عجیب است در این ۲ الی ۳ روز اخیر چه اتفاقی افتاده که کسانی که در صف خرید در انتظار بودند حال در صف فروش در انتظار هستند و متأسفانه بازار سرمایه ایران توجه خاصی به رفتار گروه خودرویی دارد، یعنی اگر گروه خودرو به تعادل برسد یا روند صعود بگیرد رشد می‌کند و معکوس این اتفاق منجر به ریزش بازار می‌شود. البته در معاملات نیمه اول روز گذشته که بازار در برخی از بزرگان متعادل دنبال می شد، زمزمه هایی از جدا شدن مسیر سایر نمادها از خودرویی ها به گوش می رسید ولی اینطور نشد و ما شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم. بازار سرمایه در آخرین روز کاری، سرخ تر از همیشه حاضر شد و ما شاهد بازاری خرسی در معاملات امروز بودیم. به طوری که نقش فروشندگان و بازی آنها تا آخر دقایق معاملات امروز ادامه داشت و شاهد افت چشم گیر 18 هزار و 747 واحدی معادل 6/1 درصدی شاخص و قرار گرفتن آن در سطح یک  میلیون و 154 هزار و 767 واحد بودیم. امروز بازار سهام میزبان یک نماد تازه وارد دیگر است. عرضه اولیه شرکت تولید و توسعه روی و سرب ایران با نماد معاملاتی "فتوسا" به عنوان دومین عرضه اولیه امسال، روز چهارشنبه در بازار فرابورس انجام شد. این شرکت با هدف اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری از منابع فلزی و غیرفلزی و ایجاد و احداث کارخانه تولیدی، صنعتی و فرآوری و تغلیظ مواد معدنی و سرمایه‌گذاری در فعالیت کشاورزی، محصولات غذایی، باغداری و تهیه انواع کود شیمیایی تاسیس شده است. جذاب بودن سطوح قیمتی و راهی شدن عملکرد شرکت ها روی سامانه کدال و همچنین نزدیک شدن به موعد فصل مجامع و تقسیم سود جذاب برخی از نمادها، تمام از ارزندگی بازار سهام در نقاط فعلی می گوید اما معضل این روزهای بازار سرمایه قرار گرفتن نمادهای کوچک در کف قیمت روزانه و در عمده نمادهای این دسته عدم معامله موجب شده تا این گروه از نمادها روزهای ناخوشی را به ثبت برساند. عامل مهم تاثیرگذار دیگر در بازار انتخابات است که باید منتظر بمانیم تا برنامه کاندیدها و نتیجه انتخابات مشخص شود. باید به این نکته توجه شود که این عوامل در کوتاه مدت در بازار تاثیر زیادی ندارد و در بلند مدت اثر آن مشخص می‌شود. البته حذف دامنه نوسان نامتقارن در بازار از اتفاقات مثبتی بوده که باید زودتر از این ها رخ می داد. برخی سهام کوچک که به دلایل مختلف به ویژه برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون دامنه نوسان بازگشایی می شوند در این روزها افت قابل توجهی را تجربه میکنند. که البته اتفاق خوبی است زیرا این سهم ها دو الی سه ماه بود که معامله نمی‌شدند و سرمایه سهامداران خرد مدت‌ها در این نمادها قفل شده بود. گرچه همچنان فشار فروش قابل توجه در نمادهای کوچک فشار عرضه را بر بازار سهام حفظ کرده است.

نماد "شستا" در معاملات امروز در قیمت 1036 تومان با افت نزدیک به 2 درصد به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 33 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. "وغدیر" در گروه شرکت های چند رشته ای در قیمت 935 تومان با صف فروش به کار خود پایان داد.

خودرویی ها حال بازار را تحت تاثیر خود قرار دادند و نماد "خودرو"در کف قیمت روزانه در قیمت 182 تومان با صف فروش 82 میلیون سهمی روبرو بود. از منظر تکنیکال، خودرو در تایم فریم روزانه در یک روند نزولی قرار دارد و در حال تکمیل کردن موج C بزرگ خود از موج 3 بزرگ می باشد و می توان گفت کف این موج محدوده 180-175 تومان می باشد. "خساپا" هم حال و روز خوشی نداشت و معاملات روز جاری این نماد در کف قیمت روزانه با صف فروش 177 میلیون برگه سهمی به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 293 میلیون سهم را به ثبت رساند. از قطعه ای ها نماد "خکار" افزایش سرمایه 270 درصدی را از محل تجدید ارزیابی راهی کدال کرد.

در گروه محصولات شیمیایی، نماد "وپترو در قیمت 1091 تومان قرار داشت و افت حداکثری را به ثبت رساند. "وپترو" یک شرکت سرمایه گذار در سهام صنعت شیمایی عمدتا محصولات شیمیایی  پلی اتیلن می باشد. سهامدار اصلی این شرکت "تاپیکو" با مالکیت حدود 70 درصد می باشد. عمده دارایی بورسی شرکت مربوط به سهام "شکربن"، "پلوله" و "شدوص" می باشد که حدود 66 درصد از کل ارزش بازاری این شرکت را به خود اختصاص داده است که هم اکنون یا قفل درصف فروش می باشد یا با درصد های منفی معامله می شود. نماد "فارس" نیز حجمی بالغ بر نزدیک به 17 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند و با صف فروش 885 هزار برگه سهم در قیمت 893 تومان به کار خود پایان داد. "شگویا" افت 1 درصد داشت و در قیمت 841 تومان قرار گرفت و "آریا" در قیمت 8022 تومان با افت نسبی تقاضا به کار خود پایان داد.

جمله طلایی روز:

انسان با زمین خوردن از بین نمی‌رود، بلکه اتفاقا رشد می‌کند! و این بی‌حرکت نشستن بر روی زمین است که انسان را نابود می‌کند...

کارشناس بازار: الناز جمالی