آشنایی با سهام جایزه در بازار سرمایه

چه زمانی سهام جایزه یک سهم شامل حال سهامدار می‌شود ؟؟

کسانی که سهام جایزه به انها تعلق می‌گیرد آیا مبلغی را باید واریز کنند ؟؟

آیا بعد از تخصیص سهام جایزه قیمت سهام کمتر می‌شود ؟؟

اگر قبل از برگزاری مجمع از سهم خارج شویم به سهامداران سهام جایزه داده می‌شود؟؟

حالا ؛ کجا ! و چجوری ؟

اگر ذهنت درگیر این موضوع است ولی نمیدونی چکار کنی ؛ با ما همراه شو . . .

 

سهام جایزه چیست؟

افزایش سرمایه یکی از رایج‌ترین راه‌های تامین مالی شرکت‌ها است. در بازار سرمایه ایران انواع روش‌های افزایش سرمایه معمولا به چهار دسته تقسیم می‌شود. همواره در افزایش سرمایه از محل سود انباشته و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، به سهامداران «سهام جایزه» تعلق می‌گیرد. در افزایش سرمایه از محل صرف سهام نیز ممکن است به سهامداران سهام جایزه تخصیص پیدا کند.

سهام جایزه در واقع سهامی است که  شرکت پس از تصویب افزایش سرمایه به روش‌های فوق در مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، به سهامداران فعلی خود تخصیص می‌دهد. از آنجا که به سهامداران بدون اینکه مبلغی را پرداخت کنند، سهام جدید تخصیص پیدا می‌کند، به آن «سهام جایزه» گفته می‌شود.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی (سهام جایزه)

در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، دارایی‌های ثابت شرکت مانند زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات و ... که به تبع تورم افزایش قیمت داشته‌اند را، مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد تا در صورت افزایش قیمت، ارزش جدید دارایی‌هایش را در ترازنامه به‌ روزرسانی کند.

در نتیجه افزایش میزان دارایی‌ها، میزان سرمایه و تعداد سهام سهامداران نیز افزایش و قیمت هر سهم کاهش می‌یابد و تعداد سهامی که اضافه شده است به عنوان سهام جایزه مطرح می‌شود. توجه کنید که اگر در خرید سهم دید بلندمدت دارید، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که منجر به اعطای سهام جایزه می‌شود را به شما توصیه می‌کنیم.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سهام جایزه)

تمامی شرکت‌های حاضر در بورس می‌توانند قسمتی از سود سالیانه خود را میان سهامداران‌ خود تقسیم نکرده و آن را در صندوق ذخیره پولی‌شان نگه‌داری کنند تا در زمان مناسب و برای تامین منابع مالی، این مازاد سود که حال به عنوان سود انباشته از آن یاد می‌شود در طی فرآیند افزایش سرمایه به سهامداران عرضه شود.

لازم به ذکر است که این سود انباشته شده هم با عنوان سهام جایزه به سهامداران تعلق می‌گیرد. در واقع شرکت‌ از محل همین سودهای ذخیره ‌شده، سرمایه خود را افزایش می‌دهد تا منابع مالی جدید مورد نیاز خود را تأمین کند.

بسیاری از سهامداران سهام شرکت مورد نظر خود را از قبل خریداری می‌کنند تا هم دارایی‌شان در فرآیند افزایش سرمایه قرار گیرد و هم صاحب سهام جایزه شوند. البته در این میان افرادی هم هستند که بر اساس تحلیل‌های خود نمی‌خواهند در افزایش سرمایه شرکت ‌کنند و قبل از  برگزاری مجمع از سهم خارج می‌شوند.

نکته آخر این که توزیع سهام جایزه بر کل دارایی‌ها، کل بدهی و حقوق صاحبان سهام، تأثیر خاصی به جا نخواهد گذاشت و در این فرایند تنها سرمایه اسمی شرکت تغییر می‌کند اما همین کار سبب قدرت جذب نقدینگی و گسترش بازار آن شرکت می‌شود.

با پاداش سرمایه، آسوده و پرسود باشید...

 

مدیر آموزش: مرضیه گل محمدی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.




بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 08:42
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50