تغییر رنگ بورس تهران، لبخند را بر لب ها آورد...

بعد از مدت ها بازار سهام تهران با رشد خیره کننده بالای 21 هزار واحدی همراه شد و توانست با ثبت 21 هزار و 934 واحدی (1.89 درصدی) در سطح 1 میلیون و 179 هزار واحد به کار خود پایان دهد. سیمای بازار سرمایه تهران با توجه ویژه به نمادهای بزرگ و شاخص سازش تغییر کرد و شاهد تاختن پرتقاضا و مثبت اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز برای دومین روز متوالی در این هفته بودیم. بازار 21 اردیبهشت ماه بعد از مدت ها توانست برای دومین روز متوالی پر تقاضا مثبت دنبال شود و در همان پیش گشایش مثبت و پرتقاضا بودنش را اعلام کرد. برگشت روند معاملاتی اکثریت نمادها به سمت بالا و جهش قیمت بزرگان، رشد بیش از 21 هزار واحدی را به ثبت رساند. بزرگان یکی پس از دیگری در سقف قیمت روزانه قرار گرفتند که بیشترین تاثیر مثبت بروی نماگر بورس را امروز نمادهای "فارس"، "فولاد" و "فملی" داشتند. صدای ساز مخالف برخی از نمادهای کوچک بازار در معاملات امروز به گوش می رسید اما به هر حال نکته قابل توجه دیگر معاملات امروز مثبت بودن شاخص هم وزن و ثبت رشد بیش از 186 واحدی نماگر این دسته از نمادها بود.  با توجه به وفور نسبی عرضه ها در سهم های کوچک، بهتر است سهم هایی با وضعیت بنیادین مناسب که اصلاح خوب هم پشت سر گذاشتند را انتخاب کنید. با مثبت شدن شاخص و بازگشت دوباره امید به بازار، معاملات نمادهای خاص هم دیدنی شده بود. "شستا" در معاملات امروز بارها در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفت اما در نهایت با رشد 4.1 درصدی در قیمت 1111 تومان به کار خود پایان داد و حجم معاملات بالغ بر 62.7 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. همانطور که در گزارش قبل نوشتم، بازگشت بازار گویا توسط بزرگانش در حال رقم خوردن است. این روزها بیشتر مشکل نقدینگی گریبان گیر بازار است و از طرف دیگر دامنه نوسان هم مشکل را سخت‌تر کرده بود. اعمال تغییرات در مورد دامنه نوسان و حجم مبنا در اولین روز کاری در هفته پیش رو ، امیدواری به باز شدن قفل بازار را تقویت کرده است. در نهایت، عمده خریدهایی که در این دو روز صورت گرفته، توسط حقیقی‌ها بوده و بیشتر حقوقی‌ها فروشنده بودند. در روز جاری تغییر مالکیت

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

بهترین عملکرد گروهی را می توان گفت، گروه پالایشی ها به ثبت رساندند که توانستند از همان دقایق ابتدایی با بلعیدن نقدینگی موجود در بازار در عمده نمادهای گروه در سقف قیمت روزانه قرار گیرند و شاهد رخ نمایی نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه با شکل گیری صفوف خرید بودیم. "شپنا" در قیمت 1021 تومان با رشد حداکثری قیمت توانست با صف خرید 23 میلیون سهمی به کار خود پایان دهد. "شبندر" با قدرت خریدار بهتری روبرو بود و رشد قیمتی این نماد بسرعت اتفاق افتاد. "شبریز" و "شتران" از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بشمار می رفتند که هر کدام به ترتیب در قیمت های 2595 و 804 تومان با صف خرید همراه بودند.

اتفاق مهم و خیره کننده گروه خودرویی ها قدرت نمایی خریداران در نماد "خودرو" و قرار گرفتن آن در سقف قیمت روزانه بود که شاهد عرضه صف خرید این نماد بودیم ولی در نهایت نماد "خودرو" در سقف قیمت روزانه 1969ریال با صف خرید 5 میلیون سهمی به کار خود پایان داد. "خساپا" در نیمه دوم بازار با قدرت بیشتری حاضر شد و توانست رشد بیش از 5 درصد را تجربه کند اما آخرین معامله این نماد در قیمت 183 تومان با رشد 0.77 درصدی رقم خورد و حجم معاملات نماد به 742 میلیون برگه سهم رسید. "خگستر امروز هم حال سهامدارانش را در شرایط خوب قرار داد و شاهد نوسانات مثبت در این نماد بودیم. در قطعه سازها همچنان معاملات منفی دنبال می شد اما نماد "خکرمان" از نمادهای مورد توجه در این دسته از گروه بشمار می رفت که توانست در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان دهد.

بانکی ها بی سر و صدا و به دور از هیجان معاملات خود را در مدار مثبت دنبال کردند. نبود "وبملت" هیجان را تا حدودی از این گروه دور کرده است اما تقاضای خوب همچنان در این گروه جریان داشت و در نیمه دوم بازار شاهد رنج کشی مثبت بالا در عمده نمادهای این گروه از جمله "ونوین" بودیم. سکان بیشترین حجم داد و ستد در این گروه را نماد "وبصادر" با حجم بیش از 236 میلیون برگه سهم به خود اختصاص داد.

نماد "شستا" توانست بارها در مدار مثبت بیش از 5 درصد و در مسیر سقف قیمت روزانه قرار گیرد اما جدال خریدار و فروشنده سهم را در قیمت 1111 تومان با رشد 4.1 درصدی نگه داشت. "وغدیر" خوش معامله این روزهای گروه چند رشته ای امروز هم در یک قدمی صف خرید قرار گرفت و در نهایت توانست در سقف قیمت روزانه 1026 تومان با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان دهد.

بازار جرقه بازگشت بزرگانش را مدیون گروه فلزات اساسی است. گروهی که توانست بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و هر کدام از نمادهای بزرگ را از استارت فروشندگان نجات دهد. این گروه با لیدری نماد "ذوب" توانست جزو برترین گروه ها در معاملات امروز بشمار رود.  "ذوب" با گذر از حجم بیش از 169 میلیون برگه سهم در سقف قیمت روزانه 331 تومان با صف خرید بالای 100 میلیون سهمی به کار خود پایان داد. "فملی" و "فولاد" از دیگر نمادهای مورد توجه در گروه مذکور بودند که توانستند با قدرت خریدار بالا همراه و در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان دهند. "فاسمین" در قیمت 1425 تومان رشد حداکثری را به ثبت رساند. خبر آزاد شدن صادرات شمش فولادی امروز توانست رونق معاملات این گروه را دو چندان کند. تصمیم بر آن شد که به مدت سه ماه، صادرات شمش فولادی توسط شرکت‌هایی که فهرست آن‌ها به گمرک اعلام می‌شود، آزاد شود و صادرات نیازمند تیک صادراتی وزارت صمت و تایید دفتر صنایع معدنی نباشد و در رابطه با تاثیر این خبر بر شرکت‌های فولادی می توان گفت، با توجه به اینکه بازار کامودیتی به سمت پایین و اشباع شده است، این تصمیم می‌تواند فروش شرکت‌ها را تقویت کند.

در گروه محصولات شیمیایی نماد "فارس" در مرکز توجهات سهامداران قرار داشت. از منظر تکنیکالی فارس در تایم فریم روزانه روند صعودی خود که از اواسط آذر 98 شروع کرده بود که با برخورد به سطح قیمتی 1764 تومان با اشباع خریداران مواجه شد که از همان زمان تا کنون شاهد اصلاح قیمتی نماد بودیم که می توان گفت روند معاملاتی سهم در یک ترند نزولی در حال نوسان است و با تکمیل الگوی هارمونیک خود و با برخورد به سطح حمایتی مهم فیبو  0.618 محدوده قیمتی 811 تومان که بارها نماد در این محدوده واکنش نشان داده است، با افزایش تقاضا و برگشت مجدد روند معاملاتی همراه شده است که با توجه به واگرایی شکل گرفته شده در اسیلاتور مکدی می توان گفت اهداف سهم محدوده های 925 تومان می باشد که در صورت عبور از مقاومت کوتاه مدت پیشروی سهم، هدف بعدی را می توان محدوده 1105 تومان (محدوده فیبو 100) نام برد.  "شگویا" و "نوری" از دیگر نمادهای مورد توجه در گروه بودند که در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان دادند. "شیران" هم امروز به کانون توجهات سهامداران بازگشت، بطوری شاهد شکل گیری صف خرید بروی این نماد در قیمت 2045 تومان بودیم.

صدور مجوز افزایش سرمایه:

۵۳۵ درصدی ورازی: افزایش سرمایه ۱۶۰۳ میلیارد تومانی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

۱۴۳ درصدی ودی: افزایش سرمایه ۳۵۸.۴ میلیارد تومانی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

۵۳۵ درصدی پخش: افزایش سرمایه ۴۵ میلیارد تومانی این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی

جمله طلایی روز

آینده شما میتواند هیچ شباهتی به گذشته شما نداشته باشد! تنها اگر خودتان بخواهید و اراده کنید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی