هدایت بازار با فرمان قیمت های جهانی

بازار بورس تهران امروز را از روز قبلش شروع می کنیم. در دقایق پایانی معاملات روز یکشنبه 18 مهر ماه شاهد نشانه‌هایی از بازگشت در بازار سهام بودیم. با این وجود حجم بالای عرضه به شاخص اجازه بازگشت به روند صعودی را نداد. انتظار می رفت که در ادامه تلاش‌های روز گذشته، بازار امروز با روند مثبت و با تقاضای خوب کار خود را آغاز کند و تا پایان روز به همین روند ادامه دهد. البته احتمالا کماکان حجم عرضه در بازار فردا بالا خواهد می بود که همانطور هم نیز شد.

انگیزه بازار بالا بود

بازار روز جاری با انگیزه بیشتر از روزهای قبل دنبال شد. رشد بیش از 5 هزار واحدی شاخص کل و قرار گرفتن آن در محدوده ۱ میلیون 460 هزار واحد را نظاره گر بودیم اما این رشد فقط برای نیمه اول معاملات بود. با شروع نیمه دوم معاملات شاهد غلبه فروشندگان بر خریداران بودیم بطوری که نه تنها روند داد وستد معاملاتی اغلب نمادها منفی شد بلکه رنگ تابلو معاملات بزرگان تغییر کرد و به رنگ سرخ در آمد.  برخلاف جهش نسبی شاخص ها در نیمه اول و البته مثبت ماندن نماگر کل تا پایان معاملات، روند ارزش معاملات همچنان سیر نزولی داشته که از نکات منفی و قابل توجهی به شمار می آید. چرا که بازار سهام هچنان از کمبود نقدینگی دچار مشکل است و با عدم نقدینگی در حال گذراندن روزهای معاملاتی خود می باشد.  

قیمت گذاری دستوری

معاملات امروز بورس تهران، همچنان نشان داد که این بازار بعد از اصلاحات اخیر به نوعی بلوغ جمعی رسیده است و سهام‌داران واقعی خود را شناخته است. قرار گرفتن عمده نمادهای بازار در مسیر مثبت و صعود و مولفه‌های دیگری از جمله رشد قیمت های جهانی من جمله نفت برنت نوید ادامه‌ی روند مثبتی را از بازار سهام ایجاد خواهد کرد اما موضوعی که کاملا مشهود است بی توجهی و بی اعتنایی بازار سهام به رشد قیمت های جهانی است. ثبات قیمت ارز و رشد قیمت های جهانی تماما از محرک های تاثیر گذار بر بازار سهام خواهد بود اما در این روزها قیمت گذاری دستوری و اتفاقات این موضوع که گاها با لغو آن و بعضا با اجرایی شدن آن روبرو هستیم موجب شده تا بازار سهام نتواند به یک جمع بندی در مورد قیمت گذاری دستوری برسد که تنها این موضوع موجب فشرده شدن فنر تقاضا در کف قیمت های این روزهای سهام خواهد شد.

شاخص کل و شاخص هم وزن

با افزایش عرضه و افت قیمت ها در نیمه دوم معاملات موجب شد تا نماگر بورس تهران از مدار مثبت بیش از 5 هزار واحد در مدار مثبت 1800 واحد به کار خود پایان دهد و در سطح 1 میلیون و 457 هزار واحد آرام بگیرد. رشد  نزدیک 1400 واحدی شاخص هم وزن با فشار فروش به منفی 926 واحد رسید.  

کاهش ارزش معاملات

اما آنچه در این روزها بیش از افت قیمت سهام نگران‌کننده است، کاهش ارزش معاملات خرد سهام به کمترین میزان طی ۴‌ماه اخیر بود که از یک فضای رکودی در بازار حکایت می‌کند این روزهای رکودی از منظر ارزش معاملات همچنان ادامه دارد و گریبان بازار سهام است. در یک قاب کلی‌تر از تحلیل تحولات رخ داده در بازار سهام به‌نظر می‌آید که بازار در تداوم حرکت کاهش شاخص که به زبان چارتیست‌ها اصلاح خوانده می‌شود، همچنان در حال واکنش نشان دادن به تورم شدید ثبت‌شده از سال‌های ۹۷ تا ۹۹ است؛ تورمی که به یاری وجود محدودیت‌های معاملاتی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، صعود شاخص از محدوده ۹۰ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را به دنبال داشت و منجر به نوسان شدید قیمت‌ها در بازار سهام شد. اینطور که به‌نظر می‌آید بازار سهام تا فرارسیدن موج بعدی و احتمالی تندباد تورم حرکتی نوسانی خواهد داشت و احتمالا بازهم بهبانه آغاز روند مثیت بازار سهام با در نظر گرفتن رکورد در بازارهای موازی تورم 50 درصدی خواهد. اما برای نکته پایانی باید بگوییم، نقدینگی یا همان پول موجود در بازار سهام تنها برای فعالان بازار بوده و از شاخص 1.300 واحد تا به امروز نقدینگی جدیدی به بازار سهام وارد نشده است که از نکات منفی در این روزها بشمار می آید.

به بررسی گروه های مختلف در روز جاری می پردازیم

در فلزی ها روند معاملات در نیمه دوم تغییر کرد بطوری که شاهد تغییر رنگ تابلو معاملاتی اکثریت نمادهای گروه بودیم. شروع خیره کننده قیمت های جهانی من جمله مس موجب شد تا در یکساعت پایانی معاملات شاهد توجه ویژه به نماد فملی بودیم.

گروه خودرویی ها هم مستثنی از عرضه ها نبودند و شاهد تغییر رنگ تابلو آنها بودیم. در قطعه سازها نماد خنصیر بعد از دو روز پر فشار در معاملات روز جاری با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان داد.

در محصولات شیمیایی کیمیاتک و نوری مورد توجه بازار بودند و نماد شصدف در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد. شپدیس از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بودند.   

نفت برنت در بالاتر از سطح 84 دلار قرار گرفت و موجب شد تا نیمه اول معاملات این گروه متاثر از این موضوع مثبت دنبال شود اما در نیمه دومک معاملات افزایش عرضه این گروه هم به مدار منفی کشاند و شاهد افت قیمت در این نمادها بودیم.

بانکی ها  روند متعادل و منفی در این گروه موجب شد تا تابلو معاملاتی بانکی ها هم در مدار منفی و سرخ  به کار خود پایان دهد.  

در کدال چه گذشت؟

ولیز:  تمدید مجدد مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه

افق:  پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش سرمایه شرکت به استحضار می رساند پیشنهاد هیات مدیره جهت افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 3000 میلیارد ریال به 15000 میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت (بر اساس ارزیابی انجام شد توسط کارشناسان شرکت ) در مورخ 1399/11/07 در سامانه کدال انتشار یافت. لیکن باتوجه به ضوابط سازمان بورس مبنی بر ارزیابی دارایی های ثابت توسط کارشناسان رسمی دادگستری معرفی شده از سوی سازمان و همچنین پراکندگی داریی های در سطح 30 استان ،این موضوع در حال انجام می باشد.

بجهرم:  نتایج برگزاری مناقصه/موضوع مناقصه: مناقصه خرید پره های ثابت و متحرک توربین V94,2/نتیجه: ماشین آلات دوار اروتوربین با پیشنهاد قیمت 894.680 یورو به عنوان برنده انتخاب گردید.

ثبهساز:  مزایده فروش زمین بهاران (سعادت آباد) به مساحت 840 متر مربع

 

جمله طلایی روز

گاهی لازمه مسیرتون رو تغییر بدین، صبر همیشه بهترین راه نیست...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




گزارش بازار / عقب نشینی شاخص...
توسط محمدباقر سلیمانی 25 دی 1402 ساعت 14:31
گزارش بازار / ضد و نقیض مثل گروه...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 دی 1402 ساعت 15:26
گزارش بازار / بورس در...
توسط محمدباقر سلیمانی 11 دی 1402 ساعت 16:38
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 دی 1402 ساعت 08:45