در بازار امروز چه گذشت؟

 بازار بعد از یک ترس و هیجان گسترده تمایل و گرایش به تعادل پیدا کرد بطوری که برای سومین روز متوالی شاهد رشد تقاضا و جهش نماگر بورس بودیم اما همچنان فشار فروش بالا است و سرمایه‌گذاران عملکرد محتاطانه از خود به نمایش گذاشتند. مصوبه تغییر در دامنه نوسان از روز شنبه 25 اردیبهشت و بازگشت آن به دامنه نوسان متقارن به بازه مثبت و منفی 5 درصدی ، فضای مثبتی را در بازار ایجاد کرد و انتظار می رود مصوبه اثرگذاری در بازار سهام باشد، اما همچنان شاهد غلبه احتیاط در بازار سهام هستیم. بازخورد‌های خوب امروز سهامداران و صعود ارزش معاملات نشان می‌دهد که بازار گرایش به سمت تعادل دارد. همچنان شرایط بازار تا حدی ملتهب است و با مصوبه اخیر سازمان و تغییرات ایجاد شده در دامنه نوسان؛ تغییر دامنه نوسان از منفی 3 درصد تا مثبت 6 درصد، و بازگشت به دامنه نوسان متقارن مثبت و منفی 5 درصد از اولین روز معاملاتی هفته آینده، همچنین تغییرات ایجاد شده در حجم مبنا و رسیدن حداقل ارزش حجم مبنا به 15 میلیارد ریال از سطح پیشین 50 میلیارد تومان زمینه را برای بازگرداندن بازار به تعادل ایجاد کرده است و به نظر می رسد  بازار تمایل دارد راهش را از یک قانون نادرست عبور کند. همچنین باید توجه داشت که طی روز جاری یک رالی صعودی را در بازار نداشتیم بلکه یک شیب کاملا ملایم را تجربه کردیم.

 

بازار با کمک برخی سهام گروه پتروشیمی با افزایش قیمت پایه برخی محصولات پتروشیمی از جمله تداوم روند صعودی اوره فوب خلیج فارس، گروه نماد‌های بانکی و سهم‌های گروه فرآورده های نفتی توانست تحرکات مثبتی برای هفته جاری به ثبت برساند. شاخص بورس تهران شروع هفته را در سطح 1 میلیون و 167 هزار و 462 واحد آغاز کرد و در آخرین روز کاری توانست با رشد 4 هزار و 452 واحد در سطح 1 میلیون و 183 هزار و 980 واحد به کار خود پایان دهد (رشد 1.41 درصد). نمادهای "فارس"، "شبندر"، "شپنا"، "کچاد" و "وپاسار" بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل داشتند. ناگفته نماند،  رشد بازار بورس در سه روز متوالی به چند عامل از جمله توقف روند نزولی نرخ دلار بازار آزاد پس از رسیدن به کف 21 هزار و 500 تومانی و بازگشت به کانال 22 هزار تومانی، دورنمای تغییر دامنه نوسان مربوط می شد. با این وجود همچنان نتیجه مذاکرات وین برای احیای برجام، همچنین انتخابات ریاست جمهوری 1400 عوامل نااطمینانی در بازار سهام هستند. هر چند که با توجه به ریزش اخیر بازار، اکثر نمادها در کف قیمتی خود قرار دارند.

 

نکته قابل توجه در معاملات امروز، شروع داد و ستد اغلب نمادهای بزرگ در مدار مثبت و قرار گرفتن اکثریت این نمادها در سقف قیمت روزانه بود اما دیری نگذشت که شاهد غلبه فروشندگان بر خریداران بودیم. به طوری که روند داد وستد اغلب بزرگان را تحت الشعاع خود قرار داد و تغییر مسیر برخی از این نمادها را رقم زد و موجب قرار گرفتن آنها در محدوده منفی شد. اولین عرضه اولیه سال 1400 در معاملات امروز رقم خورد. مجتمع گسترش صنایع روی ایرانیان در نماد "فگستر" در ۶۱۷۹  ریال ‏‏کشف قیمت شد که در این عرضه اولیه  ۲ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۳۰۲ کد معاملاتی مشارکت کردند و حداکثر سهام تخصیص‌یافته به هر کد معاملاتی ۲۹ سهم ‏اعلام شده است.

در مجموع، به نظر می‌رسد بازار از این مقطع به بعد، به تعادل برسد و روند بهتری را در پیش بگیرد. البته لازم به ذکر است؛ باید درخصوص سهم‌های کوچک چاره‌ای اندیشید. باید عملا چند راهکار در نظر گرفته شود تا سهم‌هایی که متعادل نیستند و حجم عرضه در آن‌ها به میزانی هست که خریدار راغب به خرید نیست، تغییراتی مثبتی رخ بدهد.این سهم‌ها طبیعتا به یک اصلاح کوتاه‌مدت احتیاج دارند تا خریدار را جذب کنند و روند سهم به حالت عادی برگردد.

جمله طلایی روز

هیچ وقت جا نزن...

شاید این آخرین تلاشت باشه

که به هدفت می رسی!

 

کارشناس بازار: الناز جمالی