آلمان: هدفمان به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات است

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد امروز با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرده است.وی مدعی شد هدف برلین دستیابی سریع به نتیجه مطلوب در مذاکرات احیای برجام در وین است.

اروپا از ذخیره‌سازی‌های گاز برداشت می‌کند

اویل پرایس: مؤسسه مشاوره انرژی وودمکنزی این هفته اعلام کرد که اگر زمستان سردتر از حد معمول باشد، اروپا می‌تواند راهی برای فرار از کمبود گاز طبیعی داشته باشد. بازار بسیار محدود گاز اروپا ممکن است در صورت استفاده از بخشی از ذخیره‌سازی گاز  که سبب حفظ فشار گاز در مخزن‌ها می‌شود، از تنگنای عرضه خلاص شود.

افزایش قیمت نفت در معاملات روز گذشته

رویترز: با بروز نشانه های مثبت از رشد اقتصادی و به دنبال آن چشم انداز تقویت تقاضا برای انرژی، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.در عین حال، شرکت آرامکوی عربستان قیمت رسمی نفت فروشی خود را افزایش داده است. ️جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اوایل این هفته از تصویب لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری که مدت ها توسط کنگره به تعویق افتاده بود، استقبال کرد. این لایحه ممکن است رشد و تقاضا برای سوخت را افزایش دهد.

تامین شکر تا خرداد سال آینده/ برای حذف ارز 4200 تومانی تصمیم قطعی گرفته نشده

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ضمن اعلام تامین گندم مورد نیاز کشور از اردیبهشت ماه، تامین شکر تا خردادماه سال آینده، افزایش واردات برنج و کاهش واردات شکر در سال‌جاری، به حذف ارز 4200 تومانی و اینکه تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده است، اشاره کرد.

دیدار اعضای هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی با مدیرعامل شستا

اعضای هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور در ساختمان شستا با علی رستمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی دیدار و گفت‌و‌گو کردند و در جریان میزان پیشرفت پروژه‌های شستا در حوزه کشاورزی و دامپروری قرار گرفتند.

رایتل آماده ورود به بازار سرمایه

علی رستمی، مدیرعامل شستا با اعلام عرضه رایتل تا انتهای سال 1400 گفت: شرکت رایتل بعد از تجدید ساختار و بهبود وضعیت مالی و بعد از چند سال زیان دهی در دو سال گذشته به سود دهی رسیده است. رستمی افزود: به زودی رایتل در بازار فرابورس ایران پذیرش خواهد شد. با عقد قرارداد با کارگزارى صبا تأمین، فرآیند بورسى شدن شرکت در حال انجام است.

تاخت و تاز گرانی در بازار خودرو/ پژو پارس 305 میلیون تومان شد!

 رشد قیمت ها در بازار خودرو کماکان ادامه دارد به طوری که پژو پارس سال از 300 میلیون تومان در روز گذشته امروز به 305 میلیون تومان رسیده است. انواع خودروهای پراید موجود در بازار نیز افزایش قیمتهای چشمگیری را در 24 ساعت گذشته تجربه کردند به طوری که پراید111 ، امروز به 161 میلیون تومان رسیده است!

اجاره بها در تهران رکورد زد

آمار رسمی می‌گوید: متوسط اجاره‌ بهای مسکن در ماه گذشته بیش از ۴۸درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل جهش کرد؛ به‌طوری‌که این میزان صعود تند نه‌تنها در طول‌ ماه‌های سال ۹۷ تاکنون بی‌سابقه بوده که از همه نرخ‌های رشد میانگین سالانه طی سه دهه گذشته نیز بیشتر است.

وزیر اقتصاد: طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار بهزودی نهایی می‌شود

بازار سرمایه نمایشگر سیاست‌هایی است که در حوزههای مختلف قانون‌گذاری، صنعتی، معدنی، نفتی، پالایشی و پتروشیمی صورت می‌گیرد. بهبود بلندمدت و ایجاد اعتماد در بازار مستلزم همکاری و هماهنگی تمام بخش‌های اقتصادی است. کارگروه مشترکی بین وزارت اقتصاد و مجلس شروع به کار کرده تا طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار ظرف حداکثر یک ماه آینده به نتایج نهایی برسد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فعلا امکان پذیر نیست

عین‌اللهی، وزیر بهداشت:در مورد طرح شهید سلیمانی و مدیریت هوشمند، مجری وزارت کشور بوده و ستادی برای این کار پیش‌بینی شده است.درباره فوق العاده خاص پرستاران به طور مکتوب نظر موافق خود را اعلام کرده ایم، اما تصمیم گیرنده سازمان‌های دیگر هستند که باید منابع لازم را تامین کنند.به عنوان وزیر می‌گویم که تمام واکسن‌ های تولید داخل ما از بهترین ‌ها هستند و انواع پلتفرم واکسن ‌ها را داریم. به افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌کنیم به تدریج برای دریافت دز سوم واکسن مراجعه کنند.

چه خبر از بازار سنگ آهن و فولاد چین؟

معاملات آتی سنگ آهن پس از باز شدن در سطوح پایین، با افزایش اندکی همراه شد چراکه فعالان تجاری نگران تقاضای ضعیف فولاد ناشی از محدودیت های تولید زمستانی هستند.️معاملات آتی بورس کالای دالیان DCE برای تحویل ژانویه در جلسه معاملاتی صبح امروز با 0.09 درصد یا 0.5 یوان (7 سنت) رشد روزانه به 563 یوان در هر تن (88.00 دلار) رسید.️قیمت آتی میلگرد نیز در جلسه معاملاتی صبح امروز با 1.62 درصد یا 68 یوان (10.60 دلار) افزایش روزانه به 4270 یوان در هر تن (667.65 دلار) رسید.علیرغم این افزایش، تمایلات بازار به دلیل بالا رفتن موجودی محصولات نهایی فولاد که توسط کارخانه های چینی در اوایل نوامبر برای دومین هفته متوالی حفظ شده، پایین مانده است.️موجودی میلگرد، مفتول، نورد گرم، نورد سرد و مقاطع تخت متوسط در سوم نوامبر 5.67 میلیون تن ثبت شد که 5.9 درصد بالاتر از هفته قبل است و با توجه به فصل سخت تولید در زمستان انتظار می رود این حجم از موجودی، افزایش بیشتری داشته باشد.️ضریب بهره وری کوره های بلند چین نیز به دلیل حاشیه سود کم فولاد و محدودیت های تولید به پایین ترین سطح 18 ماه گذشته یعنی 76.43 درصد رسیده که در دوره 29 اکتبر تا 4 نوامبر کاهش 2.4 درصدی هفتگی را شاهد بوده است.️با توجه به محدودیت های سختگیرانه سینترینگ شنیده شده که بسیاری از کارخانه های چین تقاضای خود را برای محموله های فاین عیار متوسط تخفیف دار و فاین عیار پایین افزایش داده اند در حالی که تقاضا برای محموله های فاین عیار بالا مانند محموله های فاین Carajas به حالت تعلیق در آمده است.️علاوه بر این قیمت محموله های فاین Carajas تحت فشار افزایش موجودی قرار گرفته است که این امر منجر به گسترش محدودیت میان محموله های فاین عیار بالا و متوسط شده است درحالی که تمایل فزاینده ای برای محموله های فاین عیار پایین نظیر FMG SSF وجود دارد.️تقاضای سنگ آهن لامپ نیز تحت فشار حاشیه سود ضعیف فولاد قرار دارد اگرچه به دلیل قیمت بالای گزینه های دیگر مثل گندله  و کنسانتره داخلی در طول فصل زمستان، پرمیوم لامپ ثابت مانده است.

اخبار شرکتی:

عرضه اولیه سهام رایتل بعد از ا اصلاح ساختار سرمایه، ادغام شرکت‌ها و ...

مدیر عامل شستا از برنامه پذیرش و عرضه اولیه رایتل تا پایان سال جاری و بعد از اصلاح ساختار سرمایه، ادغام برخی شرکت‌ها و ... خبر داد . علی رستمی گفت: عرضه اولیه سهام رایتل  به عنوان هلدینگ ارتباطات شستا در فرابورس گامی دیگر برای افزایش شفافیت شرکت ها و بهبود جریان نقدینگی است. با اصلاح ساختار سرمایه، ادغام برخی شرکت‌ها و ... مقدمات عرضه اولیه رایتل فراهم شده و با عقد قرارداد با کارگزارى صبا تأمین، فرآیند در حال انجام است. وی ادامه داد: برهمین اساس شرکت رایتل بعد از تجدید ساختار و بهبود وضعیت مالی و شرایط کسب و کار ، آماده عرضه اولیه تا پایان سال جاری می شود . این شرکت بعد از چند سال زیان دهی در دو سال گذشته به سود دهی رسیده و  روند شاخص‌های عملکرد در سه ماهه اول  نسبت به سال گذشته ، افزایش یافته است .

سهامدار عمده فروشنده بلوک ۱۶.۷ درصدی "ثامید" شد + شرایط

شرایط و زمان عرضه بلوک ۱۶.۷ درصدی سهام شرکت توسعه و عمران امید بطور یکجا یا نقد و شرایطی توسط سهامدار عمده اعلام شد. گروه توسعه ساختمان تدبیر در نظر دارد بلوک ۱۶.۷ درصدی سهام شرکت توسعه و عمران امید را بطور یکجا یا نقد و شرایطی در بازار دوم معاملات بورس به فروش برساند تا در صورت انجام از درصد مالکیت بکاهد.به این ترتیب، مقرر شده ۵ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۹۲۴ سهم در نماد "ثامید" روز سه شنبه ۱۶ آذر از طریق کارگزاری تدبیرگران فردا عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۱۷۵ تومان و قیمت پایه کل ۱.۰۳ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.قطعیت معامله حداکثر طی ۱۴ روز کاری پس از تعیین برنده رقابت و منوط به پرداخت نقدی ۱۰ درصد ثمن معامله، تحویل یک فقره چک بانکی بابت ۹۰ درصد الباقی ثمن معامله، ضمانت نامه بانکی، مستندات توثیق سهام، نامه محضری، تکمیل و تایید قرارداد فروش و ارائه سند تسویه خارج از پایاپای از طرف خریدار به فروشنده است. بابت تضمین پرداخت الباقی ثمن معامله، خریدار یا خریداران باید به میزان ارزش ۱۰۰ درصد سهام عرضه شده، سهام شرکت مورد معامله را به نفع فروشنده و از طریق سپرده گذاری مرکزی به وثیقه گذارد که پس از تسویه کامل، رفع توثیق خواهد شد.

برنامه افزایش سرمایه ۲۲۴ درصدی زیرمجموعه دارای صف خرید سایپا

زیرمجموعه سایپا و دارای صف خرید از برنامه افزایش سرمایه ۲۲۴ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد. شرکت فنرسازی زر از برنامه افزایش سرمایه 224 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد.براین اساس، "خزر" در نظر دارد سرمایه فعلی را از 79.9 به 258.7 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی در صورت موافقت سازمان بورس از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اعمال خواهد شد تا قادر به اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت های مالی شود.بنابراین گزارش، فنرسازی زر که در جریان معاملات دوشنبه با رشد 4 درصدی قیمت سهام و صف خرید روبرو بوده، 47.7 درصد سهام آن در اختیار شرکت سازه گستر سایپا قرار دارد.

سهم بیمه ای پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۸۷ درصدی داد

 شرکت بیمه سامان از برنامه افزایش سرمایه 387 درصدی از سه محل خبر داد. بر این اساس، "بساما" درصدد است سرمایه فعلی را از 205.5 به هزار میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت فرابورسی از سه محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی ، سود انباشته و سایر اندوخته ها اعمال خواهد شد تا صرف انطباق سرمایه با مصوبه هیات وزیران، امکان فعالیت در زمینه بیمه گری اتکائی، حفظ و ارتقای نسبت توانگری مالی ، افزایش میزان قبول ریسک، افزایش حجم فعالیت در سایر زمینه ها غیر از بیمه گری از جمله فعالیت سرمایه گذاری ،افزایش حد قابل تحصیل اموال و دارایی های مورد نیاز ، گسترش شبکه فروش و حفظ جایگاه ویژه و مزیت رقابتی در صنعت بیمه شود.

۷.۵۳ درصد سهام "تاصیکو" توسط سهامدار عمده توثیق شد

سرمایه گذاری صدر تامین از توثیق ۷.۵۳ درصد سهام توسط سرمایه گذاری صبا تامین به عنوان سهامدار عمده خبر داد.سرمایه گذاری صدر تامین از توثیق 7.53 درصد سهام متعلق به سهامدار عمده خبر داد و با توقف نماد، آماده بازگشت به تابلو معاملات شد.براین اساس، "تاصیکو" اعلام کرد: سرمایه گذاری صبا تامین با دارا بودن 33.16 درصد سهام سرمایه گذاری صدر تامین ، عطف به درخواست توثیق 9 آبان و استناد به نامه 12 آبان سپرده گذاری مرکزی ، 774 میلیون و 949 هزار و 597 سهم متعلق به خود معادل 7.53 درصد را توثیق کرده است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدام شرکت مطالبات سود سهام خود را...
توسط الناز جمالی 19 مرداد 1401 ساعت 16:31
اخبار مهم و تاثیر گذار بورس/ افزایش...
توسط الناز جمالی 09 مرداد 1401 ساعت 16:32
آیا هفته ای مثبت پیش روی بازار سهام...
توسط الناز جمالی 08 مرداد 1401 ساعت 16:45
کدام شرکت‌ها در روند افزایش سرمایه قرار...
توسط الناز جمالی 12 اردیبهشت 1401 ساعت 12:58