شاخص بورس تهران با بازدهی منفی 5.3 درصدی ( افت 64 هزار و 745 واحدی) در اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد. تداوم فشار عرضه و ادامه دار بودن کمبود اعتماد و نقدینگی در اولین روز خرداد ماه 1400 هم ادامه داشت به طوری که نماگر بورس تهران با افت 27 هزار و 592 واحدی (2.4 درصدی) در سطح 1 میلیون و 127 هزار و 253 واحد قرار گرفت. بازار سهام امروز یک روز نسبتاً بحرانی را پشت سر گذاشت. باز هم تعداد نمادهای سبز انگشت شمار بودند و ارزش معاملات خرد به 2097 میلیارد تومان کاهش یافت. متاسفانه شاخص کل کف های قبلی خود را یکی پس از دیگری در حال از دست دادن است و در حالی از کف قبلی خود در بهمن 99 (محدوده 1 میلیون و 135 هزار و 345 واحدی ) عبور کرده که به کمترین سطح از خرداد ماه 99 رسیده است. شیب خروج نقدینگی حقیقی ها تند شده است و بنظر هر تعادلی را فرصتی برای خروج از این بازار می دانند. شاید یک خبر از رفع تحریم ها یا یک خبر خوب از برجام نتیجه معکوسی داشته باشد و شادابی و تقاضا را به معاملات بازگرداند. اما در مقطع کنونی که شرکت ها نتیجه عملکرد یک سال مالی خود را روانه سایت کدال می کنند و در روز های اخیر گزارش های متعددی روانه کدال شد که در مجموع می توان گفت، سود آوری شرکت ها در پایان سال مالی و عملکرد آنها در زمستان مناسب بوده است اما بازار واکنشی تا به امروز به این گزارشات نشان نداده است و می توان گفت اعتماد و ترس همچنان موجب جلوگیری از روند تعادل در بازار شده است. نمادهای "فملی"، "فارس"، "کگل"،"شستا" و "کچاد" بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر شاخص کل به ثبت رساندند. راندمان نمادهای کوچک هم در مدار منفی و در کف قیمت روزانه همچنان ادامه دارد و در روز جاری نیز شاهد افت 4 هزار و 898 واحدی (افت 1.23 درصدی)  شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) نیز بودیم. به نظر روند منفی امروز بازار تا زمانی که اعتماد سهامداران به گردونه بازار بازنگردد ادامه دار باشد.

دهن کجی بازار سهام به تمام مولفه های تاثیر گذارموجب شد تا از همان دقایق پیش گشایش روند معاملات تمام نمادهای بزرگ و کوچک در مدار منفی و با افت حداکثری قیمت دنبال شود. بی رمق بودن بازار و روند اصلاحی خسته کننده و فرسایشی حاکم شده در این 11 ماهه اخیر در بازار سهام باعث بی انگیزه شدن سهامداران و مانعی جهت ورود نقدینگی به بازار شده است.

در نهایت، ارزش معاملات خرد در روز جاری 2097 میلیارد تومان بود و گروه "بانکی ها و موسسات" با 405 میلیارد تومان، "فلزات اساسی" 276 میلیارد تومان ، "خودرو" 244 و "محصولات شیمیایی" 213 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در گروه خودرویی ها امروز شاهد زمزمه هایی از گرانی محصولات دو لیدر این گروه "خودرو" و " خساپا" بودیم که در پایان معاملات رسانه تسنیم آن را تایید کرد. به گفته معاون بازاریابی ایران خودرو، طبق ابلاغیه شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو  و سایپا با میانگین 8 درصد افزایش یافت.شاهد متعادل شدن نماد "خودرو" و فاصله گرفتن این نماد از کف قیمت روزانه بودیم اما در نهایت مجددا افزایش عرضه گریبان داد و ستد این نماد شد و با صف فروش در قیمت 1748 ریال به کار خود پایان داد. "خساپا" هم در نیمه دوم بازار با تحرکات حقوقی ها و خریدهای پی در پی آنها، متعادل شد ولی این نماده هم نیز در نهایت با افت حداکثری قیمت در 1653 ریال با صف فروش به کار خود پایان داد.

در گروه بانکی ها هم روند معاملات همسو با روند حاکم شده در کلیت بازار با افت تقاضا دنبال شد اما داد و ستد نمادهای "وپاسار" و "وپارس" همچنان در مدار مثبت قرار داشت. "وپارس" با حجم بیش از 249 میلیون برگه سهم، سکان بیشترین داد وستد را در دستان خود قرار داد.

در تمام گروه ها و لیدرهای بازار افت تقاضا موجب شد تا شاهد بازار سرخ تر از همیشه باشیم....

جمله طلایی روز

هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست....

 

کارشناس بازار: الناز جمالی