نگاهی به بازار سرمایه

بازار بورس تهران در این سه روز رفتار مشابه داشته است و پیش بینی می شود که حداقل در ابتدای بازار شاهد بازار سبزی باشیم و امیدوارم مثل سه روز گذشته روند همینجوری ادامه داشته باشد. یک روند صعودی در کلیت بازار سرمایه در حال شکل گرفتن است و در این سه روز همچنان حمایت شاخص سازها به خوبی به چشم می خورد و در این سه روز این شاخص سازها بودند که بازار را توانستند مثبت نگه دارند. این در حالی بود که بازار سرمایه در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری با افت نسبی عرضه آغاز بکار کرد و شاهد افت نسبی تقاضا در کلیت بازار بودیم اما در نهایت با گذشت زمان افزایش تقاضا در بازار تقویت شد و با آمدن خبر واگذاری بلوک شرکت های خودرو و خساپا با رنج کشی مثبت در نمادهای خودرویی همراه شدیم بطوری که صف های خرید در نمادهای لیدر این گروه زبانزد فعالان بازار سرمایه بود و موجب شد تا در سایر بزرگان هم شاهد بهبود تقاضا باشیم. استقبال از خودرویی در نیمه اول و افزایش تقاضا در سایر بزرگان موجب شد تا نیمه دومی جذابتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم.

در مجموع بازار امروز با گرایش اصلاحی آغاز بکار کرد اما دیری نگذشت که با پیدایش خریداران و افزایش قدرت آنها در کلیت بازار موجب شد تا تابلو معاملات اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز به رنگ سبز در آید و در این دقایق با نزدیک تر شدن به نیمه دوم معاملات شاهد برتری خریداران و رشد قیمت در نمادهای پالایشی، فولادی ها ، خودرویی ها هستیم. بنظر سهامداران  در فکر نیمه دومی جذاب تر هستند. با توجه به اخبار خوبی که از دید سیاست‌گذار به بازار سرمایه مخابره شد، تقاضای خوبی به نسبت روزهای گذشته در بازار شکل گرفت. میانگین حجم معاملات امروز به بالای چهار هزار میلیارد تومان بازگشته که نشانه خوبی برای بهبود روند معاملات است‌. با توجه به اینکه خودرویی‌ها و بانکی‌ها در معاملات امروز عملکرد مطلوبی داشتند، به نظر می‌رسد توافق در برجام بسیار نزدیک شده است. در صورت حصول توافق در مذاکرات برجام بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها وضعیت بهتری خواهند داشت و به طور کلی روند بازار بهبود خواهد یافت.

در نهایت، شاخص بورس تهران با لیدری بزرگان و جهش قیمت در عمده نمادهای اغلب گروه با رشد بیش از 10 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 294 هزار واحد قرار گرقت و نماگر هم وزن نیز رشد نزدیک به 3 هزار واحد را به ثبت رساند. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «خدمات فنی و مهندسی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد فملی، شبندر و شپنا لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به وبملت، خساپا و وتجارت معطوف بود.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن بازار بورس تهران در معاملات امروز هم برای سومین روز متوالی در مدار مثبت و با رشد قیمت در اکثریت نمادهای بزرگ و کوچک دنبال شد و شاهد رشد بیش از 25 هزار واحدی نماگر کل و رشد بیش از 2600 واحدی نماگر هم وزن نیز هستیم. ارزش معاملات خرد در معاملات روز جاری 3800 میلیارد تومان به ثبت رسید.   

فلزی ها: در گروه فلزی ها نماد فولاد مبارکه در قیمت 1071 تومان با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد و نماد فملی با اردرهای جذاب از سوی خریداران روبرو بود که در قیمت 706 تومان توانست به کار خود پایان دهد. فجر در سقف قیمت روزانه و فخوز در قیمت 534 تومان با رشد 2 درصد به کار خود پایان داد.

خودرویی ها: خودرویی ها در نیمه دوم معاملات روز جاری با رنج کشی منفی مواجه بودند و شاهد عقب نشینی خریداران در اکثریت نمادهای این گروه من جمله خودرو و خساپا بودیم.  

محصولات شیمیایی: در این گروه اکثریت نمادها در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شدند. نوری، پترول، زاگرس و شگویا صف خرید داشتند و نماد فارس در قیمت 1008 تومان با رشد 2.7 درصد به کار خود پایان دادند. شپدیس رشد 4 درصد داشت.

فرآورده های نفتی: در این گروه در نیمه ساعت پایانی معاملات روز جاری شاهد رنج کشی مثبت در نمادهای این گروه بودیم بطوری که خریداران و افزایش تقاضا موجب شد تا مجددا نمادها این گروه در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شوند. شپنا و شتران و شبندر با صف خرید به کار خود پایان دادند.

بانکی ها: در نبود نمادهای وبملت و وتجارت شاهد افزایش تقاضا در سایر نمادها من جمله وبصادر هستیم. وگردش در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایا نداد. ونوین امروز هم با صف خرید به کار خود پایان داد. وپارس با رشد 1 درصد و وپاسار با رشد 3 درصد روبرو بودند.

کلیت بازار:  موج اخبار مثبت امروز در بازار سرمایه به قدری در جریان بود که هر لحظه شاهد واکنش سهامداران در کلیت بازار بودیم. معاملات بازار بورس تهران، امروز هم سبز پوش و با برتری خریداران در جریان بود. صنایعی نظیر پالایشی ها و شیمیایی ها همچنان لیدر بازار بودند و دیگر بزرگان نظیر خودرویی ها و فلزی ها مثبت بودند اما کمی متعادل تر از روز گذشته...

خبرهای مهم برای بورس امروز

۱رییس سازمان بورس و اوراق بهادار: پرداخت سود سهام از طریق سجام سال آینده اجباری می‌شود

۲سخنگوی صنعت برق: قطعی برق صنایع از فردا رفع می‌شود

۳رئیس سازمان بورس: امید می‌رود تا پایان سال شاهد تغییر تدریجی دامنه نوسان باشیم.

۴ماکرون خواستار تسریع در مذاکرات وین شد

۵گلایه امروز رهبر انقلاب از افزایش قیمت لوازم خانگی در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی

۶رهبر انقلاب: مردم از کیفیت خودرو ناراضی‌اند و درست هم می‌گویند

۷ثبت بیشترین رکورد ارزش معاملات خرد در یک ماه گذشته

۸مبلغ خرید تضمینی گندم به ۹۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد

۹صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی: عزم جدی بانک مرکزی برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها

۱۰آذربایجان جایگاه ایران را در صادرات گاز به ترکیه از آن خود کرد

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34