نگاهی به بازار سهام 

به گزارش پاداش سرمایه، آخرین روز کاری این هفته 3 آذر ماه 1400 با افت تقاضا در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز دنبال شد و این در حالی است که معاملات در برخی از نمادها به دو نیمه متفاوت تقسیم شد. یکی از از گروه ها، خودرویی ها بودند. خودرویی ها در نیمه اول بازار در ابتدای داد وستد روز جاری با اطلاعیه تعلیق نماد خودرو تا 17 آذر ماه 1400 کار خود را آغاز کردند اما شایعات در این صنعت کار ساز شد و ما شاهد شنیده های از راهی شدن خبر اطلاعیه افزایش نرخ خودرو در کلیت بازار بودیم که تمام این گروه را یکی از دیگری در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه کرد. از سوی دیگر بازار سهام با بی توجهی به نوسانات دلار و رشد آن و همچنین قرار گرفتن این ارز در بالاتر از سطح 29 هزار تومان به کار خودش در پایین از سطح 1.400 واحد به کار خود پایان داد. شاخص بورس تهران افت بیش از 10 هزار واحد را تجربه کرد و نمادهای فولاد، شستا و فارس بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند. بازار روز جاری به کام خودرویی به پایان رسید و این در حالی است که برخی از تک سهم ها در گروه ها در حال درخشش و رشد قیمت بودند. ارزش معاملات همچنان در سطوح پایین قرار دارد و نماد شستا در معاملات روز جاری بیشترین حمایت از سوی حقوقی را به نمایش گذاشت.

نمادهای ساذری، صایند، نتوس و وملت دارای حجم مشکوک در معاملات روز جاری بودند. بیشترین حجم معاملات در روز جاری را نمادهای تجلیح، خبهمن و خگستر داشتند.

ورود پول هوشمند

مهمترین فاکتور خبری برای هفته آینده، اخبار مربوط به بودجه است که می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. این طور که شنیده می‌شود تصمیم بر آن شده که دلار در بودجه با نرخ ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شود و این یعنی نرخ دلار نیمایی به عنوان مرجع رسمی قیمت دلار در نظر گرفته خواهد شد که این هم باز به نفع بازار سرمایه و سیگنال مثبتی برای کلیت بازار استدر هفته گذشته، شاهد شاهد خروج ۱۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم اما در صندوق‌های بادرآمد ثابت هم هیجان ورود پول حقیقی نداشتیم که این نشان از انتظارات تورمی افراد حقیقی است که با رشد قیمت دلار ترجیج می‌دهند سرمایه‌هایشان را کمتر به‌صورت ریال نگه دارند. این ریزش های روزهای اخیر بازار با سال گذشته تفاوت معناداری دارد. در سال گذشته پی بر ایی کلیت بازار بالا بود ولی دیروز پی بر ایی بازار به اعداد جذابی رسیده است و کم نیستند سهم هایی که به لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی قرار گرفته است و بدین جهت است که می‌توانیم بگوییم بازار سهام یکی از ارزانترین بازارها در شرایط فعلی است و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلندمدت دارند می‌تواند جذاب باشد.

اما خبر مهم دیگر که بازار سهام را می تواند در هفته آینده تحت تاثیر خود قرار دهد، دور جدید مذاکرات برجام در 8 آذر ماه 1400 است که ذوالنوری گفت که جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق با هر قیمتی نیست بلکه به دنبال توافقی است که منافع اش را تامین کند، ما مذاکره برای مذاکره نمی کنیم؛ بلکه مذاکره برای خروجی و نتیجه انجام می‌دهیم؛ این اراده ماست نه شرطی اضافه بر برجام مطرح کردیم و نه شرطی اضافه بر برجام را می پذیریم .

حال به بررسی برخی گروه ها می پردازیم

شاخص کل : بازار سهام در آخرین روز کاری با افزایش عرضه و بی رمق بودن معاملات در مدار منفی دنبال شد و شاهد ثبت بیش از 10 هزار واحد افت در نماگر کل بودیم. شاخص کل مجددا با افزایش عرضه در کانال 1.394 قرار گرفت.

شاخص هم وزن: افت تقاضا و افزایش عرضه در نمادهای کوچک هم موجب شد تا نماگر هم وزن در مدار منفی 1500 واحد به کار خود پایان دهد. کم عمق بودن معاملات در این دسته از نمادها کاملا مشهود بود.

فلزی ها: در این گروه در معاملات روز گذشته شاهد برگزاری مجمع فوق العاده نماد فملی بودیم. فولاد مبارکه از دیگر لیدرهای گروه در قیمت 1074 تومان با افت 1.5 درصد به کار خود پایان داد. ذوب آهن اصفهان افت بیش از 3 درصد را به ثبت رساند و حجمی بالغ بر 42 میلیون برگه سهم در این نماد داد و ستد شد. فوکا که روزهای ابتدایی هفته با رشد قیمت و صف های خرید قابل توجهی دنبال می شد امروز هم در محدوده صفر تابلو با سیو سود سهادماران دنبال شد.

خودرویی ها : این گروه در ابتدای معاملات روز جاری با خبر تعلیق نماد خودرو تا تاریخ 17 آذر ماه توسط ناظر بازار کار خود را آغاز کرد و شاهد دو نیمه متفاوت در این گروه بودیم. نیمه ای سرخ و نیمه ای سبز 5 تایی! در نیمه دوم بازار با شایعاتی مبنی بر انتشار افزایش نرخ خودرو این گروه در مدار توجهات و در تیررس خریداران قرار گرفت و می توان گفت نیمه دوم بازار آخرین روز کاری به کام خودرویی ها به کار خود پایان داد و در نمادهای قطعات هم شاهد قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه بودیم.     

محصولات شیمیایی : روند متعادل و همسو روند کلیت بازار را دنبال کردند و در برخی از نمادهای گروه که انگشت شمار بودند، شاهد نوسانات مثبت بودیم. شفن که روزهای مثبتی را پشت سر گذاشته امروز بالاخره متعادل شد و در قیمت 1693 تومان با سیو سود اکثریت سهامدارانش به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 36 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. پترول افت 2.8 درصد را به ثبت رساند. نوری از مرز 12000 تومان فاصله گرفت و می توان گفت عرضه های بازار بر این گروه هم حاکم بوده است.   

فرآورده های نفتی : در این گروه شراز خبر از افزایش سرمایه خود را راهی سامانه کدال کرد و توانست با نوسانات مثبت به کار خود پایان دهد. شاوان هم از دیگر نمادهای مثبت بازار بود. بزرگان این گروه در مدار منفی و با افت تقاضا به کار خود پایان دادند.  

بانکی ها : در ابتدای نیمه دوم معاملات روز جاری رشد نسبی تقاضا در بانکی ها موجب شد تا بانک صادرات در مدار مثبت قرار بگیرد اما رفته رفته با عقب نشینی خریداران و شدت گرفتن عرضه ها شاهد افت 3 درصدی در نماد فوق بودیم. بانک ملت در قیمت 304 تومان افت 3.4 درصد را به ثبت رساند و بیشترین حجم معاملات در این نماد به ثبت رسید. بانک تجارت در قیمت 186 تومان آخرین معامله خود را انجام داد.   

کلیت بازار : بازار به کام خودرویی ها مثبت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته 3 آذر ماه 1400 نیمه دوم بازار باز هم جذاب تر از نیمه اول را شاهد بودیم. جهش یکباره قیمت در نمادهای خودرویی و تا حدودی در بانکی ها هیجان بازار بازگرداند و شاهد نوسانات مثبت و قابل توجهی در بازار سهام من جمله در خودرویی ها بودیم که البته قطعات بهترین عملکرد را در این میان به نمایش گذاشتند. در بازار روز جاری شاهد ورود پول هوشمند به نمادهای وساپا، گشان، وملل و شدوص بودیم.

اخبار بورسی

۱. مدیرعامل شستا خبر داد: نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو پروژه در شستا برنامه ریزی شده است که می‌خواهیم در اجرای آن از ظرفیت و توان شرکت‌های فعال اقتصادی جمهوری خلق چین استفاده کنیم.
۲. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست مشترک با رافائل گروسی: امروز آقای گروسی چندین بار گفت؛ ایران انحرافی از برنامه هسته‌ای خود نداشته است.
۳. ورود ۵۸ میلیارد تومانی پول حقیقی به بازار سرمایه
۴. افزایش سرمایه ۱۳۰ درصدی شفا دارو از محل سود انباشته تصویب شد
۵. گروسی: ما توافق کردیم که کار مشترک در زمینه شفاف‌سازی را ادامه دهیم
۶. شرکت پخش البرز، پخش، افزایش سرمایه ۴۷ درصدی از مبلغ ۹۵ میلیارد تومان به ۱۴۰ میلیارد تومان که از محل مطالبات و آورده نقدی انجام شده بود را در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند.
۷. مجوز افزایش سرمایه ۴۰۷ درصدی وپست از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد
۸. بیرشک، دبیر انجمن روغن نباتی: بخش خصوصی ۲۶۰ هزار تن روغن خام در بنادر دارد
۹. رئیس سازمان غذا و دارو: ارز دولتی دارو‌ها فعلا حذف نمی‌شود
۱‌۰. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران: قیمت خودرو‌های خارجی در ایران ۱۰ برابر قیمت‌های جهانی است.

خلاصه بازار سهام 

جمله طلایی روز

از داشتن نظریه های عجیب نترسید هر نظری که امروز مورد قبوله یک زمانی عجیب بوده...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01