به گزارش پاداش سرمایه شاخص بورس تهران در معاملات روز شنبه 22 آبان ماه 1400 با افت 1.19 درصد (افت 17302 واحد) در سطح 1 میلیون و 439 هزار واحد قرار گرفت و نماگر هم وزن نیز افت 0.85% (افت 3341.57 واحد) را تجربه کرد و در سطح 356 هزار واحد قرار داشت.

شاخص هم وزن نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و افت قیمت هم شامل این دسته از نمادها هم شد و افت بیش از 163 واحدی را به ثبت رساند.

بازار بورس تهران در اولین روز کاری خود در هفته آخر آبان ماه با افت قیمت ها آغاز بکار کرد و در نهایت با کاهش بیش از 17 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 439 هزار واحد به کار خود پایان داد. فولادی ها و پالایشی ها در رتبه اول تاثیرگذاری منفی بروی شاخص کل نقش آفرینی کردند. بورس تهران با خبر لغو قیمت گذاری دستوری در روز 5 شنبه با افت تقاضا روبرو شد اما در مقابل دلار که یکی از محذک های اصلی بازار سهام است در مدار مثبت و با رشد خیره کننده در بالاتر از سطح 28700 تومان قرار گرفت.

نماگرها تماما در مدار منفی و با افت تقاضا مواجه بودند بطوری که عرضه کنندگان تواستند تا دقایق پایانی معاملات روز جاری سکان دار داد و ستد را در دست بگیرند.

در حالی آخرین هفته آبان ماه 1400 را آغاز کردیم که بازار سهام با توجه به اخبار زیادی که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در بازار مخابره شد انتظار به بازاری مثبت و پرتقاضا می رفت اما اتفاقی که  در راستای آزادسازی قیمت‌ها در بازار خودرو افتاد اگرچه مخالفانی داشت و مقاومت‌های برای تحقق آن بود، اما باید صورت می‌گرفت البته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حرکت به سمت آزادسازی قیمت‌ها در میان‌مدت، اتفاقات جالبی را در بازار سهام رقم می‌زند. بازار سهام با چند پارامتر به بازار جذابی تبدیل می‌شود. یکی از این پارامترها عدم کتمان دلار است. دلار به عنوان پیشران اصلی خود را نشان می‌دهد. رشد آهسته و پیوسته قیمت دلار بهتر از جلوگیری دستوری از آن است که در معاملات روز جاری هم شاهد قرار گرفتن دلار در قیمت 28700 تومان بودیم. در مجموع، حواشی خودروسازان چند روزی ادامه دار خواهد بود اما بازگشت اعتماد سهامداران به بورس، باز هم به تعویق می‌افتد.

در همان دقایق ابتدایی معاملات روز جاری شاهد تعلیق نماد خپارس و خساپا تا 2 آذر ماه بودیم. لیدرهای خودرویی بدلیل افشای اطلاعات دقیق تر تعلیق شدند و بازمانده های آنها در کف قیمت روزانه با صفوف فروش قابل توجهی مواجه بودند.

جان بازار را نگیرید...

خبر لغو قیمت گذاری دستوری موجب شد تا شاهد جوی ناامن در بازار سهام باشیم. بگذارید اعتمادها به بازار سهام بازگردد. امروز درحالی شاهد کاهش و افت شاخص‌‍‌ها در بازار بودیم که این مسئله پس از یک هفته رشد بازار رخ داد. در هفته گذشته، افزایش نرخ ارز، به همراه خوش‌بینی که در بازار وجود داشت و لیدر بودن گروه خودرویی موجب شد شاهد سبزپوشی شاخص‌ها باشیم. کلیت بازار نیز طی همین روند افزایش پیدا کرد و سبب شد خوش‌بینی در بازار ادامه‌دار باشد اما امروز اهد واکنش به اخبار بازار سهام بودیم و توجهی به رشد دلار در بازار بورس تهران دیده نشد. اواسط هفته گذشته خبر افزایش قیمت برای خودروهای داخلی، بازار را تحت تاثیر قرار داد؛ همچنین نحوه نادرست قیمت‌گذاری موجب منتفع شدن دلال‌ها شد. بازار سرمایه انتظار داشت، افزایش قیمت سبب افزایش درآمد و کسب سود برای خودرویی‌ها شود تا از زیان‌ده بودن خارج شوند اما چنین اتفاقی رخ نداد و خوش‌بینی جای خود را به نگرانی داد. با توجه به شرایط امروز، احتمالا فردا وضعیت معاملاتی کمی بهتر باشد و در روز دوشنبه شاهد تعادل در بازار خواهیم بود. ضمن اینکه با توجه به نرخ ارز و قیمت‌های جهانی که در برخی از محصولات شاهد هستیم، بازار از نظر بنیادی ارزندگی دارد و در صورتی که قوانین جدید وضع نکنند، احتمالا این واکنش‌ها موقتی باشد و بازار بورس به تعادل برسد.

در معاملات روز جاری نمادهای سخواف، وحافظ، ثاژن و فردا جزو نمادهای دارای حجم مشکوک به شمار رفتند.

در جدول زیر ورود پول هوشمند را مشاهد می کنید:

سفرهای استانی رییس جمهور کشورمان موجب شد تا نمادهای استانی مورد توجه بازار قرار بگیرند و روز سبزی را برای چندمین روز متوالی تجربه کنند. نمادهای وسکرمان، شلرد، وساغربی، وساشرقی و غسالم دارای ورود پول هوشمند بودند.

حال به بررسی برخی از نمادها و گروه ها می پردازیم

در صنعت فلزی ها نماد فملی بارها با رشد تقاضا در مدار مثبت قرار گرفت اما آنقدر فشار فروش در این صنعت هم بالا بود که نماد در نهایت در سطح 1370 تومان به کار خود پایان داد. فولاد مبارکه در قیمت 1169 تومان با افت 2 درصد به کار خود پایان داد وحجمی بالغ بر 61 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. امروز شاهد بازگشت نماد فخوز به گردونه معاملات بودیم که این نماد توانست مدار مثبت خود را حفظ کند و در قیمت 677 تومان به کار خود پایان داد.

در گروه فرآورده های نفتی نماد شاوان که در شب گذشته درخواست افزایش سرمایه 600 درصدی از محل سود انباشته خود را راهی کدال کرد توانست در دقایق ابتدایی با صف خرید همراه شود ودر نهایت در قیمت 14325 تومان به کار خود پایان داد.

بیاید تا با هم به بررسی برخی از اخبار و شایعات بپردازیم

همه روزه شایعات و شنیده‌های زیادی در بازار بورس به گوش می‌رسد. همانگونه که از اسمش پیداست اینها فقط شایعات هستند و نمی‌توانند مبنای خرید و فروش قرار بگیرند. بدلیل خبرهایی از حذف ارز 4200 تومان، در گروه‌ های سنگ آهن، قند و شکر، پالایشی، غذایی و دارویی بیشترین شایعات در بازار به گوش می‌رسد.

 در جریان صنعت خودرویی ها در غیاب لیدرهای گروه، باقی مانده از جمله خگستر، خبهمن با صفوف فروش بیش از 400 میلیون برگه سهم روبرو بودند. سهما جایزه نماد خکار در گروه قطعه سازها امروز بروی پرتفوها قرار گرفت و در کف قیمت روزانه شاهد صف فروش بیش از 10 میلیون برگه سهم در این نماد بودیم. خنصیر همچنان نماد پرتراکنش در میان قطعه سازها بشمار می رود زمزمه هایی مبنی بر رشد 40 درصدی در این نماد به گوش می رسد.

جمله طلایی روز

بدون تغییر رشد نخواهید کرد!

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اسفند 1402 ساعت 08:51
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 08:48
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 13 اسفند 1402 ساعت 08:50
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 16 بهمن 1402 ساعت 09:05