بازار بورس تهران در هفته سوم بهمن ماه معاملات جالبی از خود به نمایش نگذاشت و تنها توانست در روز سه شنبه با تزریق خبرهای مثبت برجامی و درآمدهای تعسیر ارز دارایی نماد بانک ملت در گروه بانکی ها مثبت و پرتقاضا دنبال شود اما در این هفته شاهد از دست رفتن مجدد سطح 1.300 واحد در معاملات بورس تهران در این هفته بودیم. در معاملات آخرین روز کاری هفته روز چهارشنبه 20 بهمن ماه 1400 بازار سهام در بزرگان خود در مدار منفی و با افت تقاضا دنبال شد و در برخی از نمادهای کوچک ما شاهد رشد نسبی تقاضا بودیم بطوری که رنگ نماگر هم وزن از ابتدا معاملات تا انتهای داد وستد روز جاری سبز بود. نماگر بورس تهران با بیشترین تاثیر مثبت از نمادهای فارس، ومعادن و وپاسار در مدار مثبت و با رشد 3000 واحد در سطح 1 میلیون و 283 هزار واحد به کار خود پایان داد.  از سوی دیگر از عوالی که بر بازار سهام موثر است می توان به نرخ دلار اشاره کرد که در زمان تنظیم این گزارش نرخ دلار در محدوده 26650 تومان قرار داشت. موردی دیگری که در بازار امروز چهارشنبه نظاره گر آن بودیم، عرضه اولیه شرکت پویا زرکان آق دره  نماد فزر بود که این شرکت پی شفاف سازی، اعلام نمود با توجه به پوشش شش ماهه فروش برآورد سودخالص سال 1400 کاهش و تحت سه سناریو، بدبینانه 1500میلیارد تومان ،سناریو پایه 1800میلیارد تومان و خوش بینانه 2000میلیارد تومان برآورد می گردد.درآمد حاصل از باقیمانده موجودی به فروش سال 1401 منتقل می گردد. بازار سرمایه در معاملات روز جاری تحت تاثیر عرضه اولیه هم قرار گرفت.

شاخص کل و هم وزن : در آخرین روز کاری بازار سهام با افزایش نسبی تقاضا به استقبال نماد تازه وارد خود فزر رفت.شاخص کل با رشد بیش از 3 هزار واحد توانست در سطح 1 میلیون و 284 هزار واحد قرار گرفت و نماگر هم وزن نیز رشد بیش از 630 واحد را به ثبت رساند.  

فلزی ها : مدار معاملات نمادهای فولاد و فملی در یکساعت پایانی تغییر کرد و در در مدار مثبت قرار گرفتند. ذوب رشد 2 درصد را به ثبت رساند. فلوله افت 2 درصد را تجربه کرد.

خودرویی ها: در نیمه دوم معاملات روز جاری شاهد بهبود تقاضا و رنج کشی مثبت در نمادهای خودرویی بودیم بطوری که نماد خپارس بعنوان لیدر این گروه توانست اکثریت نمادها را در مدار مثبت قرار دهد.  

محصولات شیمیایی: نوسانات مثبت در نماد فارس در معاملات امروز موجب شد تا نماگر بورس تهران در مدار مثبت قرار بگیرد و می توان گفت ناجی معاملات امروز شاخص کل به شمار می رود. نوری در محدوده صفر تابلو با رشد نسبی تقاضا روبرو بود. شسینا امروز در مدار مثبت 2 درصد دنبال شد.

فرآورده های نفتی: رنگ تابلو معاملات این گروه هم در نیمه دوم تغییر کرد و به رنگ سبز در آمد. رشد بیش از 1.7 درصدی نماد شتران، شبندر در قیمت 668 تومان و شپنا در قیمت 581 تومان دنبال شدند.

بانکی ها : نه به آن معاملات روز گذشته این گروه نه به تعادل داد وستد در معاملات روز جاری. معاملات این گروه بدور از هیجان در مدار تعادل دنبال شد.  

کلیت بازار: در حالی بازار امروز را به پایان بردیم که به موجب افزایش تقاضا، تعداد نمادهای مثبت و منفی تفاوت چشمگیری نسبت به هم ندارند و در محدوده 300 می باشد. شاخص کل تمام مسیری را که در مدار منفی طی کرده بود بازگشت و در مدار مثبت به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد نیز در حال عبور از 2500 میلیارد تومان است.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01
صندوق تثبیت حامی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20