روز شنبه بازار خریداران کولاک کردند

معاملات روز شنبه سهام در حالی در یک روز پرهیجان با فضای مطلوب خریداران روبه رو شد که پس از مدت ها سرانه خرید حقیقی ها به نفع خریداران دنبال شد. البته ارزش معاملات خرد به بالای ۸ هزار میلیارد تومان رسید و تراز پول حقیقی ها برای بازار سهام مثبت و برای صندوق های با درآمد ثابت منفی شد. در معاملات این روز تعداد نمادهای دارای صف خرید نیز ۱.۸ برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش بود. جریان بازار در روز شنبه پس از هفته نخست پاییز دوباره با مسیر صعودی طی و خریداران توانستند در سمت تقاضا، تحرکات را حفظ کنند.شدت عرضه ها در روز شنبه شکل غیرفعال به خود گرفته بود و هر چه از ساعت معاملات میگذشت، جریان بازار به نفع خریداران در جریان بود؛ روند معاملات در روز شنبه به شیوه ای بود که خریداران دست برتر را داشتند شاخص اکنون در مختصات فعلی دوباره میل به نزدیک شدن به کانال ۱.۵ میلیون واحد و فعلا کمتر از ۲۷ هزار واحد فاصله دارد.با این وصف جریان رشد ۲.۵۴ درصدی شاخص سازها و ۰.۹ درصدی نمادهای کوچک که در طول معاملات در مسیر خود دنبال میشد، بازار روز یکشنبه را برای خریداران امیدوارتر کرده است. به نظر میرسد در جریان معاملات سهام، فعلا شاخص سازها و کامودیتی ها دست برتر را تا قبل از بازگشایی بازارهای جهانی در اختیار داشته باشند.هدایت رشد بازار را فعلا بزرگان بر عهده دارند و سهم های کوچکتر دنباله روند. نمادهای کوچک در طول روند معاملات با نصف توان شاخص سازها به رشد شاخص ها کمک میکردند. اگرچه در روز یکشنبه باز هم میتوان شاهد بازگشت چالش های سنتی عرضه در بازار باشیم اما این بار شرایط اندکی فرق میکند و خریداران در معاملات روز شنبه با اطمینان بیشتری سعی داشتند از ترس ها و انتظارات اندکی فاصله بگیرند.

اما یکشنبه امیدوار کننده نبود.

یکشنبه همیشه منفی دنبال می شود اما این هفته تغییر کرد.

بازار سهام در معاملات روز جاری با افزایش عرضه دنبال شد و ما شاهد افت قیمت در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک بودیم اما با این تفاوت که با شروع نیمه دوم معاملات با خبر درخواست حذف دستوری قیمت خودرو شاهد تحولاتی قیمتی در اکثریت نمادهای خودرویی و قطعه ساز بودیم. در اکثریت نمادها شاهد رشد حداکثری قیمت بودیم بطوری که شکل گیری صف خرید اغلب آنها را شاهد بودیم. بازار سهام در کلیت نمادها در مدار منفی و با افت تقاضا روبرو بود و شاهد کاسته شدن سبزی شاخص کل در همان نیمه اول بودیم اما در نهایت با افزایش تقاضا در نیمه دوم شاهد رشد مجددا شاخص کل و قرار گرفتن آن در محدوده مثبت بیش از 3000 واحد نماگر بورس تهران بودیم. شاخص کل در سطح 1 میلیون و 476 هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم وزن با افت قیمت از نمادهای کوچک با افت بیش از 2200 واحد روبرو کرد.

تحلیل های بنیادی و تکنیکال

یکی از راه های تحلیل بنیادی و حتی تکنیکال شناسایی نمادهای با ارزش بورس در معاملات روزانه و به دست آوردن هدف قیمتی آن است، هرچقدر ارزش معاملات چه در روند مثبت و چه منفی در یک نماد بیشتر باشد، آن نماد مورد توجه ویژه فعالان بازار سرمایه است، نمادهایی که در صف فروش و صف خرید قرار دارند نشان دهنده پیشرونده بودن یا اصلاح قیمتی نمادها بوده و می تواند مورد توجه قرار بگیرد، البته این یکی از آیتم های تحلیل نمادها بوده و برای تحلیل دقیقتر باید موارد بنیادی و تکنیکال یک سهم مانند ترازنامه و نمودار نیز مورد بررسی قرار بگیرد. نمادهای تاثیرگذار معاملات امروز یکشنبه فارس، تاپیکو، ومعادن و پارسان به شمار رفتند.

فلزی ها روز متعادلی داشتند

در صنعت فلزی هاروند معاملات متعادل و در اغلب بزرگان منفی دنبال شد. فملی در قیمت 1310 تومان به کار خود پایان داد. فولاد در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد. فجهان سکان دار بیشترین حجم معاملات را در این گروه در دست گرفت و توانست حجمی بالغ بر 191 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند.

خودرویی ها در صدر توجهات

خودرویی ها با خبر درخواست لغو قیمت گذاری دستوری خودرویی ها شاهد رنج کشی مثبت و قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه بودیم. خودرویی ها در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند.

کیمیاتک صف فروش را تجربه کرد

محصولات شیمیایی افت قیمت در اکثریت نمادها موجب شد تا شاهد افت تقاضا ر اغلب نمادهای این گروه باشیم.کیمیاتک در کف قیمت روزانه با صف فروش دنبال شد. نوری با افت 1 درصد روبروست.

روز سرخ پالایشی ها 

فرآورده های نفتی  افت قیمت در نمادهای این گروه رنگ سرخ را قالب تابلو این دسته از نمادها کرد. شپنا در قیمت 1349 تومان افت 2 درصد دارد. شبندر و شتران نیز افت 1 و 2 درصدی را تجربه کردند.    

رشد بانکی ها 

بانکی ها روند معاملاتی بانکی ها در یکساعت پایانی با رشد قیمت و افزایش تقاضا در مدار مثبت قرار گرفت. وتجارت و وبصادر با رشد قیمت همراه شدند.

کلیت بازار

بازار  نیمه دوم بازار با جذب خریداران در نمادهای خودرویی و بانکی توانست روند معاملات برخی از نمادها را تغییر دهد و شاهد قدرت نمایی خریداران و جهش قیمت در اغلب نمادهای این دو گروه بودیم. خبر لغو قیمت گذاری دستوری خودرو در یکساعت پایانی روند معاملات گروه را تحت تاثیر خود قرار داد.

آخرین سیگنال های مهم برای معامله گران بورس

خبری مهم برای سهامداران پالایشی | شتران شفاف سازی کرد
۲. نرخ سود بازار بین بانکی با افزایش ۰.۲۵ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی این بازار، به ۱۹.۳۵ درصد افزایش یافت.
۳. افزایش ۱۳.۵ درصدی نرخ محصول گروه رادیاتور
۴. رئیس اتاق بازرگانی ایران: سرعت رشد تورم ایران در میان ۱۰ کشور نخست جهان!
۵. صرافی کوینکس در ایران فیلتر شد
۶. وزیر صمت: همچنان مخالف واردات خودرو هستم
۷. بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: گمان نمی‌کنم مذاکرات وین شکست بخورد
۸. سقف شکنی قیمت شکر!
۹. افزایش قیمت رسمی خودرو کلید خورد
۱۰. بانک آمریکا: نفت ۱۰۰ دلاری در راه است.

جمله طلایی روز

تو جاده‌ی زندگی قرار نیست همه‌ی کارها رو درست انجام بدی! فقط شروع کن، اشتباه کن، ازشون درس بگیر و ادامه بده...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 08:27
صندوق تثبیت حامی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 14:59