نگاهی به بازار سهام

به گزارش پاداش سرمایه،بازار روز سه شنبه در حالی آغاز بکار کرد که مجلس علنی به با حمحوریت حمایت از بازار سرمایه تشکیل شد و شاهد اخبار نسبتا قابل توجهی از نماینده های شهرها و وزیر اقتصاد بودیم. بازار بورس تهران در معاملات روز جاری با توجه به افزایش نرخ دلار و افزایش بهای نفت جهانی در بازار های جهانی شاهد رشد قیمت و قرار گرفتن نمادهای دلاری محور در مرکز توجهات بودیم. بازار بورس تهزان با افزایش تقاضا و لیدری پالایشی ها و فلزی ها توانست رشد بیش از 13 هزار واحد را به ثبت برساند و در محدوده بالای 1 میلیون و 447 هزار واحد به کار خود پایان داد.

در بورس امروز حقیقی‌ها حدود ۴۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد پنج هزار و ۲۲۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۵درصد یعنی چهار هزار و ۴۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و هتل و رستوران رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد زاگرس، شپنا و شبندر لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به بپاس، فجهان و بوعلی معطوف بود. مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت پتروشیمی زاگرس معادل ۶۷میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی بیمه پاسارگاد با برتری ۱۸میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۴۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۹۰میلیارد تومان بود.

 اما بازار سهام چطور بوده است؟

اما در مجموع بازار سهام در وضعیت خوبی قرار دارد، البته با توجه به ریزش اخیر انتظار داشتیم شاخص کل بورس به یکسری از حمایت‌های تکنیکالی برخورد کند و برگردد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، موقتی بودن روندهای تند و تیز است، تجربه خوبی هم در ابتدای سال 99 نداشتیم؛ در نتیجه بهتر است که مدیریت بر قیمت‌ها بهتر اعمال شود. گفتنی است؛ بهترین حالت برای بازار سرمایه این است که بنیاد شرکت‌ها و بنیاد اقتصاد با تصمیمات درست و به‌جا سازماندهی شود تا انعکاس آن را در بازار بورس ببینیم. به طور کلی جهت‌گیری صحبت‌های آقایان خاندوزی و عشقی در جهت حمایت از بازارسهام بود، اما حمایت از بورس باید به معنای حمایت از اقتصاد باشد. در واقع زمانی که راهکارهای اساسی و مناسبی برای حجم نقدینگی و رکود تورمی داشته باشند، تاثیر آن را در بازار سرمایه خواهیم دید.

 اردرهای بازار فردا در ابتدا جهت سنجش بازار خواهد بود اما با توجه به الگوهای موجود بازار فردا می توان تعادلی دید. در بازار فردا هرچند که گروه فلزات اساسی در بازار در نیمه دوم می تواند لیدر بازار باشد اما با توجه به خروج قابل توجه پول حقیقی از این گروه در جریان معاملات امروز در تیمه اول با چالش هایی همراه است که البته با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار آراد نمی توان این افت را خیلی اثرگذار دید

بورس تهران در معاملات روز جاری با گردش نقدینگی موجود در بازار سهام در پالایشی ها و فلزی ها دنبال شد و شاهد افزایش عرضه و سیو سود سهامداران در نمادهای خودرویی بودیم.

 پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ایران (18 آبان 1400) ارزش سهام عدالت 532 هزارتومانی دارندگان این سهام با کاهش 80 هزار تومانی به 11 میلیون و 241 هزار تومان رسید که با احتساب افزایش سرمایه ها، این رقم به حدود 13 میلیون تومان می رسد.

فلزی ها: افزایش نرخ ارز در بازار آزاد موجب رشد دلاری ها من جمله فلزی ها شد. فولاد و فملی امروز شاخص ساز بودند چرا که شاهد نوسانات مثبت و رشد قیمت در این دو نماد بودیم. فجهان و سایر نمادها در مدار تعادل دنبال شدند.

خودرویی ها : خودرویی ها در نوسانات خودرو غرق شدند. افزایش عرضه به بهانه نزدیک شده و قرار گرفتن نماد خودرو در محدوده مقاومتی موجب شد تا امروز هم شاهد حجم باور نکردنی معاملات در این نماد باشیم و در نهایت خودرو لیدر این روزهای بازار سهام در قیمت 204 تومان با رشد نسبی تقاضا در محوریت صفر تابلو به کار خود پایان داد. خساپا با عرضه بیشتری مواجه بود و نماد در قیمت 173 تومان با کم لطفی سهامداران افت بیش از 4 درصد را به ثبت رساند.

محصولات شیمیایی: رشد قیمت و سبزپوشی نمادهای این دسته از گروه موجب رضایت سهامداران اکثریت نمادهای محصولات شیمیایی گردید. اما در مقابل نوری با توجه به افزایش قیمت روزهای گذشته با افت قیمت مواجه بود.

فرآورده های نفتی : رو سفید کردن سهامداران گروه پالایشی در معاملات امروز قابل توجه بود. جهش قیمت به بهانه گرانی نفت در معاملات شب گذشته و قرار گرفتن قیمت ارز در کانال 28 هزار تومان تماما دست در دست هم دادند و در معاملات روز جاری شاهد قرار گرفتن تمام نمادهای گروه فرآورده های نفتی در سقف قیمت روزانه با لیدری نماد شبندر بودیم و در نهایت این گروه با صف خرید به کار خود پایان دادند.

بانکی ها: مدار معاملات نیمه دوم بانکی ها هم منفی دنبال شد. بانکی ها با معاملاتی کم رمق و کم عمق مواجه بودند. وتجارت و وبصادر مجددا در مدار منفی قرار گرفتند.

کلیت بازار : از همان دقایق ابتدایی معاملات روز جاری، بازار سهام با آغاز جلسه علنی مجلس با محوریت حمایت از بازار سرمایه روبرو بود و می توان گفت بازار بورس تهران در معاملات روز جاری سبز مجلسی را تجربه کرد. از سوی دیگر گزبانی نفت در بازارهای جهانی و افزایش نرخ ارز بازار موجب شد تا در معاملات امروز سه شنبه 18 آبان ماه 1400 شاهد افزایش و اقبال سهامداران به نمادهای دلاری محور باشیم. در بازار امروز  تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و 43 میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار شد. زاگرس، شپنا و شبندر با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز با رشد همراه بود و 5.2 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

جمله طلایی روز

بین هزاران دیروز و میلیون ها فردا

فقط یک امروز وجود دارد

امروز را از دست نده!

روز خوب ساختنی است

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 08:27