بازار سهام در این روزها یک روند خنثی را تجربه می کند. در همین راستا پاداش سرمایه به گفتگو با قاسم عاشوری کارشناس بازار سرمایه پرداخت و گفت:

عاشوری روند حاکم شده بازا سهام را نوسانی دانست و گفت: آغاز معاملات در سومین روز کاری هفته دوشنبه 26 مهر ماه 1400،  با توجه به جو منفی نیمه دوم بازار و با عرضه های زیادی که روز یکشنبه سیاه بازار بورس تجربه کرد، اکثریت سهام پیشتاز بازار در محدوده منفی 3 الی 4 درصد معامله شدند و سهام صنایع کوچک که از نظر بنیادی شرایط خوبی ندارد به محدوده منفی 5 و در نهایت در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه شدند. به طوری که به خاطر جو منفی بازار صفوف خرید سنگین سهام گروه های روی عرضه شدند و شاخص کل با 6000 واحد منفی به 1430000واحد رسید اما با گذر زمان بازار در معاملات روز یکشنبه شاهد بهبود تقاضا و ادامه دار بودن روند معاملاتی برخی از نمادها بودیم.

عاشوری در ادامه روند خنثی بازار سهام خاطر نشان کرد:  با این وجود در این روزها بازار حالت نوسانی دارد و از رشد بازار بر خلاف انتظار خبری نیست که دلیل آن ابهامات زیاد و عدم ورود نقدینگی به بازار است.

این کارشناس از سایر عوامل موثر بر بازار سهام گفت و  از عوامل تاثیر گذار بر شرایط فعلی بازارسهام نیز به موارد زیر اشاره کرد:

1- ریسک نرخ ارز:  باتوجه به زمزمه های آغاز مذاکرات و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی،قیمت دلار قابل پیش بینی نیست و بازار نسبت به کاهش دلار ترس دارد هر چند واقعیت های اقتصادی نرخ پایینی برای دلار متصور نیست. چون قیمت گذاری محصولات شرکت ها معمولا با دلار نیمایی انجام می شود که در شرایط فعلی دارای اختلاف 20 درصدی با بازار آزاد است و حتی احتمال رشد دلار در سامانه نیما وجود دارد که به نفع شرکت های بورسی است .

2-ریسک نرخ بهره : با توجه به کسری بودجه شدید دولت و نیاز به تامین مالی نرخ بازده تا سررسید اوراق با درآمد ثابت افزایش پیدا کرده است و احتمال تاثیر نرخ های اوراق به سودهای بانکی و افزایش نرخ سود ، زیاد است که بر ورود نقدینگی بر بورس تاثیر گذاشته است .

3-قیمت گذاری دستوری : اظهارات وزیر صنعت در مورد قطع وابستگی قیمت کالا ها به دلار یکی از موارد ابهام بر انگیز بازار سهام است که تقاضا در بازار را تحت تاثیر قرارداده است اینکه این سیاست قابلیت اجرا دارد یا ندارد ،گذر زمان مشخص میکند . هرچند به نظر می رسد امکان پذیر نباشد و باعث ایجاد مشکلاتی برای صنایع مثل شرایط فعلی صنعت خودرو ، خواهد شد .

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01
صندوق تثبیت حامی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20