان خواهد داد که فروشندگان در قیمت‌های فعلی چه اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند. "فولاد مبارکه" هم نیز گزارش اردیبهشت ماه خود را روانه کدال کرد. فولاد مبارکه در اردیبهشت ماه به فروش 12450 میلیارد تومانی رسید که به نسبت به ماه قبل 37 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 141 درصد رشد را نشان می دهد. نرخ فروش محصولات گرم و محصولات سرد شرکت به ترتیب با 4 و 3 درصد رشد نسبت به نرخ های فروردین ماه به 16470 و 20096 تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. مقدار تولید و فروش شرکت در این ماه به ترتیب در سطح 822 هزار  تن و 737 هزار تن گزارش شده که به نسبت فروردین ماه رشد 9 درصدی و 39 درصدی دارد. جمع درآمد دوماهه شرکت 21535 میلیارد تومان بوده که رشد 178 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است (این عدد در مدت مشابه سال گذشته 7751 میلیارد تومان بوده است).

در جریان معاملات گروه سیمانی ها که اخیرا افزایش نرخ محصولات گرفتند، "سیمان مازندران" سال مالی منتهی به 30 آذر دارد. این شرکت نخستین فصل از دوره سال 1400 را با فروش 1.727 میلیارد ریالی و سود خالص 343 ریالی پشت سر گذاشت. گفتنی است سمازن در فروردین و اردیبهشت فروش به ترتیب 600 و 1.287 میلیارد ریالی را رقم زده است. در واقع فروش 2 ماه ابتدایی فصل بهار از مجموع فروش فصل زمستان بالاتر بوده و انتظار می‌رود تحت تاثیر افزایش دو مرحله‌ای نرخ فروش سیمان، شاهد تحقق سود بیش از 2.000 ریالی سمازن باشیم. نکته مهم اینکه P/E صنعت اکنون در سطوح 14 واحدی است اما در برخی از نمادها نسبت قیمت به درآمد سهم به سطوح کمتر از 6 واحدی رسیده است.

طوفان خریداران در نمادهای گروه پالایشی غوغا به پا کرد و شاهد قرار گرفتن عمده نمادهای این گروه در مدار مثبت بودیم. در "شپنا" هنوز خبری از تائید افزایش سرمایه سازمان نیست ! نمی‌دانیم واقعا دلیل این همه تعلل چیست اما به هر جهت با رسیدن این خبر و نزدیک شدن به مجمع فوق‌العاده شبندر می‌توان حرکت رو به جلو در پالایشی‌ها را انتظار داشت. در سوی دیگر #شبریز را داریم که تا این لحظه به هیچ‌یک از شایعات جامه عمل نپوشانده اما به لحاظ تکنیکی به حمایت 2.200 تومانی واکنش محدودی نشان داده است.

در جریان معاملات امروز گروه خودرویی ها نماد های "خودرو" و "خساپا" به ترتیبت در قیمت های 168 و 155 تومان بازگشایی شد و رشد بیش از 3 درصد را به ثبت رساندند. "خگستر" در نیمه اول بازار در نبود هر دو نماد لیدر گروه سکان توجهات را در دستان خود قرار داد و توانست در نیمه اول بازار با افزایش تقاضا در سقف قیمت روزانه 186 تومان به کار خود پایان دهد و حجمی بالغ بر 404 میلیون برگه سهم را به ثبت برساند.

جمله طلایی روز

میتوانید امیدوار باشید که دیگران خوب برخورد کنند اما داشتن انتظار از دیگران اشتباه است.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی