نگاهی به بازار سهام

بازار سهام در معاملات روز جاری چشم انتظار بازگشت نمادهای خودرویی بود و ما شاهد نوسانات زیادی در کلیت بازار بودیم. بازار بورس تهران در معاملات روز جاری با افت تقاضا آغاز بکار کرد و این در حالی بود که با آنکه بازار سهام با برتری فروشندگان مواجه بود اما رفته رفته با نزدیکتر شدن به دقایق پایانی نیمه اول معاملات روز جاری شاهد بهبود تقاضا و تغییر رنگ تابلو معاملات اکثری نمادها من جمله پالایشی ها بودیم اما نه تنها لیدرهلی خودرویی به تابلو معاملات بازنگشتند بلکه شاهد افت بیشتری و دست بالای فروشندگان در نیمه دوم بازار بودیم بطوری که نماگر کل بورس تهران با افت بیش از 2500 واحد در سطح 1 میلیون و 404 هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هم وزن نیز افت بیش از 1880 واحدی را به ثبت رساند. نمادهای فولاد، تاپیکو و شبندر بیشترین تاثیر منفی و نمادهای شستا، پارس و شفن بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بروس تهران به ثبت رساندند.

نمادهای ساذری، نتوس، صایند و وملت نمادهای دارای حجم مشکوک در معاملات روز جاری بودند.

در معاملات روز جاری نمادهای قشرین، شلرد و سنیر از صف فروش به صف خرید رسیدند.

نمادهای توسن، کتوکا، کلر و نطرین سهم هایی بودند که در آستانه سقف قیمت روزانه به کار خود پایان دادند.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید نمادهای فوق در معاملات روز بعد احتمال قرار گرفتن در مدار مثبت شان بسیار بالا است.

با توجه به نقدینگی کم در بازار، بازار سرمایه لیدرمحور شده است؛ در واقع با حرکت لیدرها به سمت صف‌های خرید بازار مثبت خواهد شد و برعکس. گفتنی است؛ به روز هشتم آذر یعنی شروع مذاکرات وین نزدیک می‌شویم که نتیجه آن بر بازاربورس بسیار تاثیرگذار ‌و مهم است. همچنین دولت تا چند هفته آینده باید لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. موضوعی که بازار به شدت تحلیل و رصد خواهد کرد و سرنوشت صنایع در این بودجه خواهد بود و اینکه چه مقدار فروش اوراق بدهی را دستورکار خود برای سال آینده خواهند داشت. تا زمانی که ارزش خرد معاملات برای چند روز متوالی به بالای ۷ هزار میلیارد تومان نرسد، نمی‌توانیم انتظار رشد قیمت‌ها را داشته باشیم. فردا نیز احتمالا شاهد نوسانات منفی باشیم، البته گزارشات ماهانه‌ای که از روز گذشته به بازار مخابره می‌شود، می‌تواند نوسانات مثبتی را در برخی از نمادها ایجاد کند.

ارزیابی مهمترین فاکتورها 

این روزها شاهد راهی شدن گزارشات ماهانه شرکت ها بروی سامانه کدال هستیم که می توان گفت بر روی روند معاملاتی نمادها می تواند تاثیر گذار باشد. مهمترین فاکتور خبری برای هفته آینده، اخبار مربوط به بودجه است که می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. این طور که شنیده می‌شود تصمیم بر آن شده که دلار در بودجه با نرخ ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شود و این یعنی نرخ دلار نیمایی به عنوان مرجع رسمی قیمت دلار در نظر گرفته خواهد شد که این هم باز به نفع بازار سرمایه و سیگنال مثبتی برای کلیت بازار استدر هفته گذشته، شاهد شاهد خروج ۱۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم اما در صندوق‌های بادرآمد ثابت هم هیجان ورود پول حقیقی نداشتیم که این نشان از انتظارات تورمی افراد حقیقی است که با رشد قیمت دلار ترجیج می‌دهند سرمایه‌هایشان را کمتر به‌صورت ریال نگه دارند. این ریزش های روزهای اخیر بازار با سال گذشته تفاوت معناداری دارد. در سال گذشته پی بر ایی کلیت بازار بالا بود ولی دیروز پی بر ایی بازار به اعداد جذابی رسیده است و کم نیستند سهم هایی که به لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی قرار گرفته است و بدین جهت است که می‌توانیم بگوییم بازار سهام یکی از ارزانترین بازارها در شرایط فعلی است و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلندمدت دارند می‌تواند جذاب باشد.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

شاخص کل : شاخص بورس تهران در معاملات روز جاری با افت بیش از 2500 واحد در سطح 1 میلیون و 404 هزا واحد به کار خود پایان داد.

شاخص هم وزن: افزایش نسبی عرضه در معاملات روز جاری در نمادهای کوچک موجب شد تا شاهد افت بیش از 1800 واحدی نماگر هم وزن باشیم.

فلزی ها: در صنعت فلزی ها نماد فجهان در قیمت 569 تومان با نوسانات مثبت همراه بود. فولاد مبارکه در قیمت 1082 تومان با افت 2 درصد مواجه بود. ذوب آهن اصفهان در قیمت 377 تومان با افت 1 درصد مواجه بود.

خودرویی ها : چشم این گروه به بازگشت لیدرها بود که آن هم بازنگشتند. خودرویی ها در غیاب نمادهای لیدر گروهشان در مدار منفی و با افت نسبی تقاضا مواجه بودند. بطوری که خگستر در قیمت 253 تومان در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بود. خبهمن در قیمت 205 تومان با افت 2.5 درصد به کار خود پایان داد.    

محصولات شیمیایی : شفن همچنان ستاره ای در آسمان این گروه در حال چرخش بود. شلرد از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بشمار رفت. پترول افت 1 درصد را به ثبت رساند. نوری در مرز 12000 تومان دنبال شد.   

فرآورده های نفتی : نوسانات در این گروه بسیار بالا بود. در ابتدای نیمه دو معاملات روز جاری با افزایش تقاضا شاهد تغییر تابلو این گروه بودیم اما رفته رفته عرضه های حاکم شده در کلیت بازار موجب شد تا باز هم شاهد رنگ تابلوی سرخ در معاملات این گروه باشیم.  

بانکی ها: برخلاف روند روز گذشته که این گروه با صف خرید همراه بودند، امروز شاهد افت قیمت و عقب نشینی تقاضا در این گروه بودیم. وبملت در قیمت 311 تومان افت 2.6 درصدی داشت. وتجارت و وبصادر بترتیب افت 3 و 4 درصد را به ثبت رساندند.  

کلیت بازار: در بازار امروز حقیقی ها حدود 69 میلیارد تومان نقدینگی جذب بازار کردند. تجلیح، پارس و شفن با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز تغییری نداشت و همان حدود 4 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ٠.۵درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴٩٢هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١٢ میلیون و ۵٩٧هزار تومان، ٢٣ میلیون و ٧٣٢هزار تومان و ١١ میلیون و ۶٨٠هزار تومان رسید. ارزش ۶٠درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ٧ میلیون و ۵۵٨هزار تومان رسیده است.

خلاصه بازار 2 آذر ماه 1400

جمله طلایی روز 

شما باید همان تغییری باشید که می خواهید در دنیا احساس کنید.

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11