فروشنده ها کوتاه بیا نبودند...

در آخرین روز معاملاتی هفته هم شاهد افزایش عرضه و کم عمق بودن حجم معاملات در نمادهای بزرگ و کوچک هستیم. بازار سهام دچار رکود شده است. رکودی که در بازارهای موازی هم شاهد آن هستیم. در این روزهای معاملاتی نبود نقدینگی یا همان پول در کنار تغییرات سازمانی که موجب عدم تصمیم گیری درست سهامداران شده است، تماما دست در دست هم دادند تا شاهد روند فرسایشی بازار سهام در این روزهای پاییزی باشیم. مهر ماه با طوفان خریداران آغاز شد اما آتش خریداران در این روزها نه تنها فروکش شده است بلکه تمایلی برای خرید در این سطوح قیمتی هم برای سهامداران نگذاشته است. پارامترهای تاثیر گذار بر بازار سهام یکی پس از دیگری در حال تقویت است اما ترس یا عدم اطمینان از شرایط فعلی از جمله تغییرات سازمانی که همچنان نامعلوم است موجب افت قیمت بازار سهام شده است. در آخرین روز معاملاتی سومین هفته مهر ماه نماگر بورس تهران با افت بیش از 21 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 397 هزار واحد قرار گرفت. و باز هم نماگر بورس تهران مرز 1.400 واحد را از دست داد و اورد کانال 1.390 هزار واحد شد.

البته ناگفته نماند، کاهش نرخ دلار خودش یکی از سیگنال های کاهنده شاخص در این روزها می باشد و  همچنین گفته می‌شود تصمیم دولت برای عرضه ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بورس نیز بی تأثیر نبوده است.ارزش معاملات خرد به شدت در حال کاهش است. خروج سنگین حقیقی و پول‌های خرد از بازار سرمایه که از دیروز آغاز شده بود، امروز هم نیز ادامه دارد و ارزش کل بازار سرمایه در اتفاقی کم نظیر در معاملات روز گذشته وارد کانال ۵.۶  هزار میلیارد تومان شد؛ این در حالی است که در نیمه دوم تابستان امسال ارزش کل بازار از ۶ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته بود.

رشد در قیمت های جهانی همچنان ادامه دارد و ما در رو جاری شاهد جهش بیش از 4 درصدی قیمت روی بودیم بطوری که در نیمه ساعت پایانی معاملات تقاضا در نماد فولاد مبارکه بالا گرفت و موجب شد تا نماد فولاد مبارکه از قیمت 1000 تومان فاصله بگیرد.

شاخص کل بورس در معاملات امروز، ۲۱ مهر با افت ۱۰ هزار واحدی در کف کانال ۱.۴ میلیون واحدی قرار گرفت.

در دو روز اخیر (سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ و ۲۱ مهر ماه) شاخص کل بورس با افت حدوداً ۴۰ هزار واحدی که ۲۸ هزار واحد آن به روز گذشته و ۱۰ هزار و ۸۷۵ واحد آن به امروز اختصاص دارد، بزرگترین سقوط مهر ماه بورس را رقم زد و سبب شد تا شاخص با رسیدن به رقم ۱ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۸۰۷ واحدی، در آستانه ورود به کانال ۱.۳ میلیون واحدی قرار بگیرد.برخی کارشناسان کاهش نرخ دلار را سیگنال کاهنده شاخص می‌دانند؛ همچنین گفته می‌شود تصمیم دولت برای عرضه ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بورس نیز بی تأثیر نبوده است.شاخص هم وزن نیز که نماگر حجم ورود و خروج پول خرد و حقیقی هاست، ۵ هزار و ۶۲۸ واحد منفی شد و به رقم ۳۹۵ هزار و ۹۹۳ واحد بازگشت.

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ١.۴ درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴٩٢ هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١٣ میلیون و ٣٣ هزار تومان، ٢۴ میلیون و ۵۵١ هزار تومان و ١٢ میلیون و ٨٣ هزار تومان رسید.

جمله طلایی

وقتی اتفاق بدی برایتان می افتد سه حق انتخاب دارید:

بگذارید شما را محدود کند،

بگذارید شما را نابود کند و

یا اجازه دهید شما را قویتر کند...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 22 اسفند 1402 ساعت 08:51
بازگشت خودرو در نیمه...
توسط محمدباقر سلیمانی 29 بهمن 1402 ساعت 14:38
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 30 دی 1402 ساعت 08:50
پیش بینی بازار / خبر مهم برای سهام...
توسط محمدباقر سلیمانی 22 آذر 1402 ساعت 09:26