سخنگوی وزارت خارجه:

سفر باقری به بروکسل برای ادامه گفتگوها با نماینده اتحادیه اروپاست. در پی برخی نقل قول‌ها و برداشتها از سخنان وزیر امورخارجه در جلسه غیرعلنی امروز مجلس مبنی بر آغاز مذاکرات ایران و 4+1 از این هفته، خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار داشت:همانطور که قبلا اعلام شده بود سفر آقای دکتر باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به بروکسل صرفا با هدف ادامه گفتگوها با انریکه مورا معاون جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بر اساس توافق در تهران خواهد بود.

مهم؛ قیمت‌گذاری فولاد و پتروشیمی

فاطمی امین ، وزیر صمت گفت: به جد دنبال این هستیم که قیمت دلاری را حذف کنیم که در مورد فولاد رخ داد. عرضه ۱۲ ماه فولاد و پتروشیمی در ۲ هفته آینده خواهیم داشت. اگر عرضه ۱۲ ماهه را شروع کنیم، هر پیمانکار می‌فهمد قیمت کالا ۲ ماه دیگر چقدر خواهد بود و این یعنی پیش بینی کردن؛ یا بحث حذف سهمیه ها که رانت ایجاد می کند.قیمت شمش در بازار ۱۳ هزار تومان است که اگر قرار بود بر اساس دلار قیمت گذاری شود به بالای ۱۸ هزار تومان می‌رسید. به طور کلی قیمت محصولات باید با واقعیت اقتصادی ایران تعیین شوند نه با نرخ دلار.وزیر صمت افزود: در تولید برخی محصولات کسری داریم که این کسری از طریق واردات جبران می‌شود. منتهی باید این محصولات نیز با قیمت‌های داخلی تطابق نسبی داشته باشند که این مساله با عرضه‌های تلفیقی انجام خواهد شد.

هدف‌گذاری برای افزایش ۵۰ درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی

 خاندوزی، وزیر اقتصاد:باید تلاش کنیم فرآیند‌های مالیات‌ستانی هوشمندتر شود و از نظام‌های پُرچالش سنتی تا حد ممکن فاصله بگیریم.یکی از تعهدات و برنامه‌های ما در دولت سیزدهم هدف‌گذاری برای افزایش ۵۰ درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی است و این افزایش مشروط بر این است که بار مالیاتی بخش‌های تولیدی کاهش یابد.

قالیباف: زندگی مردم وارد فضای‌ مجازی شده‌ است

رئیس مجلس:امروز زندگی واقعی مردم در همه ابعاد، وارد فضای مجازی شده است؛ مگر می‌شود قانون اساسی را پشت درهای بسته اجرا کرد.متاسفانه چندی پیش جریانات خاصی در داخل و خارج ادعا کردند که مجلس می‌خواهد پشت درهای بسته قانون‌گذاری کند.باید نخبگان و صاحب‌نظران این حوزه را دعوت کنیم و حرف‌های آن‌ها را بشنویم.

روسیه:

 اگر طرف ایرانی نیاز دارد، مذاکرات در بروکسل می‌تواند مقدمات از سرگیری گفتگو‌های وین باشد .لازم به گفتن نیست که جایگزین مذاکرات اصلی نیست

مذاکرات بروکسل جایگزین گفت‌وگوهای وین نیست

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین تاکید کرد که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل جایگزین مذاکرات در وین جهت احیای برجام محسوب نمی‌شود.یک خبرنگار غربی روز یکشنبه در توییتی نوشت: دیپلماتی به من گفته است که گفت‌وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزین ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا شود. یخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در واکنش به این اظهار نظر، در توییتی نوشت: البته گفت‌وگوها در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین بر سر برجام شود. لازم به گفتن نیست. اگر طرف ایران نیاز داشته باشد، جلسه آینده در بروکسل می‌تواند به عنوان مرحله مقدماتی درخصوص ازسرگیری مذاکرات حقیقی در وین محسوب شود.مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین با روی کار آمدن دولت جدید ایران جهت بررسی‌های لازم فعلا متوقف شده است. ایران ابراز آمادگی کرده است که با تمام شدن این بررسی‌ها، زمان مقرر آغاز دور هفتم این مذاکرات با هماهنگی طرف‌های مقابل انجام خواهد شد.

خودروهای کف پارکینگ خودروسازان، منتظر یک قطعه خاص!

محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت:خودروهای کف پارکینگ، به دلیل نبود برخی قطعات خاص دپو شده‌اند و بیشتر منتظر یک سری قطعات خاص‌ "های تکی" هستند که عمده آن وابسته به میکروچیپ‌هایی است که بحران بین المللی داریم.قطعاتی که قطعه سازان داخلی تولید می‌کنند تقریبا کمتر باعث ماندن خودرو کف پارکینگ شده است، البته که بحث بحران جهانی تراشه ها و دریافت نکردن مبلغ قطعه سازان و روان‌ کار نکردن زنجیره تامین پا بر جاست، اما این مشکل خاص که در حال حاضر باعث شده این حجم از خودرو کف پارکینگ دپو شود، درصد کمی قطعات الکترونیکی های تکی است که وارداتی هستند.وابستگی وارداتی عمده خودرو‌های داخلی به ۱۵ درصد قطعاتی است که در داخل تولید نمی شود و در خارج نیز مشکل تولید دارند چرا که عمدتا مشکل تولید آنها مربوط به مواد اولیه خاصی است که در کل خاورمیانه تولید ندارد.اخیرا انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سفری درباره از سرگیری مذاکرات وین به تهران داشته است که به نوشته روزنامه نشنال، زمان از سرگیری این مذاکرات نهایی نشده است و دو طرف[ایران و اتحادیه اروپا] روزهای آتی در بروکسل نشستی دوجانبه خواهند داشت تا موضوع از سرگیری مذاکرات را بیشتر بررسی کنند./ ایسنا

یک دیپلمات اروپایی: به نظر می‌رسد برای آغاز مذاکرات وین به بن‌بست رسیده‌ایم/  امیدی به ازسرگیری گفتگوها برای احیای برجام وجود ندارد!

 یک دیپلمات اروپایی به پولیتیکو گفت: به نظر می رسد (در زمینه از سرگیری گفتگوهای هسته ای با ایران) به بن بست رسیده ایم و من بسیار نگرانم. امیدوارم اشتباه کنم ولی اگر کارها بر همین منوال پیش برود، به هیچ جا نمی رسیم.این دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود مدعی شد ایران فقط به دنبال وقت تلف کردن است و گفت: من بدبینم که ایده گفتگو در بروکسل هم می تواند تنها یک مسیر انحرافی باشد. وی افزود: ایرانی‌ها آماده حضور در وین و آغاز گفتگوهای برجام نیستند؛ این ایده بدی نیست که ما با مذاکره‌کنندگان جدیدی از سوی ایران مواجه باشیم و خط به خط به جلو برویم و در مورد سوالاتی که آنها احتمالاً دارند، شفاف سازی کنیم.

ارزش املاک خودروسازان / چرا اموال غیرتولیدی را نمی‌فروشند؟

 ایران‌خودرو و سایپا به افشای جزئیات زمین و ساختمان‌های تحت تملک خود پرداختند. در این لیست جمع بهای تمام شده زمین و ساختمان‌های سایپا دو هزار و 700 میلیارد تومان و بهای تمام شده زمین‌ها و ساختمان‌های ایران‌خودرو نیز 6 هزار و 800 میلیارد تومان تخمین زده شده است. از طرفی طبق آخرین گزارشی که از قطعه‌سازان دریافت شده، کل مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین داخلی از دو خودروساز به بیش از 45 هزار میلیارد تومان رسیده که حدود 12 هزار میلیارد تومان از این رقم، مطالبات معوق تعیین تکلیف نشده است. با توجه به این مساله این سوال مطرح است که چرا خودروسازان با وجود دست‌وپنجه نرم کردن با چالش نقدینگی به نوعی از فروش زمین و ساختمان‌های غیر تولیدی خود ممانعت می‌کنند؟

فوری و مهم برای خودروسازان

 وزیر صمت: در سال آینده بحث قرعه کشی خودرو را نخواهیم داشت!فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های پیش رو بازار خودرو، گفت: برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه کشی خودرو را نداشته باشیم.

قیمت اوره صادراتی ایران در کارگروه نفت و گاز پارسیان در هفته جاری 750 دلار در هر تن فوب تصویب شد.

در هفته جاری قیمت اوره صادراتی ایران با 20 دلار افزایش به 750 دلار در هر تن فوب رسیده است. همچنان بازار اوره به دلیل رشد قیمت انرژی، افزایشی پیش بینی می شود.  _پتروتحلیل

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اسفند 1402 ساعت 08:51
بازگشت خودرو در نیمه...
توسط محمدباقر سلیمانی 29 بهمن 1402 ساعت 14:38
گزارش بازار / ضد و نقیض مثل گروه...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 دی 1402 ساعت 15:26
گزارش بازار / بورس در...
توسط محمدباقر سلیمانی 11 دی 1402 ساعت 16:38