تغییر رفتار بازار در نیمه دوم !

برخلاف روند معاملاتی روز گذشته امروز شاهد رنج کشی از محدوده منفی به سمت مثبت بودیم، به طوری که نماگر بورس پس از شروع روند نزولی و افت بیش از منفی 2000 واحدی، اندکی از کف فاصله گرفت و در محدوده منفی بیش 1200 واحد قرار گرفت. قدرت خرید و زورآزمایی سمت تقاضا در نیمه اول بازار به قدری بالا بود که شاهد حرکت عمده نمادهای بزرگ از محدوده کف قیمت روزانه و قرار گرفتن در محدوده مثبت بودیم اما ناگهان با شروع نیمه دوم بازار به روال قبل بازگشتیم و مجددا همانند روز گذشته شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در تمام نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم به طوری که نماگر بازار مجددا در مدار منفی قرار گرفت و باید گفت سرد و گرم بازار امروز از عملکرد شاخص کل کاملا مشخص بود. شاخص کل با افت 1131.20 واحدی (0.1 درصدی) در سطح 1 میلیون و 173 هزار و 528 واحد به کار خود پایان داد. با راهی شدن گزارش های عملکرد 12 ماهه شرکت ها روی سامانه کدال و شناسایی سودهای خیره کننده برخی از نمادها، افزایش قیمت های جهانی و تثبیت دلار در کانال 22 هزار تومانی و نوسان نرخ دلار نیما در کانال 20 هزار تومانی می توان گفت بازار سرمایه در سطوح فعلی ارزندگی قابل توجهی دارند. گروه های فلزی، معدی و فولادی با رشد قیمت های جهانی در حال پیشتازی هستند، حرکت مس LME در سطح 10 هزار و 500 دلاری و تثبیت نرخ روی LME بالاتر از سطح 3 هزار دلاری و قرار گرفتن قیمت بیلت CIS در سطح خیره کننده 720 دلاری و قیمت اسلب CIS در سطح 940 دلاری و تداوم روند صعودی نرخ اوره فوب خلیج فارس آتی ژوئن در سطح 367 دلاری همچنان عوامل خوش بینی به این صنایع هستند.  با این وجود، روز جاری نیز همانند روزهای گذشته حدود 400 سهم در صف های فروش قفل بودند. می توان گفت همچنان توجهی روی این نمادها نیست و رسیدن به تعادل در این نمادها زمان بر به نظر می رسد. هر چند با بازگشایی نمادها پس از مجمع بدون دامنه نوسان می توان به باز شدن قفل این نمادها تا حدی خوش بینی بود. در این روزها تنها حدود 100 تا 120 نماد در حال داد و ستد هستند که از نقدشوندگی بالاتری برخوردار هستند و می توان گفت نمادهای شاخص ساز هستند. وضعیت بازار تا زمانی که برخی نمادها در صف های فروش قفل هستند، تغییر نخواهد کرد و تنها چاره برای حل این مساله تزریق نقدینگی از سوی نهاد ناظر یا اقدام سهامدار عمده این سهم‌ها می توانند باشد. علاوه بر اینکه مصوبات اخیر سازمان مبنی بر کاهش کف حجم مبنا از 5 میلیارد ریال به 150 میلیارد ریال نیز از جمله عواملی است که می تواند تا حدی معاملات را در این نمادها روان تر سازد. در روز جاری نیز زمزمه هایی از تزریق نقدینگی به بازار به گوش می رسید. سیاست بازار در شرایط فعلی نوسانگیری با سودهای کم می باشد و رشد قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی تنها فاکتور اثرگذار بر بازار در این روزها می باشد. همچنین توجه سهامداران به عملکرد شرکت ها در گزارشات 12 ماهه محسوس است.  

در معاملات امروز نمادهای "فملی"، "کچاد"، "ومعادن" و " تاپیکو" بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس داشتند. شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) هم با توجه به قرار گرقتن اکثریت نمادهای کوچک در کف قیمت روزانه و شکل گیری صفوف فروش روی این نمادها در محدوده 402 هزار و 785 واحدی (افت 3793.79 واحدی معادل 0.93 درصدی) به کار خود پایان داد.

خودرویی ها امروز با افت توجه و شناسایی سود برخی از سهامداران به کار خود پایان دادند و بارها نظاره گر جمع شدن صف فروش نماد "خودرو" و متعادل شدن معاملات این نماد بودیم. "خساپا" در قیمت 181 تومان با افت حداکثری قیمت مواجه بود و حجمی بالغ بر 642 میلیون برگه سهم به ثبت رساند. در این گروه نماد "خگستر " هم در نیمه اول بازار متعادل و از کف قیمت روزانه فاصله گرفت اما با افزایش عرضه در کلیت بازار شاهد افت حداکثری قیمت و قرار گرفتن در کف قیمت روزانه در این نماد نیز بودیم.

خیز نفت برنت به سمت 70 دلار بالاخره بروی نمادهای پالایشی تاثیر گذاشت و امروز شاهد معاملاتی قابل قبول در عمده نمادهای این گروه در غیاب نماد "شپنا" بودیم. "شبندر " درقیمت 2160 تومان رشد نسبی تقاضا را به ثبت رساند. "شتران " با رشد بیش از 1 درصد در قیمت 787 تومان به کار خود پایان داد.

در گروه پتروشیمی گزارش جالب توجه 12 ماهه در "شغدیر" را داشتیم. این شرکت در حالی تاپایان دوره 9 ماهه به سود 540 تومانی رسیده بود که این رقم در پایان دوره 12 ماهه به 1001 تومان ارتقاء یافت ! یعنی شغدیر در فصل زمستان سود قابل توجه 461 تومانی رقم زده است. حاشیه سود ناخالص شرکت حوالی 60 درصد است. با نگاه محافظه‌کارانه و در صورت ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی، سود شرکت برای سال 1400 نمی‌تواند کمتر از 1.500 تومان باشد. اگر تقسیم سود در مجمع را 800 تومان لحاظ کنیم، یعنی سهم باید در مسیر قیمت‌های 8.000 – 8.500 تومانی قرار بگیرد.

گروه پتروشیمی کما‌کان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.  در گروه پالایشی فارغ از نوسانات کلافه‌کننده، تحولات جالبی را در شپنا شاهد هستیم. این شرکت بعد از خرید بلوک شصفها قصد دارد بلوک 16.67 درصدی شسپا نیز را خریداری کرده و عملا تبدیل به یک هلدینگ پتروپالایشی شود. در بازار شایعه شده که سود شپنا 1.700 ریال خواهد بود. بنابراین نمی‌توان افت خاصی را برای شپنا و بطور کل پالایشی‌ها متصور بود.

در گروه دارویی گزارش‌ها یک به یک از راه می‌رسد و در سامانه کدال قرار می گیرد. این گزارش‌ها بر میزان تشکیل حباب قیمتی به روی برخی از نمادها تاکید دارد و البته برخی هم به قیمت‌های ارزنده‌ای رسیده‌اند اما فعلا به پای نمادهای حباب‌دار می‌سوزند. فراموش نکنیم که برای نیمه دوم امسال احتمالا تحولاتی در ارز 4.200 تومانی داشته باشیم. بنابراین شرایط فعلی فرصت خرید خوبی را در نمادهای بنیادی این گروه برای یک سرمایه‌گذاری خوب میان‌مدتی ایجاد خواهد کرد.  در بین دارویی‌ها، درازک خوش معامله این روزهای منفی به زودی راهی مجمع می‌شود. شرکت در حدود 320 تومان سود ساخته و سود سال جاری کمتر از 400 تومان نخواهد بود. به نظر خرید سهم در منفی‌ها بد نباشد. در سوی دیگر دابور را داریم که اخبار مثبتی در مجمع داشته است. دابور 350 تومان تقسیم سود داشته است. قیمت تئوریک حوالی 2.900 تومان است.

در گروه تایرسازی دو شرکت "پتایر" و "پکویر" شفاف‌سازی زدند و اعلام کردند، حسب نامه معاون امور صنایع وزارت صمت درخصوص درخواست تغییر اولویت کالایی انواع تایرهای سواری به گروه 27 و با توجه به پایش های به عمل آمده، گروه کالایی رینگ‌های 13-14-15 تایرهای رادیال سواری از اولویت 21 به 27 تغییر یافته است. گروه کالایی 27 شامل کالاهایی می‌شود که در حال حاضر امکان ثبت سفارش برای واردات آنها وجود ندارد واز این بابت ارزی به آن تخصیص داده نمی‌شود.

 در گروه فلزی و معدنی رشد مجدد قیمت‌ها در بازارهای جهانی را داریم که می‌تواند بیشترین تاثیر را بروی روند معاملاتی این گروه داشته باشد اما مشکل این است که سمت تقاضا دیگر حوصله سر و کله زدن با فروشنده‌ها را ندارد ! از نظر بنیادی و تکنیکی، نمادهایی نظیر "فولاد"، "فملی"، "فاسمین"، "فخوز"، "ذوب"،  "فجر" و "کروی" گزینه‌های جذابی برای بررسی و سرمایه‌گذاری خواهند بود.

در جریان معاملات بانکی ها نماد "وپارس " با رشد حداکثری قیمت همراه و در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد اما در نیمه دوم بازار با افزایش عرضه حاکم شده در روند معاملاتی این گروه شاهد عقب نشینی خریداران و قرار گرفتن نماد در قیمت 263 تومان رشد 2.4 درصدی بودیم. "وپست" از دیگر نمادهایی بود که در معاملات امروز هم در مدار مثبت به کار خود پایان داد.

جمله طلایی روز

مهم نیست چقدر اشتباه کنید، یا سرعت پیشرفتتان چقدر کند باشد، با این همه باز هم از همه‌ی کسانی که هیچ تلاشی نمی‌کنند جلوتر هستید...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی