نگاهی به بازار

هفته تقریبا متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتیم و می توان گفت هفته ای بود که دوباره شاهد برتری خریداران در نمادهای بزرگ بودیم. بطوری که نماگر بورس تهران در دو روز معاملاتی از مرز 1.600 واحد عبور کرد اما در نهایت نماگر بورس تهران در آخرین روز کاری خود در اردیبهشت ماه 1401 توانست در محدوده بالای 1 میلیون و 594 هزار واحد به کار خود پایان دهد.  در یک ماه اخیر و در واکنش به توقف مذاکرات برجام، مشکلات مربوط به عوارض صادراتی و حضور قوی بازارگردان‌های سهام بزرگ و با شناوری بالا، شرکت‌های کوچک توجه بیشتری را به خود جلب کردند. در این دوره شاخص کل بورس حدود ۹ درصد رشد کرد در حالی که سهام شرکت‌های پالایشی (که به دلیل سود‌های مورد انتظار بالای مجامع آن‌ها و قیمت‌های بالای نفت و کرک اسپرد بالای محصولات آن‌ها مورد توجه بازار بودند) حدود ۱۹ درصد و شاخص هم وزن نیز بیش از ۱۵ درصد رشد کرده است. بازار امروز نشان داد که در صورت بهبود سیاست‌های حاکم بر برخی صنایع، با نزدیک شدن به فصل مجامع، شرکت‌های بزرگ نیز ظرفیت لازم برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران را دارند.

https://www.padash.ir/

تداوم تورم بالای اقتصاد برای پنجمین سال پیاپی و رسیدن دلار در بازار آزاد به بالای ۳۰ هزار تومان و همچنین تثیبت نرخ دلار نیما در حدود ۲۵ هزار تومان، تقریباً خیال سرمایه‌گذاران را راحت‌تر کرده که حتی در صورت آزادسازی منابع ارزی نیز، به دلیل تورم بالای اقتصاد داخلی احتمال پایین آمدن نرخ دلار زیاد نیست؛ بنابراین شرکت‌های دارای فروش صادراتی و یا شرکت‌هایی که قیمت محصولات آن‌ها وابسته به قیمت‌های جهانی است، بیشتر مورد استقبال بازار قرار می‌گیرند. البته همچنان ریسک قطع برق برخی صنایع و همچنین احتمال افت بیشتر کامودیتی‌ها به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا برای این شرکت‌ها وجود دارد.


حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و آزادسازی قیمت‌های فروش اقلام اساسی شامل روغن، لبنیات، مرغ و تخم مرغ موجب رشد متوسط ۴۰ درصدی قیمت سهام شرکت‌های غذایی، کشاورزی و دامپروری گردید. انتشار اطلاعات دقیق‌تر در مورد تاثیر آزادسازی قیمت‌ها بر روی فروش و سودآوری و حاشیه فروش این شرکت‌ها می‌تواند ابهامات را برطرف نماید و روند حرکت آتی را مشخص کند. کاهش مقدار فروش و افزایش نیاز به سرمایه در گردش در این نوع صنایع یکی از چالش‌های اساسی است که با بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه می‌تواند برای برخی از شرکت‌ها مشکل‌ساز گردد.
بعلاوه، در صورت از سرگیری مذاکرات برجام در روز‌های آتی (در پی تعدیل خواسته‌های طرفین) می‌تواند بخش دیگری از صنایع و شرکت‌های متاثر از تحریم‌ها (مانند بانک‌ها) را نیز به حرکت درآورد.

حال به بررسی بازار سهام در معاملات روز جاری آخرین روز معاملاتی هفته بپردازیم که متعادل و منفی و با افت بیش از 11 هزار واحد در بزرگان رقم خورد و در نمادهای کوچک هم روند معاملات منفی و پر عرضه بود و شاهد افت بیش از 5100 واحد در نماگر هم وزن بودیم. در بازار امروز  حقیقی ها در حدود 347 میلیارد تومان  از بازار خارج کردند. نمادهای وآفر و مدیریت بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و فملی و ومعادن با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به 6 هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به اینکه اخیرا تعداد عرضه اولیه‌ها افزایش یافته این خروج پول را می‌توان معلول افزایش عرضه اولیه‌ها دانست. با این حال برخی از کارشناسان بر این باورند که عرضه‌اولیه‌ها کوچک بوده و نباید تاثیر چشم‌گیری بر خروج پول داشته باشد. این روزها که شاهد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه هستیم بازارهای موازی در حال رشد هستند به طوری که سکه امامی تنها در یک ماه حدود 10 درصد رشد داشته است. بازار مسکن علی‌رغم رکود رشد زیادی داشته و این‌ موارد می‌تواند نشانه خروج پول از صندوق‌های بادرآمد ثابت و بازار سرمایه به سمت بازارهای موازی باشد. رشد حبابی بورس تیتریک امروز روزنامه تجارت بود که این موارد نشان از این است که این روزها بسیاری نمیخواهند بورس رشد کند. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۳درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۶۵۸هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۶۱۲هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۵۸۸هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۷۹۵هزار تومان رسیده است.

جمله طلایی روز

یکی‌از بهترین درس‌هایی که میتوانی در زندگی یاد بگیری، تسلط یافتن بر آرام ماندن است.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




تابلوی اخبار و شایعات بازار/ و رشدی که...
توسط مرسده گونه 10 خرداد 1401 ساعت 08:21
گزارش بازار: بازدهی 4 درصدی شاخص کل در...
توسط الناز جمالی 31 اردیبهشت 1401 ساعت 15:20
تغییر سهام سهامداران عمده /چشم امید به...
توسط مرضیه گل محمدی 21 اسفند 1400 ساعت 08:09