سکان توجهات در دستان "معدنی" ها قرار گرفت.

در حالی آخرین هفته اردیبهشت ماه 1400 را آغاز کردیم که شاهد افت تقاضا و قرار گرفتن نماگر بورس در محدوده منفی بیش از 2200 واحدی بودیم اما اتفاقات پیش روی این هفته موجب شد تا قدرت در دستان خریداران در همان دقایق ابتدایی قرار گیرد و شاهد چرخش روند داد و ستد در همان نیم ساعت نخست معاملات باشیم. بازار سرمایه بعد از سه ماه از دامنه نوسان غیرمتقارن خلاص شده و حالا می توانیم حس شیرین تعادل را دوباره تجربه کنیم. دیگر خبری از قفل محکم صف فروش دو درصدی بر نمادهای بورسی نیست و ارزش معاملات افزایش پیدا کرده است. خبر اثرگذار بر روند داد و ستد معاملات روز جاری، بازگشت دامنه نوسان متقارن بود که به تصویب رسیدن دامنه متقارن منفی و مثبت ۵ در هیات مدیره سازمان بورس انتظار می‌رود در هفته جاری بازار به تعادل نزدیک شود. همچنین از دید سیاسی، مهلت ثبت نام کاندیدهای ریاست جمهوری امروز به پایان می‌رسد و ترکیب افرادی که ثبت نام کردند نتیجه انتخابات را تا حدودی مشخص می‌کند و بازار سرمایه تا حد زیادی از ابهام خارج خواهد شد. از دیگر پارامترهای مهم اثرگذار در بازار، دلار می باشد که در محدوه قیمت فعلی(کانال ۲۲هزار تومان) به تثبیت رسیده و کمک کننده بر روند حاکم شده در بازار می باشد و همچنین مذاکرات وین و برجام اخبار مهم و اثرگذاری را در بازار مخابره می‌کند. همچنین با توجه به پیش رو بودن مجامع شرکت ها  و عملکرد قابل توجه آنها در سال گذشته انتظار تقویت بازار بیش از پیش محتمل می باشد.

در هفته پایانی اردیبهشت ماه رفته رفته گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها نیز بروی سامانه کدال قرار خواهد گرفت. انتشار گزارش‌های مالی می‌تواند انتظارات سهامداران را واقعی‌تر کند و موجب رشد قیمت سهام شرکت‌هایی شود که در سه ماهه پایانی سال ۹۹ سود شناسایی کرده‌اند. برای نمونه می توان به گزارش نملد"کچاد" اشاره کرد که در سال مالی 99 با سرمایه جدید 283 تومان سود به ازای هر سهم ساخت. سود خالص شرکت 243 درصد بیشتر از سال قبل و در حدود 16 هزار میلیارد تومان گزارش شده است.  فروش شرکت 26 هزار میلیارد تومان بود که 167 درصد بیشتر از سال قبل است و حاشیه سود ناخالص نیز با رشد 15 درصدی نسبت به سال قبل به 63 درصد رسیده است وهمچنین انتشار گزارش مالی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (با نماد معاملاتی فجر) موجب رشد قیمت سهام آن و ورود پول حقیقی به این سهم شد. در مجموع می توان گفت راهی شدن گزارشات 12 ماهه شرکت ها و نزدیک شدن به مجامع می تواند چشم انداز سهامداران را تا حدودی بر خرید و فروش این روزهایشان روشن کند.

در معاملات اولین روز هفته با افت نسبی تقاضا آغاز نماگر بورس در محدوده منفی رقم خورد اما رفته رفته با زرآزمایی خریداران و غلبه آنها بر فروشندگان موجب شد تا شاهد جهش نماگر بورس تا محدوده بالای 8600 واحدی باشیم اما با شروع نیمه دوم معاملات افزایش نسبی عرضه در کلیت بازار شکل گرفت بطوری که نماگر بورس در نهایت در 1 میلیون و 189 هزار و 520 واحد (مثبت55199.81 واحد) به کار خود پایان داد.

همانطور که در سطوح بالاتر گفتیم، سکان توجهات و بلعیدن نقدینگی در دستان معدنی ها رقم خورد بطوری که در همان دقایق ابتدایی شاهد قرار گرفتن عمده نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه و شکل گیری صفوف خرید بروی اغلب نمادهای این گروه من جمله "کچاد"، "کگل" و "ومعادن" بودیم.

در مقابل تمام اتفاقات مثبت و متعادل نمادهای بزرگ و شاخص ساز،  شاهد افت 2966.88 واحدی شاخص هموزن بودیم که حکایت از تداوم قدرت نمایی فروشندگان در کوچک های بازار را نشان می داد.

حال بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

معدنی ها گل کاشتند. نمادهای بزرگ و تاثیر گذار این گروه با قدرت خریداران در سقف قیمت روزانه قرار داشتند بطوری که بیشترین تاثیر مثبت نماگر بورس اختصاص به این گروه داشت. نماد "کچاد" از منظر تکنیکال در تایم فریم روزانه با برخورد به کف خط روند حمایتی خود محدوده 2007 تومان، با افزایش تقاضا همراه شده و با توجه به اشباع فروش در اندیکاتورها، برگشت روند خود را پیش گرفته و در حال حرکت به سمت مقاومت مهم و هدف اول خود محدوده 2370-2450  تومان می باشد و ما شاهد قرار گرفتن نماد در سقف قیمت روزانه 2208 تومان با صف خرید بیش از 8 میلیون سهم بودیم. "کگل" در قیمت 1451 تومان و "ومعادن" در قیمت 798 تومان با صف خرید به کار خود پایان دادند.

در خودرویی ها در نبود نماد "خساپا" شاهد معاملات متعادل سایر نمادها من جمله "خودرو" و "خگستر" بودیم بطوری که بارها هر دو نماد در مدار مثبت و با افزایش تقاضا همراه شدند اما در نهایت با افزایش عرضه در کلیت بازار در نیمه دوم شاهد عقب نشینی خریداران و قرار گرفتن نماد "خودرو" در قیمت 191 تومان بودیم.

پالایشی ها به همت "شبندر" و قدرت نمایی خریداران در این گروه در همان دقایق ابتدایی با افزایش تقاضا و با چرخش روند معاملاتی همراه شدند و ما شاهد قرار گرفتن عمده نماهدای این گروه با لیدری نماد "شبندر" در سقف قیمت روزانه بودیم. "شپنا" در قیمت 1102 تومان با رشد 4.7 درصدی، "شبندر" در سقف قیمت روزانه با رشد حداکثری قیمت با صف خرید 670 هزار برگه سهمی، "شتران" در قیمت 819 تومان با رشد 2.3 درصدی به کار خود پایان دادند.

همانطور که در نمودار پایین مشاهده می کنید، نماد "شپنا" با قرار گرفتن در کف خط روند حمایتی و برخورد به فیبو 50 درصد با افزایش تقاضا همراه شده است و مقاومت مهم کوتاه مدتی سهم محدوده 1264 تومان می باشد.

در فلزی ها جهش قابل توجهی شامل حال لیدرهای گروه بود و در نیمه اول بازار که قدرت در دستان خریداران قرار داست بخش عمده ای از این نمادها در مدار مثبت و با رشد قابل توجهی همراه بودند. "فولاد" در قیمت 1273 تومان به کار خود پایان داد. "فملی" در قیمت 1310 تومان با رشد 0.85 درصد به کار خود پایان داد. فجر در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد. "ذوب" با بیشترین حجم معاملات به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 211 میلیون برگه سهم به ثبت رساند.

جمله طلایی روز:

آنچه که از پول هم قدرتمندتر است داشتن سواد در این زمینه است. پول می‌آید و می‌رود، اما اگر شما در زمینه‌ی پول آموزش دیده باشید و بدانید عملکرد آن چگونه است، می‌توانید بر آن مدیریت کنید و برای خودتان ثروت جمع کنید (رابرت کیوساکی).

 

کارشناس بازار: الناز جمالی