نگاهی به بازار سرمایه

بازار به خاک و خون کشیده شده بورس تهران، همچنان با برتری فروشندگان در جریان است. این روزهای بازار سرمایه والا دیدن ندارد. ریزش سنگینی را بازار سرمایه متحمل شده است. بازار بورس تهران در معاملات امروز با توجه به افت قیمت حاکم شده و رنج کشی منفی در نیمه دوم معاملات روز گذشته با افت تقاضا و افزایش عرضه های چشم گیر در نمادهای بزرگ و شاخص ساز دنبال می شد. با توجه به نزدیک شدن موعد قرار گرفتن گزارشات ماهانه و عملکرد سه ماهه سوم شرکت ها و با توجه به روند فروش اکثریت آنها که در وضعیت مطلوب قرار دارد، بازار سهام بی توجه به این موضوع در حال سپری کردن معاملات خود می باشد. اخبار سیاسی از مذاکرات هم مثبت است اما دلیل این همه ریزش و اصلاح عمیق بازار سرمایه را چه کسی می داند؟ آیا دلیل دیگری دارد؟ شاخص بورس تهران در این دقایق با افت بیش از 13 هزار واحد به کانال 1.200 وارد شد و اکنون در سطح 1 میلیون و 292 هزار واحد قرار گرفته است. کارشناسان بازار تماما مات و مبهوت از این ریزش ها هستند و کسی دلیلی برای این همه اصلاح عمیق و تند و تیز نمی داند.

امروز در کنار افت مجدد شاخص کل بورس، شاخص کل هم وزن‌ نیز به کم‌ترین مقدار از زمان ریزش در مردادماه ۹۹ تاکنون رسید. مدتی است که حرف‌ها و صحبت‌ها درباره بازار این روزها و ارزیابی آن تکرار مکررات است؛ چرا که وضعیت بازار همچنان همان سردرگمی و ابهام را به همراه دارد، همان خستگی و فرسودگی سهامداران، بی‌اعتمادی و خروج مداوم پول از صنایع و نمادها را می‌بینیم. دیگر فرقی نمی‌کند بازار چه شرایط و پتانسیل‌های مطلوبی از نمادها و صنایع ارزنده در خود جای داده و چه نکات طلایی در تحلیل نمادها به چشم می‌خورد، وقتی سهامدار خسته و بی‌اعتماد است. در نتیجه با چنین وضعیتی به مرور خروج کامل همان پول‌هایی که سال ۹۹ با چه امید و اعتمادی وارد بازار شدند را شاهد خواهیم بود. این روزها صف فروش ها بسیار فراتر از صف خرید ها است و شرایط نمادها چه بزرگ، چه متوسط و چه کوچک با وجود مطلوبیت در بطن بسیاری از آن‌ها، به دلیل بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی افراد بالادست تر ‌‌و خشک با هم می‌سوزند. حدود ۶ ماه از آمدن دولت جدید گذشت اما نه تنها هیچ کدام از حرف‌ها ‌‌و قول‌ها به نتیجه و عمل نرسید و هیچ حمایتی از بازار دیده نشد، بلکه هر روز شاهد اخبار و ابهامات بیشتری از این سو هستیم. مشخص نیست تا چه زمانی وضعیت بازار به همین منوال خواهد ماند، اما یادمان باشد ترمیم این زخم‌ها بر تن بازار بی جان سرمایه، زمان بر است.

در کدال چه گذشت؟

ثپردیس:  ابلاغ رای داوری در قرارداد مشارکت در ساخت

سهگمت: طی نامه شماره 00/4/169713 مورخ 1400/10/26 طی درخواست شرکت سیمان نهاوند برای پذیرش در فرابورس هیات محترم پذیرش در جلسه مورخ 1400/10/07 با پذیرش شرکت مزبور بصورت مشروط موافقت نموده است

آریان:  مجوز افزایش سرمایه 102 درصدی آریان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته، سایر اندوخته‌ها،صادر شد.

گکوثر: افزایش حدود 47% در نرخ فروش خدمات اقامتی جهت اعمال از اول بهمن ماه 1400 لغایت 31 شهریور ماه 1401

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار بورس تهران یک روز تلخ زمستانی دیگر دیگر هم به ثبت رساند و شاهد افت بیش از 30 هزار واحدی نماگر بورس تهران و قرار گرفتن در کانال 1.200 هزار واحد بودیم. سرمایه سهامداران روز به روز در حال آب شدن است. مسئولین فکر چاره باشید.... نماگر هم وزن هم با افت بیش از 8000 واحد به کار خود پایان داد.

فلزی ها: افت قیمت در نمادهای این گروه موجب شد تا لیدرهای فلزی بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت برسانند. فولاد مبارکه همچنان در کانال 900 تومان داد وستد می شد.

خودرویی ها: نمادهای خودرویی از لیدر گرفته تا نمادهای کوچک در مدار منفی و با افت حداکثری قیمت دنبال شدند و شاهد شکل گیری صف فروش بروی عمده نماهای این گروه بودیم. خودرو در پایین از سطح 200 تومان قرار گرفت.

محصولات شیمیایی: افت حداکثری قیمت گریبان نمادهای گروه شیمیایی بود و همسو با روند حاکم شده بر کلیت بازار سهام شاهد عقب گرد قیمت در تمام نمادهای این گروه بودیم.    

فرآورده های نفتی: با آنکه شاهد قرار گرفتن نفت برنت در کانال 88 دلار در معاملات روز جاری بودیم اما بی تفاوتی سهامداران به این موضوع نه تنها موجب افت قیمت در نمادهای گروه شد بلکه نماد شپنا را با ثف فروش مواجه کرد.  

بانکی ها: بانکی ها یکی پس از دیگری در کف قیمت روزانه قرار گرفتند و شاهد افت حداکثری قیمت در نمادهای وتجارت، وبصادر و وبملت بودیم.   

کلیت بازار: بازار به خاک و خون کشیده شده بورس تهران، همچنان با برتری فروشندگان دنبال می شود و روزهای تلخ خود را یکی پس از دیگری در حال طی کردن است. افت ۳۰هزار و ۵۴۰واحدی شاخص کل (۲.۳درصد) آن را در ارتفاع یک میلیون و ۲۷۵هزار واحدی قرار داد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به دو هزار و ۵۶۰میلیارد تومان رسید.

 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39