نگاهی به بازار سهام

اولین روز معاملاتی مهر ماه ۱۴۰۰ مثبت رقم خورد و این در حالی بود که در روزهای دیگر شاهد معاملاتی متعادل و نوسانی بودیم. اگر بخواهیم هفته اول مهر ماه ۱۴۰۰ بازار سهام را مورد بررسی قرار بدیم، باید بگوییم باتوجه به تغییرات مدیریتی که توسط دولت در حال اتفاق افتادن است، بازار را دچار نوسان کرده و تا زمانی که تغییرات دولت اعمال نشود نمی توان انتظار یک روند متعادل و قابل رشد را داشته باشیم.

ترس و تردید؟

بازار سهام همچنان دچار نوعی تردید و ترس است و نمی تواند جهت گیری متعادل و ثابتی را داشته باشد چرا که سهامداران در این روزها با سردرگمی که دارند نمی توانند به معاملات خودشان سمت و سوی مشخص بدهند و همین موضوع موجب شد تا در طول هفته ما شاهد نوسانات گاها مثبت و گاها منفی باشیم اما در نهایت در یکساعت پایانی معاملات آخرین روز هفته ۷ مهر ماه ۱۴۰۰  با رشد نرخ دلار در بازار آزاد و قرار گرفتن در محدوده بالای ۲۸۲۰۰ تومان،  شاهد بهبود تقاضا در کلیت روند معاملاتی بزرگان و شاخص سازها بودیم بطوری که رشد بیش از ۱۱ هزار واحد را در پرونده نماگر بورس به ثبت رسید.

گزارشات جذاب

از طرف دیگر هفته ابتدایی مهر ماه شاهد قرار رفتن عملکرد ماهانه شرکت ها بروی سامانه کدال بودیم که نه تنها از لحاظ مقدار فروش با آنکه از لحاظ ریالی هم رشد قابل توجهی را اغلب نمادها داشتند که این موضع موجب شد تا توجهات سهامداران به گزارشات جلب بشود و فعالان بازار تا حدودی در انتظار گزارشات ۶ ماهه شرکت ها قرار گرفتند.

جهش دلار

موضوع دیگر، افزایش رشد دلار و همچنین جهش قیمت نفت برنت و ثبات در دیگر کامودیتی تماما از دیگر محرک های تاثیر گذار بر روند بازار سرمایه هستند که توانست این موضوع تا حدودی بروی روند برخی از سهم ها از جمله گروه پالایشی ها تاثیر بگذارد.

ارزندگی بازار سرمایه

بازار بورس را اگر بخواهیم به نسبت بازارهای دیگر ارزیابی کنیم باید گفت، بازار سرمایه در مقطع فعلی ارزنده می‌باشد ولی هیچ زمانی در بازه کوتاه مدت سهم‌ها بر اساس ارزندگی خود قیمت گذاری نشده اند ولی در بلند مدت قیمت گذاری‌ها درست انجام شده برای جمله بندی موارد گفته شده باید بگوییم؛ نقدینگی یا همان پول مهم‌ترین و تاثیر گذارترین عاملی است که می تواند روند بازار سرمایه را تغییر بدهد و باید گفت بازار سرمایه بدلیل عدم اعتماد با ورود پول جدیدی مواجه نیست و نقدینگی موجود فعلی برای فعالان بازار بوده که این روزها شاهد چرخش این نقدینگی گاهی دیگر و گاهی دیگر هستیم و تاز مانی این اعتماد به بازار بازنگردد نباید انتظار رشد بازار را داشته باشیم.

شروع هفته طوفانی

اما شروع هفته جدید با جهش قیمت در بازارهای جهانی و قرار گرفتن مجددا قیمت نفت برنت در مرز 80 دلار و پرواز قیمت اوره موجب شد تا لیدری بازار سرمایه با گروه پتروشیمی ها با غوغای خریداران و طوفانی از جنس تقاضا دنبال شود و ما در اولین روز کاری هفته با رشد بیش از 36 هزار واحد در نماگر بورس تهران در بالاتر از سطح 1 میلیون و 473 هزار واحد به کار خود پایان داد و نمادهای فارس، فولاد، کچاد، کگل و پارسان بیشترین تاصیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند. ارزش معاملات خرد در محدوده بالای 7 هزار میلیارد تومان قرار گرفت که از ارزش معاملات روز گذشته بالاتر بوده است.

مسیر گروه ها جدا شد

در این روزها شاهد حرکت گروه با اخبار و شایعات خود می باشند بعنوان نمونه باید از گروه قندی ها گفت،  ادامه افزایش نرخ شکر خام در بازارهای جهانی در شرایطی که وضعیت چغندرقند در کشور بخاطر مشکلات خشکسالی و کم آبی، با کمبود تولید و عرضه مواجه است، شرکتهای قندی را ملزم به واردات بیشتر شکر خام خواهد کرد؛ از این منظر میتوان یک موج تورمی قابل توجه در صنعت قند و شکر کشور را پیش بینی کرد. تحولات موضوع مذکور را باید بررسی کرد. این گروه متاثر از این خبر با افزایش قیمت و جهش تقاضا همراه شد و در شاهد صف خرید برای نمادهای قصفها، قثابت، قشکر، قنیشا، قشهد، قلرست، قیستو و... بودیم.

پرواز اوره جهانی

با پرواز قیمت اوره، اوره سازها امروز در صدر توجهات سهامداران قرار گرفتند و همچنین پالایشی ها در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان دادند. البته با توجه به روند صعودی نرخ ارز و قیمت‌های محصولات کامودیتی محور و نزدیک شدن قیمت جهانی نفت خام به مرز ۸۰دلار، همچنین خبرهای خوب برای پالایشگاهی‌‌ها قطعا اتفاقات خوبی برای بازار تلقی می‌شود که همانطور هم شد و انتظار بر بهبود و ادامه دار بودن این روند را داریم. ضمن اینکه، گزارشات ماهانه‌ای که از شرکت‌های پتروشیمی ارائه می‌شود در کنار گزارشات ۶ ماهه، به نظر می‌رسد جریان تزریق پول به بازار مثبت خواهد بود.

فولادی ها از دیگر گروه های مورد توجه بازار سرمایه بودند. از معدنی ها نگوییم که کچاد بیشترین تاثیر را بروی نماگر بروی به ثبت رساند و گویا شرکت برنامه افزایش سرمایه دارد.

در کدال چه گذشت؟

لبوتان:   به اطلاع سهامدارن محترم شرکت گروه صنعتی بوتان (سهامی عام) می رساند افزایش نرخ در گروه محصول رادیاتور به میزان 13.5 درصد می باشد که از 7 مهر سال 1400 اعمال گردیده است.

 دبالک:   افزایش 88 میلیارد ریالی مبلغ قرارداد فروش به شرکت سبحان دارو در نتیجه تغییر در گروه ارزی یک قلم از مواد موضوع قرارداد از دولتی به نیماییطولانی شدن مراحل زمانی افزایش سرمایه عمدتاً ناشی از طی شدن مراحل اداری مربوط به ثبت افزایش سرمایه در ادارات مربوطه و تعطیلات ادارات دولتی به دلیل شیوع بیماری کرونا بوده است.

شتران:  در خصوص دستورالعمل نحوه محاسبه نفت خام،میعانات گاز

خمهر: مجوز افزایش سرمایه  40 درصدی خمهر  از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی  صادر شد.

شتوکا: مجوز افزایش سرمایه  150 درصدی شتوکا  از محل  سود انباشته و  مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظورایجاد ظرفیت تولید 1400 تن انواع پوشش‌های صنعتی صادر شد.

جمله طلایی روز

یادگیری فعالیتی است که هیچ ابتدا و انتهایی ندارد.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 08:27
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 فروردین 1403 ساعت 08:31