ناو هواپیمابر رونالد ریگان، خلیج فارس را ترک کرد

رسانه‌های آمریکایی روز سه شنبه  خبر دادند که ناو هواپیمابر «یواس‌اس رونالد ریگان» نیروی دریایی آمریکا خلیج فارس و منطقه استحفاظی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه را ترک کرد.به نوشته وبگاه «نیوی تایمز» این ناو هواپیمابر بعد از پنج ماه حضور در اّبهای منطقه به سوی بندرگاه «یوکوسوکا» در ژاپن عزیمت کرد. این ناو هواپیمابر آمریکایی در جریان خروج نیروهای آمریکا از افغانستان از این ماموریت پشتیبانی کرد.  _فارس

بلینکن: ایران باید به تعهدات راستیآزمایی هسته‌ای خود عمل کند

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با گروسی: ایران باید به تعهدات راستیآزمایی هسته‌ای خود عمل کند و اقدامات تحریکآمیز هسته‌ای را متوقف کرده و به دیپلماسی بازگردد. واشنگتن از ماموریت آژانس در راستی‌آزمایی عدم اشاعه هسته‌ای در ایران حمایت می‌کند.

کاخ‌سفید به‌دنبال نوین‌سازی ابزار تحریم

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از ماه‌ها بازبینی در نظام تحریم‌ها، با انتشار گزارشی نشان داد که همچنان تحریم را ابزاری می‌داند برای پیشبرد آنچه منافع ملی آمریکا نامیده، و به دنبال نوین‌سازی آن است.این وزارت‌خانه هشدار داد که باید اقدام‌های بیشتری علیه رمز ارزها اتخاذ شود. _تسنیم

عزم دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها

ال‌استریت ژورنال از عزم دولت «بایدن» برای کاهش تعداد تحریم‌های وضع شده در دوران ترامپ، به عنوان یکی از اهرم‌های فشار در سیاست خارجی خبر داد. وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده که در بازبینی اثربخشی تحریم‌ها، می‌بایست فشار تبعات اقتصادی ناشی از آن بر «گروه‌های آسیب پذیر» در نظر گرفته شود.به گفته بسیاری از منتقدان آمریکایی، تحریم‌های اعمال شده در دوران ترامپ،  تأثیر محسوسی در اهداف تعیین شده آمریکا نداشته‌اند.

احضار اعضای انجمن صنفی صنعت تایر برای ارائه توضیحات درباره افزایش قیمت تایر

 در پی افزایش قیمت انواع تایر، اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر جهت ارائه توضیحات به سازمان حمایت فراخوانده شده اند.همچنین مسئول مربوطه در امور تنظیم بازار (معاونت امورصنایع وزارت صمت) به سازمان حمایت برای بررسی دلائل اعمال این تغییرات و وجاهت قانونی آن درخواست داده است. _شاتا

قیمت شاخص گاز هنری‌هاب در سطوح بالا حفظ می‌شود

 اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا انتظار دارد قیمت‌های گاز طبیعی در زمستان امسال همچنان بالا بماند. بین ماه‌های اکتبر و مارس به‌طور میانگین   ۵ دلار و ۶۷ سنت  که بالاترین قیمت زمستانی گاز از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ خواهد بود.این نهاد انتظار دارد قیمت شاخص هنری‌هاب پس از سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ کاهش یابد زیرا افزایش تولید ال‌ان‌جی از صادرات آن پیشی می‌گیرد و قیمت میانگین آن در سال آینده میلادی ۴ دلار و یک سنت به ازای هر میلیون بی تی یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) خواهد بود.

مقام سابق آمریکایی: برای دادنِ شانس به دیپلماسی، باید ایران را بترسانیم

راس، مشاور سیاستخارجی اوباما: ایران، مذاکرات را به عنوان امتیاز به ما تلقی می‌کند. تهران فکر می‌کند بالا و پایین کردن ترس از برنامه هسته‌ایاش، باعث میشود که رفع تحریم‌ها بیشتر از آنچه در برجام آمده باشد و در ازای آن ایران امتیازهای کمتری بدهد. برای اینکه به دیپلماسی شانس بدهیم باید ایران را بترسانیم.

بررسی تامین ارز برای واردات خودرو در کمیسیون صنایع

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن:در نشست امروز بررسی راهکارهای رفع ابهامات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو و تامین ارز برای واردات خودرو مورد بررسی قرار گرفت.یکی از اعضای کمیسیون پیشنهاد داد، منشا ارز برای واردات خودرو، خارجی باشد به این معنا که از طریق ارز ایرانی‌های خارج از کشور که امکان انتقال ارز به کشور را ندارند، بتوان خودرو وارد کشور کرد.عباس پور افزود: رای گیری و تعیین تکلیف طرح ساماندهی صنعت خودرو به جلسات آینده کمیسیون موکول شد.

صادرات گاز مایع ایران رکورد 2 ساله را شکست

 نشریه «هلنیکس شیپینگ» در گزارشی اعلام کرد که صادرات گاز مایع (LPG) ایران از ژوئیه تا سپتامبر به بالاترین حد خود در طول دو سال گذشته یعنی حدود 500 هزار تن در ماه رسیده است.این در حالی است که در ماه سپتامبر صادرات گاز مایع ایران که عمدتا به سمت بازار آسیا روانه می‌شود، به رقم 556 هزار تن رسیده بود و انتظار می‌رود در ماه نوامبر دوباره افزایش یابد.

ژاپن خواستار افزایش عرضه نفت اوپک است

 وزیر صنعت ژاپن اعلام کرد که توکیو از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) می‌خواهد عرضه نفت را افزایش دهند زیرا بالا رفتن قیمت‌ها سبب افزایش نگرانی از بهبود تقاضا پس از بهبود از همه‌گیری ویروس کرونا شده است.همچنین نخست‌وزیر ژاپن به اعضای کابینه خود دستور داد مراقب تأثیر افزایش قیمت بر اقتصاد ژاپن باشند و به خبرنگاران گفت: ما از نزدیک تحولات بازار نفت خام و تأثیر آن بر صنعت داخلی و خانوارها را زیر نظر داریم.

افزایش 58 درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی

 تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 6 ماهه ابتدای سال 1400 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 12410.8 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 4551.9 هزار میلیارد ریال (معادل 57.9 درصد) افزایش داشته است. _بانک مرکزی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی: روند تعمیر تجهیزات نظارتی در همه سایتهای اتمی ایران به جز کرج به پایان رسیده است.

درخواست فوری گروسی از امیرعبداللهیان!

دیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «فایننشال تایمز» گفت وی فوراً نیاز دارد که با وزیر امور خارجه ایران برای بحث در خصوص پیشنهادات به منظور تقویت برنامه نظارت «شکننده» این نهاد در ایران، دیدار و گفت‌وگو کند. گروسی گفت: من هنوز نتوانسته‌ام با وزیر خارجه ایران صحبت کنم. باید در سطح سیاسی این تماس را داشته باشم. این امر ضروری است. بدون آن، ما نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.

افزایش تولید محصولات پتروشیمی

میرهاشمی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی:جتمع‌های پتروشیمی در 6 ماه نخست امسال 32.8 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را تولید و پس از رفع نیاز داخل به بازارهای جهانی عرضه کردند.تولید انواع محصولات پتروشیمی در نیمه نخست امسال رشد را تجربه کرد، به‌طوری که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش 8 درصدی تولید ثبت شده است.

اعلام نرخ تورم‌بخشی تا پایان هفته؛ نرخ‌های جدید خودرو به زودی تعیین می‌شود

معاون وزیر صمت در مورد زمان اعلام قیمت‌های جدید خودرو در کارخانه اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار بود قیمت خودرو به صورت 6 ماهه تغییر کند، در حال حاضر برنامه تغییر نرخ خودرو در دستور کار قرار گرفته است.محسن صالحی‌نیا  گفت: یکی از مؤلفه‌های اصلی تعیین قیمت خودرو، نرخ تورم‌ بخشی است که در بازه‌های زمانی مشخص از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود. در این راستا طبق استعلامی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم، نرخ تورم‌بخشی تا پایان هفته اعلام خواهد شد.معاون وزیر صمت افز.د: به محض دریافت نرخ تورم‌بخشی از سوی بانک مرکزی، جلسات مربوط به بررسی تعیین قیمت برگزار می‌شود و به زودی قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد. _مهر

پرداخت سود شستا از طریق سجام

 در حالی که پیش از این در شفاف سازی شستا روی سامانه کدال قرار یود که سود سهام از 4 آبان با مراجعه به شعب بانک رفاه پرداخت میشود در مجمع این شرکت مقرر شد که از طریق سجام در 25 آبان ماه پرداخت میشود.

با نامه دفتر صنایع معدنی؛

واحدهای فولادی ملزم به عرضه کل تولید خود در بورس کالا شدند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی با ارسال نامه‌ای به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان، خواستار عرضه کل تولید واحدهای فولادی مشتمل بر شمش فولادی شامل بیلت، بلوم، اسلب، انواع ورق، میلگرد شاخه و کلاف تیرآهن، ناوادانی لوله، پروفیل و... در بورس کالا شد.بدیهی است در صورت اجرا نشدن این موضوع، واحدهای تولیدکننده محصول فولادی مجاز به خرید شمش فولادی از بورس کالا نخواهند بود.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




گزارش بازار / ضد و نقیض مثل گروه...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 دی 1402 ساعت 15:26
گزارش بازار / بورس در...
توسط محمدباقر سلیمانی 11 دی 1402 ساعت 16:38
پیش بینی بازار / عرضه یا تقاضا...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 آذر 1402 ساعت 09:06
پیش بینی بازار / خبر تجدید ارزیابی برخی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 آذر 1402 ساعت 09:39