نگاهی به بازار سهام

یکشنبه هر هفته شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم اما این هفته با یکشنبه های دیگر متفاوت بود چرا که آغاز هفته سوم ابان 1400 در ادامه رشد قیمت هفته گذشته موجب شد تا ما شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار باشیم. بازار بورس تهران درنیمه دوم معاملات روز گذشته با بازگشت شستا و فارس مدار مثبت خود را حفظ کرد اما عرضه ها در پالایشی ها، بطوری بود که انتظار افزایش عرضه در داد وستد روز یکشنبه را می توان داشت.

روز یکشنبه بازار سهام با لیدری خودرویی ها از جمله نماد خودرو در مدار مثبت آغاز بکار کرد ولی در مقابل نمادهای فلزی و پالایشی ها در مدار منفی آغاز کار کردند.  نمادهای وتجارت، خساپا، وبصادر و خودرو بدلیل نوسان 20 درصد  1 ساعت مجاز متوقف شدند...

مثبت زوری با سپر خودرویی ها

جدال خریداران و فروشندگان در دقایق نیمه اول بازار سهام در روز یکشنبه به قدری بالا بود که نه تنها هیجان چاشنی معاملات سهامداران شده است بلکه سیو سود برخی از آنها هم موجب شده تا در اکثریت نمادهای بزرگ و کوچک شاهد افزایش عرضه باشیم. بازار سهام مثبت های زوری با سپر خودرویی ها را در حال تجربه می کرد. عرضه ها به قدری بالا گرفت که شاهد کاسته شدن مثبت های نماگر بورس تهران بودیم. همچنین در بازار روز گذشته صندوقهای درآمد ثابت با خروج پول حقیقی روبرو بودند که این نقدینگی سر از نمادهای معاملاتی در آورد و محصولات شیمیایی دیروز با ثبت بیشترین میزان ورود پول حقیقی به ناکامی چند وقت اخیر پایان دادند.از طرفی رشد دلار هم به بازار بورس تهران آمد و موجب رشد ادامه دار بازار سهام گردید. 

سیلی سرخ فروشندگان بر نمای بازار سهام

همانطور که گفتیم، روز جاری را باید را باید بنام فروشندگان به ثبت رساند چرا که قدرت نمایی این دسته در نیمه اول معاملات همیشه بالا بوده و تقاضا در نیمه اول روز یکشنبه همیشه تضعیف شده است و امروز هم مستثنی از این موضوع نیست. بازار سهام که در معاملات روز شنبه در مدار مثبت و با رشد خیره کننده بیش از 42 هزار واحد روبرو بود، اکنون در برخی از نمادهای بزرگ با سیو سود سهامداران کوتاه مدتی مواجه است و شاهد نوسانات منفی و متعادل در اغلب این نمادها بودیم. اما نکته قابل توجه در معاملات این روزها، لیدری نماد خودرو در بازار بورس تهران بود. بطوری که داد و ستد این نماد می تواند تا حدودی تعیین کننده روند بازار سهام باشد. با شایعات حذف قیمت گذاری دستوری و آزاد سازی قیمت خودرو ، شاهد افزایش تقاضا در صنعت خودرو بودیم.

و اما اتفاقات مهم در معاملات این دو روز اخیر می توان از رکورد زنی ارزش معاملات خرد بگوییم تا رکورد زنی حجم داد وستد در نمادهای خودرویی که در نماد خودر بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون برگه سمه به ثبت رسید و در نماد خساپا بیش از 1 میلیارد تومان داد و ستد صورت گرفت. ارزش معاملات کل نیز بیش از 11 هزار میلیارد تومان به ثبت رسبد که بیش از 6 هزار میلیارد آن مربوط به ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس بوده است.

حرکت نقدینگی از صندوق ها و ورود به سهم و از طرف دیگر فرش سرخ فروش حقوقی ها در تغییر سهامداران از نکات داد وستد در این چند روز است.

براساس آمار اعلامی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی دوباره در مسیر افزایشی بالای 20 درصد قرار گرفت.البته بعد از اعلام برنامه فروش اوراق بدهی دولت در روز سه شنبه و متعاقب آن، لغو برنامه این فروش توسط بانک مرکزی، سیگنال های مثبتی به بازار سهام ارسال شد که تا حدی از موج های منفی در بازار سهام کاست. به دنبال مهمترین سیگنال های ارسالی، چالش معاملات بازار سهام در روز یکشنبه همزمان با تعطیلی کامودیتی ها، تغییر الگوی رفتاری بورس بازان در نیم ساعت پایانی معاملات روز شنبه بود. معامله گران در نیم ساعت پایانی به شدت شاهد کاهش ارزش صف های خرید و افزایش صف های فروش و به همان نسبت کاهش نسبت تعداد نمادهای خرید در برابر نمادهای فروش بودند. در روز یکشنبه اگرچه خریداران در سمت تقاضا با توان بالایی به دنبال عبور شاخص از نیمه اول کانال 1.4 میلیون واحد هستند  اما برای عبور از نقطه حمایتی 1.445 میلیون واحد، باید منتظر استمرار توان خریداران در سمت نمادهای تورمی ریالی بود.

حال به بررسی روند برخی از نمادها و گروه ها می پردازیم :

شاخص کل : معاملات روز جاری متعادل و با لیدری خودرویی ها آغاز بکار کرد اما حماسه آفرینان شاخص بورس تهران در نیمه دوم معاملات روز جاری بیش از 9600 واحد نماگر بورس تهران را منفی کردند.

شاخص هم وزن: جدال فروشندگان و خریداران در نمادهای کوچک هم موجب قدرت نمایی فروشندگان شد و شاهد افت بیش از 1500 واحدی نماگر هم وزن بودیم.  

فلزی ها : معاملات این گروه از همان دقایق ابتدایی با قدرت نمایی فروشندگان آغاز شد اما رفته رفته فشار فروش و سیو سود سهامداران به قدری بالا رفت که شاهد افت های بالای 4 درصد در بزرگان این گروه من جمله فولاد، فملی، ذوب و سایر نمادها بودیم.   

خودرویی ها: بازار سهام در معاملات روز جاری با سپر خودرویی ها توانست نیمه اول خود را با فروشنده کمتری سپری کند اما جدال خریداران و فروشندگان به قدری در نیمه دوم بازار بالا بود که شاهد عرضه صفوف خرید خودرویی ها من جمله نماد خودرو (لیدر این روزهای بازار) بودیم اما در نهایت نماد خودرو با عبور از حجم بیش از 2 میلیارد برگه سهم توانست مجددا در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شود. حجم معاملات خساپا هم بالای 1 میلیارد و 300 میلیون برگه سهم قرار گرفت. حجم های امروز خودرویی ها نشان از قدرت این گروه و لیدری آنها در بازار سهام می دهد.

محصولات شیمیایی:گروه محصولات شیمیایی متعادل و در برخی از نمادها مثبت دنبال شد. نوری در قیمت بالای 12 هزار تومان توانست رشد نزدیک به 2 درصد را به ثبت برساند. پترول رشد بیش از 2 درصد را در قیمت 327 تومان به ثبت رساند.    

فرآورده های نفتی :نوسانات منفی در نیمه دوم بازار با افزایش عرضه ها موجب سرخ پوشی نمادهای این گروه شد. شبندر در قیمت 645 تومان با ثبت حجم بیش از 166 میلیون برگه سهم باز هم در صدر بیشترین نمادهای داد وستد در این گروه قرار گرفت. شپنا افت بی از 3 درصد و شبندر افت بیش از 4 درصد را به ثبت رساند.

بانکی ها  : در بازار روز جاری زمزمه هایی مبنی بر بازگشت نماد بانک ملت به مدار معاملات به گوش می رسید. نوسان 20 درصدی قیمت در نماد وتجارت این نماد را در دقایق ابتدایی مجاز محفوظ کرد. اما تجارت با افزایش عرضه با گذشت یکساعت به مدار معاملات بازگشت ولی با نزدیک شدن به دقایق پایانی داد وستد شاهد افزایش تقاضا در این نماد بودیم. 

کلیت بازار : بازار سهام در یکشنبه این هفته هم با افزایش عرضه در اغلب نمادها دنبال شد و شاهد لیدری خودرویی ها در معاملات روز جاری بودیم اما با این تفاوت که در دقایق پایانی معاملات شاهد افزایش تقاضا بودیم. همچنین در بازار روز جاری شاهد ثبت و رکوردزنی ارزش معاملات خرد و همچنین رکورد زنی در حجم داد و ستد خودرویی ها بودیم.

جمله طلایی روز

هیچ‌وقت نگران موفق شدن نباشید! شما کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، و آن موقع موفقیت خودش به سراغتان خواهد آمد..

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 08:27
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 فروردین 1403 ساعت 08:31