به گزارش پاداش سرمایه آقای معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در خصوص بحث روند معاملاتی حاکم بر بازار سرمایه به گفت و گو پرداخت و گفت:

 بازار سهام در شرایط فعلی، فارغ از عوامل بنیادی که شامل یکسری از محرک های تاثیرگذار و بیشتری از عوامل بنیادی دارد و در کوتاه مدت تاثیر بسزایی بر روند بازار دارد می توان به موارد اشاره کرد:

بحث نقدینگی و جریان پولی که در بازار وارد شده است

بحث نرخ بهره

انتظارات بازار از چشم انداز دلار و سیاست‌های دولت

همانطور که در بررسی‌های دو ماهه گذشته‌ای که داشتیم متاسفانه در سه مورد ذکر شده مشکل اساسی وجود دارد و همچنان این مشکلات ادامه دار خواهد بود.

معتمدنیا به بررسی مهم ترین عامل اصلی تاثیر گذار در ابتدای سال 1399 پرداخت و گفت :  جهش خوبی که در نیمه اول سال 99 به روند بازار سرمایه وارد شد، بحث نقدینگی است چرا که هیچ کدام از عوامل فوق الذکر مستقیماً تاثیری بر بازار نخواهد گذاشت و تاثیر اصلی را حجم نقدینگی میتواند وارد کند که به بهانه انتظار تورمی به سمت بازار کشیده شده و در اصل بر بازار تاثیر بسزایی را دارد.

این کارشناس، بزرگترین مشکل را در شرایط فعلی، عدم تزریق نقدینگی دانست و گفت:

مدت ها است که از شاخص 1میلیون و 150هزار واحد پول جدیدی به سمت بازار سرمایه وارد نشده است و بیشتر نقدینگی که در بازار از این شاخص در بازار وجود داشته از نقدینگی فعال‌های بازار بوده و فعالین بازار با فروش اوراق درآمد ثابتی که داشتند پرداختند و می توان گفت آنها را تبدیل به سهم کردند و طبیعتا پتانسیل اینکه شاخص تا 1 میلیون و 600 هزار واحد هم حرکت می‌کرد را داشت ولی بعد از اینکه این حجم از نقدینگی از سمت فعالین به بازار تزریق شد و چون بازار دیگر پول جدیدی را  به آن تزریق نکرد دیگر امکان رشد مجدد را نداشت و طبیعتاً کسانی که نقدینگی داشتند، منتظر بودند تا قیمت‌های سهام شکسته‌تر شود و مجدد برای خرید اقدام کنند و کسانی قصد خرید مجدد را نداشتند، فشار فروش بر روی روند سهم ایجاد می‌کردند. در اصل نقدینگی جدید وجود نداشت که عرضه‌ها را پوشش دهد .

معتمدنیا به بحث سیاست های دولت پرداخت و اشاره کرد :

 انتظار فعالین بازار این بوده که نقش قوی‌تری را دولت در حوزه بازار سرمایه داشته باشد. ولی در این مدت اتفاقی که افتاد این بود که دولت بیشتر به فروش اوراق بدهی خود پرداخت و به بازار نگاه کرد و طبیعتاً بازار اعتماد خود را کم کم از دست می‌دهد.

معتمدنیا در ادامه این گفتگو به چشم انداز سوم پرداخت :

نسبت به سیاست دولت و پیامد آن این بوده که به چشم انداز سوم نگاهی داشته باشیم، چون بازار به آینده قیمت می‌دهد. گفته می‌شود سهمی را خرید نمی‌کند و همچنین سیاست‌ها مشخص نیست و ممکن است که نرخ بهره بالا بروند و پیامدی که  آن دارد تاثیر منفی بر افزایش نرخ بهره بر روند بازار داشته باشد و این اتفاق باعث می‌شود که نقدینگی کمتری به بازار تزریق شود .

معتمدنیا در مورد سوال، گردش نقدینگی فعلی در بازار، پاسخ داد:

پول فعلی این روزها از گروهی به گروه دیگر در چرخش است که پیامد آن این است که دیدگاه مثبتی بین فعالین بازار شکل بگیرید، چرا که نقدینگی در بازار وجود ندارد  و تزریق نمی شود.

معتمدنیا مقایسه ای کوتاه بر روند بازارهای مالی داشت و افزود :

بازار بورس را اگر بخواهیم به نسبت بازارهای دیگر ارزیابی داشته باشیم بازار سرمایه ارزنده می‌باشد ولی هیچ زمانی در بازه کوتاه مدت سهم‌ها بر اساس ارزندگی خود قیمت گذاری نشده اند ولی در بلند مدت قیمت گذاری‌ها درست انجام شده و در دولت‌های اول به فکر سرکوب کردن قیمت‌ها هستند و پیامد آن رشد جذابی برای بازار شاید نباشد ولی در این دولت شرایط متفاوت هست چرا که دولت‌ها با حجم نقدینگی بالا تحویل دولت بعدی می‌شود بجز دولت آقای روحانی که برجام دلیل اصلی بود که بازار سرمایه را دچار رکود کرد طبیعتا قیمت‌ها به نسبت بازارهای دیگر برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ارزنده می باشند .

و در انتهای این گفتگو، معتمدنیا به بررسی گروه‌های که ارزنده برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه می باشند پرداخت  و به گروه های "صنعت پتروشیمی، صنعت حمل و نقل وگروه خودرو" اشاره کرد.




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 08:27
بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 30 دی 1402 ساعت 08:50