عمکلرد بازار سهام در یکشنبه سیاه

بازار سهام در معاملات روز جاری یکشنبه 25 مهر ماه 1400 در مدار منفی دنبال شد و با غلبه فروشندگان در نیمه دوم داد و ستد روز جاری شاهد افت بیش از 1300 واحدی نماگر بورس بودیم بطوری که نمادهای بزرگی که در معاملات روز گذشته با رشد قیمت روبرو بودند، امروز بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند. اما در مقابل نمادهای کوچک در مدار منفی و با فشار فروش بیشتری مواجه بودند بطوری که نماگر هم وزن از همان دقیق ابتدایی با افت مواجه و در نهایت با ثبت کاهش بیش از 3800 واحدی در مدار منفی دنبال شد و نمادهای شپنا، حکشتی و خودرو بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند.

مروری بر شنبه

 اما روز گذشته، در اولین روز کاری هفته شاخص کل بورس بیش از 40 هزار واحد رشد کرد و رکورد صعود در سال 1400 را جابه‌جا کرد. همانطور که در گزارش بورس دیروز گفته شد با توجه به رشد قیمت‌ کامودیتی‌ها و قیمت دلار پیش بینی می‌شد که بزرگان صنعتی بازار رشد کنند و شاخص کل را بالا بکشند. فولاد، فملی، شستا، کچاد، پارسان، تاپیکو، شپدیس، وغدیر، نوری، کگل، ومعادن، شبندر، فخوز، پارس، وبملت، میدکو، رمپنا، شیراز، اخابر، وتجارت، شفن، خودرو، شاراک، وامید، مبین، وبصادر، تاصیکو و کاوه بزرگان شاخص‌ساز بازار بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند.
در پایان معاملات دیروز 164 نماد صف خرید داشتند و ارزش صفوف خرید هزار و 307 میلیارد تومان بود. انرژی3، فاسمین، فملی، کروی، کدما، فسرب، فولاد، شستا، کیمیا، نوری، فرآور، شبندر، فسبزوار، فزرین، ذوب، فروی، ومعادن، توسن، خنصیر و فایرا بیشترین صف‌ خرید را داشتند که همگی از صنایع کامودیتی محور هستند.
همچنین پس از 8 روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و 548 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار شد.

ورودی پول به کدام نمادها بوده ؟

نمادهای پالایشی شپنا و شبندر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و شستا، تاپیکو، شپدیس، شیراز و پارسان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.
بنابراین روندهای درونی بازار نشان از قدرتمندی روندهای صعودی بورس دارد. تحلیل‌گران تکنیکی علت جهش شاخص را اثر کف حمایت 1.4 میلیون واحدی می‌دانند، به طوری که شاخص تا سطح یک میلیون و 437 هزار واحد بالا آمد.

بدنبال عاملی برای رشد

 اما بنظر بازار بدنبال محرک قوی تری برای ادامه دار کردن رشد خود می گردد که با انتشار گزارش‌ عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها، رشد قیمت دلار و افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها می توان گفت از عوامل جهش بازار می توان نام برد. بنابراین عوامل بنیادی موثر بر قیمت سهام شرکت‌ها و روندهای درونی بازار مانند ورود نقدینگی حقیقی و رشد تقاضای حقیقی، به عنوان شاخص‌های عملکرد بازار در روز گذشته، همگی حاکی از تداوم رشد قیمت‌ها در معاملات روز دیروز را می دانند اما همانند هفته های گذشته، در روز یکشنبه معاملاتی هر هفته ما شاهد افت قیمت در اکثریت نمادها و موج منفی در بازار سهام بودیم که امروز هم مستثنی از این موضوع نبود و ما شاهد افت قیمت در اکثریت نمادهای بزرگی بودیم که نه تنها در روز معاملاتی قبل با رشد قیمت همراه بودند بلکه در اغلب آنها شاهد شکل گیری صف خرید بودیم اما در مقابل روز گذشته امروز را مشاهد کردیک که افت قیمت تمام نماهای بازار را فرا گرفت و نه تنها بازار سهام به قیمت های جهانی واکنش نشان نداد بلکه معاملات اغلب نمادها با افزایش عرضه در مدار منفی کامل دنبال شد.

خودرویی ها اولین گروه منفی !

در معاملات امروز خودرویی ها اولین گروهی بودند که با افت قیمت مواجه شدند و فشار فروش تابلو معاملات این گروه را در مدار منفی قرار داد.

خبر جذاب برای سهامداران شپنا و شراز

امروز شرکت پالایش نفت اصفهان شپنا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مقادیر فروش مندرج در گزارش فعالیت ماهانه، مقادیر تحویل یافته تا پایان هر ماه می‌باشد، در حالی که مقادیر منجر به درآمد عملیاتی در صورت‌های مالی، مقادیر فروش فرآورده به صورت مستقیم توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های ایران (به عنوان حق‌العمل کار) می‌باشد. افزایش سرمایه ۹۷۰ درصدی شراز همچنین شرکت پالایش نفت شیراز با نماد شراز  از محل سود انباشته و اندوخته طرح توسعه افزایش سرمایه می‌دهدشرکت در اطلاعیه‌ای اعلام نمود که: پیرو گزارش منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر پیشنهاد افزایش سرمایه به استحضار می‌رساند پیشنهاد افزایش سرمایه این شرکت مورد موافقت اعضای هیات مدیره قرار گرفته است. بدیهی است درصورت تغییر مبلغ افزایش سرمایه، مراتب جهت اطلاع سهامداران محترم شرکت سریعا اطلاع رسانی خواهد شد.

اخبار روز

ولی الله سیف رییس کل سابق بانک مرکزی به ۱۰ سال حبس محکوم شد

تصمیم هیات مدیره برای افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی واعتبار
تصویب افزایش سرمایه ۵۰۴ درصدی در وهنر

مجید عشقی رئیس جدید بورس: دولت هیچ سودی را در بورس تضمین نمی‌کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران هشدار داد: خطر تورم سرسام آور در اقتصاد ایران!
طرح جهش تولید مسکن مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت
پس از ۱۴ هفته رشد، شیب افزایش نرخ سود بازار بین بانکی به کمترین میزان خود رسید.
شرکت بورس اوراق بهادار تهران به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر تعلیق شد!
رئیس سازمان بورس: یکی از برنامه‌های اصلی ما توسعه بازار بدهی است.

 

جمله طلایی روز 

 

گاهی کوچکترین قدم در مسیر درست به بزرگترین قدم زندگیت ختم میشه...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01
صندوق تثبیت حامی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20