بازار بورس تهران سبز شد...

بله بالاخره بازار سهام در مدار مثبت و با رشد قیمت همراه شد و ما شاهد افزایش تقاضا بعد از مدت ها در بازار سهام بودیم. بازار بورس تهران با حمایت و توجهات مسِولان جدید در مدار مثبت قرار گرفت. سبزی معاملات امروز یک نوع رنگ سبز دستوری به شمار می رفت. تداوم روزهای منفی به قدری بالا بود که موجب شد تا شاهد برگزاری جلسات مهمی در مورد بازار سهام با ریاست جدید سازمان بورس صورت بگیرد که به نظر بی تاثیر نبوده است. بازار سهام در معاملات سومین روز هفته بالاخره بعد از مدت ها رنگ سبز به خود گرفت و شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص ساز هستیم. شاخص بورس تهران با فلزی ها، معدنی ها، محصولات شیمیایی توانست در مدار مثبت نزدیک به 20 هزار واحد قرار بگیرد. در شرایط معاملاتی روزهای قبل، تنها تردید و انتظار خریداران تحرکات را در سمت تقاضا غیرفعال کرده و این درحالی است که تداوم شرایط کنونی، فقط مسیر فروشندگان را هموار می کرد و اجازه تحرک دوباره به خریداران در سمت تقاضا را نمی داد که امروز برخلاف روزهای قبل شاهد تقویت تقاضا در کلیت بازار بودیم.

شرایط بازار مساعد است

بازار سهام آینده خوبی را درانتظارش است چرا که نه تنها از لحاظ بنیادی در شرایط مساعدی قرار دارد بلکه بازار بورس تهران در نقاط فعلی در محدوده های قیمتی مناسبی بوده است و از لحاظ اصلاح چه زمانی و چه قیمتی روزهای قابل توجهی را سپری کرده است. همانطور مشاهد کردید تنها با یک حمایت کوچک بازار سهام از این رو به آن رو شد و شاهد تغییر جهت سهامداران در معاملات روز جاری در نقش خریداران بودیم. سهامدارانی که تا روز گذشته در صفوف فروش قرار گرفتن امروز در مقابل در صف های سنگین خرید در نمادهای خودرویی، بانکی و پالایشی ها و معدنی ها در حال جنب و جوش بودند.

یک توصیه

به تمام افراد علاقه مند در زمینه بورس توصیه می شود تا برای خود یک برنامه جامع و بلند مدت در نظر بگیرند و طبق آن عمل کنند. برای فهم بهتر این موضوع مثالی می زنیم تا تمام سوالات موجود در ذهن شما بر طرف گردد. به عنوان مثال تصور کنید که فردی می خواهد با مقدار سرمایه ای که دارد وارد بورس شود و سهام شرکت های مد نظر را خریداری کند. نکته اول این است که با تمام سرمایه و پس انداز خود وارد نشوید و ابتدا با مبالغ کم شروع کنید تا در طی خرید و فروش های مختلف و آزمون خطا های فراوان، استراتژی شخصی خود را بیابید. بعد از آن که مقدار مشخصی از سرمایه خود را برای ورود به بورس تعیین کردید، زمان آن است که به شناخت شرکت های سود ده و یا زیان ده بپردازید زیرا تمامی شرکت های موجود در بورس، سود ده نیستند و اگر این موضوع را ندانید و خرید های کورکورانه انجام دهید، حتما متحمل ضرر خواهید شد.

در کل بازار بورس تهران در معاملات روز جاری با رشد قیمت در اکثریت بزرگان و شاخص سازها توانستند رشدی بالغ بر 21 هزار واحد را به ثبت برساند و در بالاتر از سطح 1 میلیون و 361 هزار واحد به کار خود پایان دهد. فولاد، فملی، کگل، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند. شاخص هم وزن نیز مثبت به کار خود پایان داد و رشد بیش از 3100 واحدی را به ثبت رساند. کوچک ها هم نسبتا روز خوبی را سپری کردند. در معاملات روز جاری 91 نماد در سقف قیمت روزانه به ارزش 204 میلیارد تومان با صف خرید روبرو بودند و 130 نماد در کف قیمت روزانه با صف فروش به ارزش 369 میلیارد تومان مواجه بودند.

بیشترین حجم معاملات را نمادهای کرمان، کمند، خپارس، خبهمن و خودرو داشتند.

در مجموع سیگنال خرید آقای رییس کار ساز شد و حقوقی ها دست به جیب زدند و خریدارهای خود را در رکاب خریداران حقیقی تکمیل کزدند. بازار سهام در معاملات امروز در برخی از سهم ها در محدوده های حمایتی قرار گرفت که توانست با هجوم نقدینگی نسبی توسط حقوقی ها از محدوده های حمایتی برگشت ها خوبی را به ثبت برساند. در کل، باید صبر کنیم تا بودجه مشخص شود و تصمیمات اقتصادی دولت تعییت‌تکلیف شده و موج‌ اعتماد وارد شود تا اهالی بازار بتوانند اقدامات مناسبی را انجام دهند.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

رشد قیمت در نمادهای فلزی موجب شد تا امروز رنگ سبز تمام این گروه را فرا بگیرد و نمادهای لیدر این گروه فولاد و فملی توانستند در صدر بیشترین نمادها از لحاظ اثر گذاری بروی نماگر بورس بشمار روند. ذوب آهن اصفهان با رشد حداکثری قیمت در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد.

صف نشینی خریداران در نمادهای خودرویی تا پایان معاملات روز جاری ادامه داشت و شاهد شکل گیری صف خرید بروی نمادهای این گروه بودیم. خنصیر از نمادهای قطعه ساز امروز با حجم بیش از 44 میلیون برگه سهم روبروبود.  

در گروه محصولات شیمیایی هم رنگ سبز قابل توجهی را تجربه کردند و ما شاهد شکل گیری صف خرید بروی شگویا بودیم. شاراک رشد بیش از 4 درصد و در نزدیکی سقف قیمت روزانه قرار گرفت. نوری رشد بیش از 2 درصد را تجربه کرد. تقاضا در این گروه قابل توجه بود.   

قرار گرفتن نمادهای پالایشی در سقف قیمت روزانه هم به قدری بالا بود که توجهات در این گروه هم افزایش داد. شپنا، شبندر، شتران رشد حداکثری داشت.

رشد قیمت و افزایش تقاضا در نمادهای بانکی موجب قرار گرفتن بزرگان این گروه در سقف قیمت روزانه شد. وتجارت و بصادر و ونوین رشد حداکثری قیمت را داشتند.

اخبار شرکت ها

مبین: پتروشیمی مبین در سال ۹۹ به طور متوسط ماهانه درآمد ۱۰۲۱ میلیارد تومانی داشته است. درآمد شرکت در شش ماه ابتدای سال هشت هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان گزارش شده که نشان دهنده میانگین هزار و ۴۳۸ میلیاردی است. مبین در مهر هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان درآمد داشته است. فروش شرکت بدون در نظر گرفتن گاز خوراک و سوخت (که ارزش افزوده کمتر و نقش اندکی در سود سازی شرکت دارد) در مهر ۴۱۵ میلیارد تومان بوده است. نمودار فوق بر این اساس تهیه شده است. مقدار تولید ماهانه اکسیژن شرکت به طور میانگین ۱۳۱ میلیون متر مکعب بوده و این رقم در مهر ۱۱۸ میلیون است. مقدار تولید برق نیز ۳۷۳ هزار مگاوات ساعت گزارش شده، که برابر با میانگین تولید ماهانه است. محصول بخار دیگر محصول سود ساز شرکت، در این ماه با هزار و ۶۶ هزار تن، بالاتر از تولید ماهانه این محصول یعنی هزار و ۲۵ هزار واحد است.

شبهرن: در مهر فروش ۱۱۸ میلیون متر مکعب اکسیژن، ۱۹۵ هزار مگاوات ساعت برق و ۹۵۱ هزار تن بخار گزارش شده است. میانگین فروش ماهانه هر یک از محصولات یاد شده به ترتیب ۱۳۱ میلیون، ۲۰۲ هزار و ۹۶۱ هزار بوده است. تولید ماهانه روانکار شرکت نفت بهران در شش ماه اول سال به طور میانگین ۳۷ هزار متر مکعب بوده است. در مهر میزان تولید خوبی داشته و رقم ۴۰ هزار متر مکعب گزارش شده است. میانگین مقدار فروش ماهانه روانکار در نیمه اول سال ۳۴.۸ هزار متر مکعب بوده و فروش روانکار مهر بیش از میانگین و ۴۳ هزار متر مکعب رقم خورده است. نفت بهران در مهر ۹۶۶ میلیارد تومان فروش داشته است که این رقم بعد از فروش ۱۲۱۵ میلیاردی شهریور، بهترین فروش ماهانه شرکت است. در این ماه یک سوم درآمد را بخش صادرات تشکیل داده است. نرخ فروش روانکار روغن موتور دیزلی داخلی ۲۷ هزار و ۹۱۲ تومان در هر لیتر (متوسط شش ماهه ۲۵ هزار و ۴۲۹) و روانکار صادراتی (عمدتاً روغن‌های فرآیندی) هشت هزار و ۹۴۹ تومان (متوسط شش ماه اول هشت هزار و ۱۹۰) گزارش شد.

شیراز: پتروشیمی شیراز به طور میانگین در سال ۹۹ ماهانه ۹۱.۹ هزار تن آمونیاک به عنوان محصول اول زنجیره تولید کرده. میانگین تولید نیمه اول امسال ۹۲.۲ و مهر حدود ۶۴.۶ هزار تن بوده است. میانگین فروش ماهانه انواع اوره شرکت در سال گذشته ۱۳۷ هزار تن بوده و در شش ماه ابتدای امسال میانگین ۱۵۴ هزار تنی را گزارش کرد. این رقم در مهر ۱۳۸ هزار تن گزارش شد. مبلغ فروش شیراز در این ماه هزار و ۳۶ میلیارد تومان بوده است. این رقم بعد از فروش‌های عالی ماه‌های مرداد و شهریور، در زمره فروش‌های خوب شرکت قرار می‌گیرد. مجموع فروش هفت ماهه به شش هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان رسید که ۱۱۶ درصد بالاتر از فروش مدت مشابه سال ۹۹ است. میانگین نرخ فروش اوره در شهریور شش هزار و ۳۶۳ تومان به ازای هر کیلو بوده که در مهر با ۱۷ درصد رشد رقم عالی هقت هزار و ۴۷۵ تومانی را نشان می‌دهد.

جمله طلایی روز

هیچوقت از اقدام کردن نترس!

کسی که قدم برمیدارد و شکست میخورد

خیلی جلوتر از کسی است که هیچ اقدامی نمی‌کند!

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 08:27
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 فروردین 1403 ساعت 08:31