نگاه کوتاهی به بازار سهام

بازار به خون کشیده حال خوشی برای فعالان بازار سرمایه باقی نگذاشته است و سرمایه سهامداران در حال سوختن است. آتشی که به جان بازار افتاده در حال سوزاندن تر و خشک است. پس کجاس آن همه حرف از حمایت ها؟؟؟

شاید یکی از عوامل افت قیمت در اغلب نمادها، انتخاب نشدن مدیران شرکت‌های بزرگ است. با وجود کلیه اخبار مثبت در حوزه بنیادی بازار و درآمد خوب شرکت‌ها اما روند بازار سهام همچنان منفی است.بنابراین تنها علتی که برای پایین بودن حجم معاملات می‌توان در نظر گرفت عدم تایید مدیران بورسی به خصوص مدیران بانک‌ها است. از طرفی افزایش نرخ سود بین بانکی از دیگر عوامل ایجاد ترس و فرار نقدینگی ناچیزی است که در بازار سهام باقی مانده است.

پول، عامل محرک خواهد بود؟

بازار بورس تهران که این روزها با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کند و در عذاب است همچنان در مدار منفی و با افزایش عرضه روزهای معاملاتی خود را در حال گذراندن است و می توان گفت این بازار سهام انگیزه ای برای سهامداران باقی نگذاشته است. بازار بورس تهران در این روزهای پر عرضه در مدار منفی و با بی لطف برخی از سهامداران مواجه است و می توان گفت سهامداران در صدد فرار از این بازار به هر قیمتی می باشند. از طرفی فروش اوراق از طرف دولت آتش حاکم شده بر بازار سهام را بیشتر کرده است. افت چشم گیر ارزش معاملات خرد نشان عدم پول در این بازار می باشد. حال خوشی بازار سهام ندارد و انگیزه ای هم برای فعالان باقی نگذاشته است. آتشی که به جان بازار بورس تهران افکنده شده است تر و خشک را با هم می سوزاند.

بازار سرمایه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و سهامداران متضرر این روزها حال‌و روز خوشی ندارند و گلایه‌ها به اوج خود رسیده است. اما باید دید دلایل وضعیت این روزهای بازار چیست و بازار به چه سمتی پیش می‌رود؟ شاخص کل بورس روز گذشته به محدوده یک‌میلیون و 375 هزار واحد رسید و به نظر می‌رسد با توجه به فشار فروشی که این روزها در بازار وجود دارد، قادر به حفظ محدوده‌های فعلی نباشد و احتمال افت شاخص کل حتی تا محدوده‌های یک‌میلیون و 300 هزار هم دور از ذهن نیست.

بازار سهام در معاملات روز جاری با افت بیش از 35 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 340 هزار واحد قرار دارد و افت نماگر هم وزن نیز بیش از 10 هزار واحد به ثبت رسید.

حال و روز بازار سهام خوب نیست ..

در شرایطی که قرار داریم، سهامدار به دید کوتاه مدت و حتی میان مدت، به دلیل وجود ابهامات فراوان، حاضر به سرمایه گذاری در بازار نیستند. یکی از این ابهامات، شرایط و وضعیت مذاکرات برجامی است. در روزهای ابتدایی دولت رئیسی، پیش‌بینی می‌شد که دولتمردان تا قبل از شروع زمستان و شروع روند انتخابات سنای آمریکا، توافقات اولیه را برای برجام جدید انجام دهند، چرا که هر چه به انتخابات سنای آمریکا، یعنی نوامبر سال ۲۰۲۲ ،از عزم آمریکا برای انجام مذاکره با ایران و امید به سرانجام رسیدن و اتفاقات مثبت در این مسیر کم رنگ تر می شود. شرایط بازار دلار هم به تبعیت از مذاکرات و توافقات برجامی وضعیتی پر از ابهام دارد، حداقل در کوتاه مدت. اکنون هم که شاهد نوساناتی خنثی و قرار گرفتن دلار در کانال 27 هزار تومان هستیم. اگر در ماه‌های گذشته، روند نرخ دلار را یکی از مهمترین لیدرهای بازار سرمایه بدانیم، بی راه نگفته‌ایم. با وجود سیر صعودی و لاکپشتی نرخ دلار نیما و کاهش فاصله آن با دلار بازار آزاد، این نرخ دلار بازار آزاد است که برای سهامداران حقیقی اهمیت پیدا کرده است. از دیگر نگرانی‌های اهالی بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بورس، نرخ بهره بین بانکیست. تقریبا از روزی که دولت جدید مستقر شد، شاهد روند رو به رشد نرخ بهره بین بانکی بودیم. برای سهامداران سرمایه‌گذاری بدون ریسک در این شرایط کاملاً به صرفه است.
در هر صورت، روند افت شاخص کل بازار امروز، و سیر صعودی آن، نگرانی‌ها را برای بازار فردا و این هفته بیشتر کرد. با توجه به ریزشی که قیمت عمده سهام داشته اند، به نظر میرسد که بازار این هفته، متعادل سپری شود. بازار احتمالاً حداقل تا دو یا سه هفته آینده بر همین مدار حرکت کند. بنابراین بهتر است سهامداران اگر در گروه یا نماد خاصی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با توجه به شرایط حال حاضر بازار و با توجه به گزارشات منتشر شده در سامانه کدال، تحلیل خود را به روز کرده و تصمیم به سهامداری و یا تغییر در چینش سهام در پورتفوی خود بگیرند. به نظر میرسد بهترین تصمیم در این بازار در شرایط آرامش و به دور از هیجانات و با تغییر افق سهامداری و در نظرگرفتن پتانسیل رشد شرکتها از منظر بنیادی، گرفته میشود.

اما در مجموع یادتان باشد، شرایط این روزهای بازار سرمایه پایدار نخواهد بود.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

در پایان معاملات منفی و پر عرضه گروه فولادی ها نماد فولاد در دقایق ابتدایی معاملات بارها در مدار مثبت قرار گرفت اما در نهایت در قیمت 1092 تومان با افت 3.4 درصدی به کار خود پایان داد و بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.  

افت حداکثری قیمت و افزایش عرضه در گروه خودرویی به قدری بالا بود که تمام نمادهای این گروه را در کف قیمت روزانه قرار داد. افت 5 درصد شامل حال این گروه بود همانند گروه های دیگر این گروه هم در مدار منفی سپری شد.

افزایش عرضه و غلبه فروشندگان بر خریداران هم گروه شیمیایی بیداد می کرد. رنگ سرخ چاشنی معاملات این گروه هم بود. سهامداران این گروه هم زیر تیغ فروشندگان قرار گرفتند و شاهد سوختن تر و خشک در معاملات امروز این گروه بودیم.  

صف فروش عمده نمادهای پالایشی هم به چشم می خورد و شاهد افزایش عرضه و فرار سهامداران از نمادهای پالایشی نیز بودیم.

بی اعتنایی خریداران به نمادهای بانکی هم به قدری بالا بود که افت قیمت را نه تنها شاهد بودیم بلکه حجم معاملات در این گروه به شدت پایین بود.

جمله طلایی روز

مثل دانه روزانه رشد کن...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34