نگاهی به بازار سهام

به گزارش پاداش سرمایه، بازار بورس تهران در اولین روز کاری خود در هفته جاری در ادامه رشد قیمت و جهش تقاضا در گروه های تورمی آغاز بکار کرد و شاهد برتری خریداران در کلیت بازار سهام بودیم بطوری که نماگر بورس تهران در نهایت با رشد نزدیک به 14 هزار واحد به کار خود پایان داد و البته خوب است بدانید که منشا این سبزی، رشد اقتصاد کشور و شرکت‌های حاضر در بازار نیست بلکه فقط و فقط به علت افزایش نرخ‌ها و انتظارات تورمی حاصل از آن‌هاست! بگذریم؛ رشد روز چهارشنبه بازار تقریبا تحلیل‌های متفاوت و ترس از ریزش‌های سنگین احتمالی را به میزان بالایی منتفی کرد. اکنون، اما دو اتفاقی که می‌تواند شرایط را برای بازار تا حدودی تغییر دهد، مذاکرات وین و قیمت کالا‌های اساسی در بازار‌های جهانی است و البته ناگفته نماند که رشد قیمت دلار و قرار گرفتن در کانال 30 هزار تومان تماما محرک اصلی برتری خریداران در کلیت روند معاملاتی امروز شنبه 24 اردیبهشت ماه 1401 بوده است.

https://www.padash.ir/

در کلیت بازار سهام امروز وقتی به نقشه بازار نگاه می کردیم در دقایق ابتدایی تنها سبز بودن تابلو معاملات نمادها بود که به چشم می خورد اما دیری نگذشت که شروع خودرویی ها که در مدار تعادل رقم خورده بود با شدت عرضه مواجه شد و با افت حداکثری قیمت در تمام نمادهای این گروه شاهد افت نسبی تقاضا در اغلب نمادهای دیگر در کلیت بازار سهام بودیم و باید گفت بازار سهام از زمان ابتدایی خود تا پایان معاملات تغییرات چشم گیری به نمایش گذاشت و البته همچنان قدرت خریدار در کلیت بازار بالا بود و بازار سهام با برتری این دسته از سهامداران به اتمام رسید.

حال بیاید بازار خودرویی ها را در معاملات روز جاری بررسی کنیم:

واردات خودرو حالا دو اثر می تواند بر روی خودروسازان بگذارد: اثر کوتاه مدت و اثر بلندمدت.

اثر کوتاه مدت: بدون شک مصرف کنندگان داخلی با واردات خودرو و با توجه به بالاتر بودن کیفیت خودروهای خارجی تمایل به خرید این خودروها خواهند یافت و در نتیجه فروش خودروسازان داخلی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و کاهش خواهد یافت. پس در کوتاه مدت قطعا می توان اثر منفی برای خودروسازان داخلی متصور بود. 

اثر بلندمدت: با گذشت زمان اما خودروسازان داخلی برای نجات از ورشکستگی مجبور خواهند بود که کیفیت محصولات خود را برای رقابت با خودروهای خارجی افزایش دهند. همچنین مجبور خواهند بود که بهره وری را بالاتر ببرند. در نتیجه می توانند رفته رفته به دور رقابت برگردند و با جلب رضایت مشتریان خود فروش را افزایش دهند. در بلندمدت و با مدیریت درست بنابراین واردات خودرو می توان به نفع خودروسازان و افزایش ارزش سهام آن ها باشد. 

دو خبر دیگر که می توانند بر روی گروه خودرویی تاثیرگذار باشند!

اما دو خبر دیگر می تواند بر روی گروه خودرویی در سال جاری تاثیرگذار باشد. خبر اول این است که برجام و تحریم خودروسازان به کجا خواهد رسید؟ این روزها دوباره صحبت از بازگشت طرف های مذاکره کننده به پای میز مذاکرات است. اگر مذاکرات به سرانجام برسد طبیعتا تحریم های خودروسازان که از مردادماه سال 97 تاکنون پابرجا بوده است، برداشته خواهد شد و در نتیجه خودروسازان راحت تر می توانند قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند و کیفیت محصولات خود را بالاتر ببرند. 

خبر دوم موضوع فروش خودرو از طریق بورس کالا است. اگر به هر دلیلی تصمیم گیری شود که قرعه کشی خودرو حذف و خودرو باید از طریق بورس کالا و به صورت شفاف عرضه شود این خبر هم به خودی خود می تواند تاثیراتی را بر روی گروه خودرویی داشته باشد. 

در کدال چه گذشت؟

غسالم:   افزایش نرخ مواد اولیه

غپونه :  پیرو حذف ارز ترجیحی 42.000 ریالی برای واردات روغن خام و جایگزینی آن با ارز نیمایی و همچنین افزایش قیمت های جهانی در6 ماهه اخیر و افزایش هزینه های سربار و دستمزد و سایر نهاده های تولید ، پیرو تصمیمات متخذه در ستاد تنظیم بازار کشور مورخ 21/02/1401 و طبق نامه شماره 402/ص/1401 مورخ 22/02/1401 انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران قیمت های جدید روغن خام به شرح ذیل می باشد : شرح قیمت قبل هر کیلوگرم قیمت جدید هر کیلوگرم روغن خام سویا 75.000 ریال 525.000 ریال انواع پالم 75.000 ریال 520.000 ریال روغن خام آفتابگردان 90.000 ریال 546.000 ریال با توجه به ابلاغیه مذکور تعیین تعدیلات مورد لزوم بر صورت سود و زیان پیش بینی شده و همچنین برنامه های آتی شرکت در حال حاضر میسر نمیباشد ، لذا برنامه های آتی شرکت و همچنین تاثیر موارد مذکور بر صورت سود و زیان پیش بینی شده متعاقبا اطلاع رسانی خواهد گردید .

حتوکا: به اطلاع می‌رساند پیرو گزارش منتشر شده در پایگاه خبری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود انباشته به استحضار می رساند این شرکت تصمیم به افزایش سرمایه از محل سود انباشته دارد که طرح آن با توجه به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته در حال تنظیم می باشد و پس از نهایی شدن و اخذ تصمیمات مرتبط با این موضوع و نهایی شدن آن اطلاع رسانی خواهد شد.

غویتا:  به استحضار می رساند که با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه شامل آرد، روغن، شکر، انواع لفاف و ... این شرکت در حال برآورد میزان تاثیر آن بر روی محصولات مختلف بوده و حتما می بایستی متناسب افزایش نرخ محصولات اعمال گردد. لذا در صورت کسب مجوز نسبت به اعمال نرخ های جدید در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهد گردید.

غکورش:  تغییر در نرخ خرید مواد اولیه

از اخبار مهم بازار چه خبر؟

افزایش ۵ تا ۶ درصدی قیمت نهاده‌ها/ دام زنده ۲۰ هزار تومان گران‌تر شد: ایلنا - رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: قیمت گوشت دام زنده هم به کیلویی ۱۰۴ هزارتومان رسیده است. در واقع گوشت تمام شده ما از ۸۰ هزار تومان به ۱۰۴ هزار تومان رسید.

بهبود وضعیت ارزی کشور در پی رشد صادرات:  رئیس‌کل بانک‌مرکزی: در حوزه صادرات غیرنفتی وضعیت خوب شده است. امسال از سال گذشته تأمین ارز بیشتر می‌شود.در حوزه نفت و صادرات نفتی هم قیمت نفت افزایش یافت و ظرفیت تولید افزایش یافته ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها برگشته است. روابط بانکی ما با کشورهای دوست و همسایه بهتر شده و درحال توسعه است.با کشورهایی که رابطه همکاری مشخصی داریم، FATF مانع تجارت و تعامل ما نیست.

جزئیات عرضه چهار قلم کالاهای اساسی با نرخ جدید: ایسنا -معاون وزیر صمت:از ۲۲ اردیبهشت هر کالایی که در چهار قلم مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات قرار داشته باشد با قیمت‌های جدید عرضه می‌شود.

مسدودسازی بیش از ۹ هزار حساب بانکی متعلق به عاملان غیرمجاز ارزی و رمزارز: وزارت اطلاعات اعلام کرد: با رصد و اشراف اطلاعاتی بر شبکه دلالان غیرمجاز ارزی، ۹ هزار ۲۱۹ حساب بانکی با گردش بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال و متعلق به عاملان غیرمجاز ارزی و رمزارز مسدود شد.

جمله طلایی روز

شما می‌توانید زندگی خود را با ترسیم خطوط هدر دهید. یا می‌توانید زندگی خود را با عبور از خط‌ کشی‌ها، زندگی کنید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




نیمی از مرداد پر ابهام...
توسط الناز جمالی 22 مرداد 1401 ساعت 19:04