فروشندگان دست نگه دارند...

در روز سه شنبه چه گذشت؟

در معاملات روز سه شنبه شاخص بورس به نیمه کانال 1.4 میلیون واحد رسید و شرایط به نوعی با خریداران همسو بود. البته بازار فعلا در همان محدوده پایین ارزش معاملات خُرد دنبال میشود؛ به طوریکه در روز گذشته ارزش معاملات خُرد در 4 ماه اخیر به پایین ترین سطح رسید.

بازار سهام روز گذشته از سوی سبزپوشی کامودیتی‌ها در بازار جهانی و همچنین افزایش اندک نرخ دلار در بازار داخلی حمایت شد و رشد خود را گسترش داد. تردید که این روزها در بازار سرمایه شاهد آن هستیم، اخبار ضد و نقیض پیرامون بازگشت به دور جدید مذاکرات برجام است که موجب تحمیل ریسک‌های سیاسی و به تبع آن ریسک نوسان نرخ ارز می‌شود. به نظر می‌رسد گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها در ادامه بتواند تعادل را به بازار برگرداند

افت چشم گیر ارزش معاملات

دیگر شاخصه های عملکردی بازار سهام نشانه های متفاوتی به بازار ارسال کرد؛ جریان نقدینگی به بازار سهام همچنان منفی و ورودی پول به صندوق های با درآمد ثابت هم مثبت ارزیابی میشود. این درحالی است که سرانه خرید و فروش حقیقی ها در معاملات روز سه شنبه به نفع خریداران تغییر کرد. البته همچنان چالش و پاشنه آشیل بازار، پایین بودن ارزش معاملات خُرد است که به نظر میرسد روی کاهش توان خریداران میتواند موثر تلقی شود. با این وصف بازار همچنان میترسد و ترس و انتظار خریداران فعلا همچنان در بازار سنگینی میکند.

خریداران در روز سه شنبه که توانستند تا حدی خود را بازیابی کنند و دوباره شاخص را به نیمه کانال 1.4 میلیون واحد سوق دهند اما آنچه متصور میشود این است که این وضعیت ناپایدار و شکننده تلقی میشود. تغییرات کامودیتی ها و تغییرات بازار ارز که این روزها کاملا در حال سیگنال گیری از اخبار مذاکرات برجامی است موتورهای محرکه بازار شناسایی شدند که البته این وضعیت میتواند دوباره تغییر جهت دهد.

در روز پایانی معاملات، خریداران دوباره باید از همان ناحیه روز سه شنبه شروع به تحرکات قیمتی می کنند اما این وضعیت با توجه به همسویی فشار طبیعی فروش در بازار در روز پایانی هفته میتواند به مقابله با تقاضا بر آید و از شدت نوسانان بازار بکاهد.

فعلا بازار در همان نوسان محدود کنونی دنبال میشود و البته منتظر سیگنال های قوی تر برای تغییر جهت دهی وضعیت کنونی است. در صورت تداوم شرایط فعلی در اقتصاد و سیاست خارجه ایران، بازار نیز با همان مدار در نوسان محدود دنبال میشود.

در مجموع، بازار سهام روز گذشته از سوی سبزپوشی کامودیتی‌ها در بازار جهانی و همچنین افزایش اندک نرخ دلار در بازار داخلی حمایت شد و رشد روز پیشین خود را گسترش داد. آنچه این روزها در بازار سرمایه شاهد آن هستیم، تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض پیرامون بازگشت به دور جدید مذاکرات برجام است که موجب تحمیل ریسک‌های سیاسی و به تبع آن ریسک نوسان نرخ ارز می‌شود. به نظر می‌رسد گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها در ادامه بتواند تعادل را به بازار برگرداند.

اما در آخرین روز مهر ماه 1400

می توان گفت فروشندگان کوتاه بیا نبودند و شاهد افت قیمت در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک بودیم که نشات گرفته از افت قیمت های جهانی ها می بود اما آخرین روز مهر ماه با بی مهر به پایان رسید.

حکایت روزهای پاییزی بازار سهام، حکایت از روزهای سردی است که گرم می کند دلمان را به روزهای کمی سبزش !

افت قیمت ها در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک موجب شده است تا بازار سهام دچار رکود شود. رکودی که نه تنها در این هفته بلکه برای چندین هفته متوالی است که بازار سهام آن را به وضوح شاهد است. بازار بورس تهران روزهای بی رمقی را در حال گذراندن است یا می توان اینگونه گفت، بازار سهام دچار بی پولی در کنار بی اعتمادی شده است.

شرایط فعلی بازار را باید اینگونه تفسیر کرد: چندین نوع ریسک در کمین بازار سرمایه است.  

در حال حاضر بازار سرمایه درگیر چند نوع ریسک است و به همین علت نقدینگی به راحتی سمت بازار حرکت نمی‌کند. در درجه اول ریسک سیاست‌های بین‌المللی وجود دارد، به دلیل اینکه اخیرا ایران با عربستان وارد مذاکره شده و این مسئله می‌تواند بر درآمدهای نفتی ایران و مانور و قدرت ایران در منطقه اثر داشته باشد. در درجه دوم زمزمه‌هایی در مورد برجام از وین به گوش می‌رسد که قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود. در کنار این موارد عدم اطمینان در مورد نرخ دلار نیز وجود دارد به دلیل اینکه متغیرهای کیفی بر متغیرهای کمی مثل دلار اثرگذار و برای سهامداران حائزاهمیت است. از طرف دیگر، دولت به خاطر کسری بودجه خیلی زیادی که با آن مواجه است، مجبور به انتشار اوراق‌هایی هستند که منجر به جذب نقدینگی بسیاری از نهادهایی می‌شوند که مجبور به خرید این اوراق هستند و در نتیجه با کمبود نقدینگی روبه‌رو خواهیم شد.

قیمت های جهانی در این زمان:

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افت ملایم ارزش دلار که افزایش بازده اوراق قرضه را جبران کرد، افزایش یافت.  بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۷۳ دلار و ۶۵ سنت رسید.  بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه ۱.۲ درصد صعود کرده بود اما نهایتا به دلیل صعود بازده اوراق قرضه، عمده رشد خود را از دست داد.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم:

افت قیمت های جهانی موجب شد تا در اکثریت نمادهای فلزی در آخرین روز مهر ماه شاهد افت قیمت باشیم. نماد فنوال در مدار مثبت به گردونه معاملات بازگت.

برخلاف آتش بازی خریداران در دقایق پایانی معاملات روز گذشت امروز شاهد افت و عرضه سهام در این گروه بودیم. عقب نشینی خریداران موجب شد تا دست فروشندگان در معاملات امروز بیشتر باشد.   

سرخ پوشی معاملات روز جاری نمادهای پالایشی به قدری بالا بود که در اغلب نمادها شاهد شکل گیری صف فروش بودیم. شاراک و زاگرس از نمادهای دارای صف فروش در معاملات روز جاری بودند.

بالاخره شتران به مدار معاملات بازگشت. نماد شتران با افت بیش از 11 درصد به گردونه معاملات بازگشت و تاثیر منفی بیش از 1900 واحدی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند.

افت قیمت شامل بانکی ها هم بود و نمادهای این گروه هم در مدار منفی و در رکود حاکم شده در بازار دنبال شدند. دی همچنان سکاندار بیشترین نماد پر تراکنش در این گروه می باشد.  

جمله طلایی روز

اگه برات مهم باشه یه راهی پیدا میکنی،

در غیر این صورت یه بهونه پیدا میکنی...

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34